بایدها و نبایدهای مصرف عرقیات در بارداری

یک نت ـ عرق خارخاسک جزء عرق‌های مفیدی است که در دوران بارداری نقش موثری دارد
عرقیات

یک نت ـ وقتی بار شیشه دارید باید خیلی مراقب خودتان و کودکی که در بطن دارید، باشید. بارداری همیشه با عوارضی همراه است که ممکن است برایتان سخت و عجیب باشد. دلتان می‌خواهد دوران بارداری شیرین و پر از خاطرات خوب داشته باشید و دردها و عوارض شایع این دوران را به خوبی و با کمترین دردسر پشت‌سر بگذارید و البته دوست ندارید داروهای شیمیایی مصرف کنید.

برای همین سراغ داروهای طبیعی و عرقیات گیاهی می‌روید اما همچنان دست و دلتان می‌لرزد که راه را درست رفته‌اید یا‌نه! البته شایعاتی وجود دارند که می‌گویند مصرف عرقیات گیاهی در دوران بارداری ممنوع است. این گفته تاحدودی صحت دارد اما درباره همه عرقیات گیاهی  صدق نمی‌کند. دکتر سعید صانعی مشاور گیاه‌درمانی درباره بایدها و نبایدهای مصرف عرقیات و استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری بیشتر توضیح‌می‌دهد.

عرقیاتی که با مشورت متخصص می‌توانید مصرف کنید

عرق گیاهی خارخاسک
عرق خارخاسک جزء عرق‌های مفیدی است که در دوران بارداری نقش موثری دارد. این عرق خون را تصفیه می‌کند. مادرانی که دچار کهیر می‌شوند یا پوست‌شان خارش پیدا می‌کند (به‌خصوص بعد از خوردن غذاهای گرم مزاج) با خوردن این عرق حالشان بهتر می‌شود؛ همان‌طور که گفته شد عرق خارخاسک جزء یکی از عرقیاتی است که خون را تصفیه می‌کند. به‌دلیل افزایش هورمون‌های بارداری که از جفت ترشح می‌شود؛ سنگ کلیه، سنگ مثانه یا حتی سنگ کیسه صفرا یکی از معضلاتی هستند که ممکن است در دوران بارداری سراغ خانم‌ها بروند. عرق خارخاسک می‌تواند در دفع این سنگ‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

عرق خارخاسک خلط‌آور است و سرفه‌های خشک و آزاردهنده را بهبود می‌بخشد. برای همین اگر در دوران بارداری سرما خوردید، می‌توانید از این عرق استفاده کنید. عرق ساخته شده باید 20 درجه باشد (یعنی 20کیلو گیاه در یک مترمکعب آب تقطیر می‌شود). مادر باردار می‌تواند از یک استکان تا سه استکان در روز میل کند. البته بسته به نوع درمان بیماری، میزان مصرف تغییر می‌کند.

عرق گیاهی آویشن
برای درمان یائسگی بیشتر عرق آویشن تجویز می‌شود. برای افرادی که دچار آلرژی هستند و بینی‌شان بیشتر اوقات گرفته است، هم توصیه می‌شود. گرفتگی بینی باعث می‌شود که مادر به سختی نفس بکشد و در مقابل غلظت اکسیژن در خون کاهش پیدا می‌کند و روی رشد مغزی و جسمی جنین تاثیر نامطلوبی بگذارد. پس در این شرایط بهتر است عرق آویشن را کف دست بریزید و در داخل بینی استنشاق کنید. این عرق می‌تواند جایگزین قطره‌ها و داروهای شیمیایی برای رفع گرفتگی بینی باشد.

 عرق گیاهی خارشتر
 عرق خارشتر می‌تواند به‌عنوان یک مکمل در کنار عرق خارخاسک، در دفع سنگ‌ها کمک‌کننده باشد. مشکل دیگری که در دوران بارداری ممکن است خانم‌ها دچار آن شوند، عفونت مثانه یا کلیه است که عرق خارشتر به‌دلیل اینکه مجاری ادرار را ضدعفونی می‌کند، می‌تواند یک درمانگر در این زمینه باشد. حتی در کاهش ورم بارداری هم می‌توانید روی عرق خارشتر حساب کنید. مادر باردار می‌تواند از یک استکان تا سه استکان در روز این عرق را میل کند. البته بسته به نوع درمان بیماری میزان مصرف تغییرمی‌کند.

