آیا خونی شدن دهان،روزه را باطل می کند؟

یک نت ـ آیا اگر در دهانم خونی ایجاد شود، روزه‌ام باطل می‌شود؟
دهان

یک نت ـ با سلام، من در زمان روزه وقتی می‌خواستم آب دهانم را بیرون بریزم متوجه شدم که کاملاً خون آلود است و هیچ خونریزی در داخل دهانم نبود اما احساس می‌کردم گلویم دچار مشکل شده یعنی اگر گلویم خونریزی کند روزه‌ی بنده چه حکمی دارد؟ باطل می‌شود یا صحیح است؟

در جایی گفته شده است، اگر خلط وارد محفظه دهان شود باید آن را دور ریخت، برای همین من خیلی زیاد آب دهانم را دور می‌ریزم تا مبادا روزه‌ام باطل شود و حال نمی‌دانم این خونی که در آب دهانم بود خون در خلط بود یا خون‌ریزی گلویم. لطفا راهنماییم کنید.

 چنانچه خون دهان عمداً از گلو پایین نرود، روزه باطل نمی‌شود.[1] ولی اگر خون را عمداً فرو دهد، روزه‌اش باطل