 

عرق گیاهی بادرنجبویه
ویارهای بارداری یکی از مشکل‌های اصلی خانم‌های باردار است. اما بعضی افراد به‌دلیل ویار قادر به خوردن هر مواد غذایی نیستند، زیرا دچار استفراغ شدید می‌شوند. عرق بادرنجبویه می‌تواند برای این دسته از مادران باردار مفید و موثر باشد. اما علاوه بر عرق بادرنجبویه می‌توانید به آب انار طبیعی کمی عرق نعناع اضافه کنید و بنوشید. همچنین برای رفع کسالت و کرختی دوران بارداری عرق بادرنجبویه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتی اگر در این دوران افسردگی بارداری سراغ‌تان آمد، حتما از عرق بادرنجبویه یادی کنید زیرا در رفع این مشکل کمک‌کننده است، حتی بعد از زایمان هم ممکن است مشکل افسردگی وجود داشته باشد که خیلی از خانم‌ها به‌دلیل استفاده از داروی ضدافسردگی شیرشان ممکن است کم شود و حتی شیردهی به نوزاد را قطع کنند. اما با صلاحدید پزشک می‌توان به‌جای داروهای ضدافسردگی از این عرق یعنی بادرنجبویه و بهارنارنج استفاده کرد. البته درجه افسردگی هم حائزاهمیت است.

عرق گیاهی اسطوخودوس
استرس و اضطراب در دوران بارداری ممکن است سراغ هر مادر بارداری برود. مهم‌ترین مسئله این است که مادر در این دوران باید استرس را از خود دور کند و آرامش اعصاب داشته باشد. عرق اسطوخودوس یکی از بهترین عرقیاتی است که مادر باردار را به آرامش دعوت می‌کند. همچنین برای خانم‌های بارداری که سرماخورده‌اند بسیار مفید است، چون تب را کاهش می‌دهد. کمبود کلسیم در این دوران مشکل شایعی است که یکی از عوارضش گرفتگی عضلات است که عرق اسطوخودوس  در باز کردن گرفتگی عضلانی مهارت خاصی دارد.

 

 عرق زیره جزء عرق‌هایی است که خوردنش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود

 

بهار گیاهی نارنج
عود کردن میگرن در دوران بارداری ممکن است مادر را کمی اذیت کند، به‌خصوص که توصیه می‌شود در این دوران داروهای شیمیایی کمتری مصرف شود. عرق بهار‌نارنج می‌تواند جایگزین داروهای مسکن شیمیایی در این دوران شود. اگر دچار حمله عصبی یا همان میگرن شدید یک‌سوم لیوان عرق بهارنارنج را همراه با عسل مخلوط کنید و بخورید. برای بی‌خوابی توصیه می‌شود یک‌سوم لیوان عرق بهارنارنج را قبل از شام بنوشید تا در ساعت خواب، بی‌خوابی سراغ‌تان نیاید. 

عرق زیره
عرق زیره جزء عرق‌هایی است که خوردنش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به این دلیل که اگر خانم بارداری (به‌خصوص در ماه‌های آخر) این عرق را مصرف کند، احتمال ابتلای زردی در نوزاد را بالا می‌برد و حتی ممکن است پوست نوزاد را تیره کند. زیره ضدچاقی، ضدنفخ، بادشکن، تقویت اعصاب، کاهش چربی خون و... است. اما به‌طور کلی  عرق زیره برای خانم‌ها حتی افرادی که باردار هم نیستند توصیه نمی‌شود. در مقابل آقایان در استفاده از زیره منع مصرف ندارند.

عرق شنبلیله
دیابت بارداری یک نوع از بیماری دیابتی است که طی دوران بارداری در زنان بروز می‌کند و معمولا بعد از تولد نوزاد برطرف می‌شود. اما برخی از خانم ها در این دوران با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند تا دوران بارداری خاتمه پیدا کند.

دیابت بارداری در 3تا 6درصد زنان باردار دیده می‌شود و معمولا در سه ماهه دوم بارداری شروع می‌شود. عرق شنبلیله قندخون را کاهش می‌دهد به‌همین دلیل برای این دسته از مادران مفیداست.

عرق‌بیدمشک
کم‌اشتهایی در بارداری باید درمان شود زیرا جنین نیاز به تغذیه کافی دارد. برای درمان کم‌اشتهایی در دوران بارداری می‌توان از عرق بیدمشک استفاده کرد. علاوه بر افزایش اشتها، تپش قلب را در دوران بارداری کاهش‌می‌دهد. در دوران بارداری ممکن است با کهیر روبه‌رو شوید، مشکلی که تا قبل از این دوران آن را تجربه نکرده‌اید، اما با نزدیک شدن به ماه‌های آخر بارداری این مشکل پوستی سراغ بعضی خانم‌های باردار می‌رود. در طب سنتی درمان کهیرهای دوران بارداری عرق شاه‌تر است.

در قدم اول دور این عرقیات را خط بکشید!

 

 

عرق گیاهی شیرین‌بیان
عرق شیرین‌بیان ممکن است نامش به گوش خیلی از افراد ناآشنا باشد؛ چراکه جزء عرق‌های رایج مثل عرق نعناع یا عرق کاسنی نیست. این عرق فشار خون را بالا می‌برد و توصیه می‌شود خانم‌هایی که در دوران بارداری فشارخون‌شان بالاست، استفاده نکنند.

 

عرق گیاهی سنبل‌الطیب

عرق سنبل‌الطیب جزء عرقیات ممنوعه در دوران بارداری است. البته مصرف کم آن ضرری به‌دنبال ندارد. با این حال توصیه می‌شود خانم‌های باردار این عرق را استفاده نکنند، زیرا برای کلیه مضر است.

عرق گیاهی نعناع
ریفلاکس یا ترش کردن معده یکی از مشکلاتی است که برخی خانم‌های باردار  به آن دچار می‌شوند. عرق نعناع برای این افراد عرق خوبی به‌شمار نمی‌آید، چون این عرق یبوست را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود معده ترش کند یا به بیان دیگر فرد را دچار ریفلاکس می‌کند. درصورتی که خیلی از خانم‌های باردار بدون آگاهی از این موضوع برای درمان نفخ شکم از عرق نعناع کمک می‌گیرند. ما به خانم‌های باردار توصیه می‌کنیم در این دوران به سمت عرق نعناع نروند.

در مقابل بهتر است از عرق زنیان استفاده کنند، این عرق قادر است معده را ضدعفونی کند. اما اگر در دوران بارداری کسالت دارید و همیشه احساس خستگی می‌کنید یا میگرتان عود کرده است، توصیه می‌شود مقداری عرق نعناع را روی حوله یا کلاه نخی بریزید و روی سرتان بگذارید. همچنین برای تسکین دردهای دندانی می‌توانید برگ تازه نعناع را روی دندان بگذارید و فشار دهید.

 

 عرق نعناع یبوست را افزایش میدهد و در بارداری نباید مصرف شود

 

عرق گیاهی زیره
عرق زیره جزء عرق‌هایی است که خوردنش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به این دلیل که اگر خانم بارداری (به‌خصوص در ماه‌های آخر) این عرق را مصرف کند، احتمال ابتلای زردی در نوزاد را بالا می‌برد و حتی ممکن است پوست نوزاد را تیره کند. زیره ضدچاقی، ضدنفخ، بادشکن، تقویت اعصاب، کاهش چربی خون و... است. اما به‌طور کلی  عرق زیره برای خانم‌ها حتی افرادی که باردار هم نیستند توصیه نمی‌شود. در مقابل آقایان در استفاده از زیره منع مصرف ندارند و می‌توانند به‌راحتی از مزایای این عرق  گیاهی بهره‌مند‌شوند.

عرق گیاهی رازیانه
عرق رازیانه جزء عرقیاتی است که برای تقویت هورمون‌های زنانه موثر است. به‌همین دلیل توصیه می‌شود حتی‌الامکان در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد، چون از نظر هورمونی روی جنین چه دختر و چه پسر اثرات سوء می‌گذارد.

این نکته‌ها را به یاد داشته‌باشید
دمکرده چای سبز فشار را پایین می‌آورد و باعث کاهش قند، کلسترول و چربی می‌شود. برای همین توصیه می‌شود خانم‌های باردار به‌خصوص افرادی که کم‌خونی دارند دور چای سبز را یک خط قرمز بکشند. گل‌گاوزبان هم یکی از دمکرده‌هایی است که اگر زیاد مصرف شد، ممکن است خطر سقط جنین را زیاد کند. برای همین توصیه می‌شود گل‌گاوزبان برای خانم‌های بارداری مصرف نشود.

 

منبع: مجله سیب سبز

 

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده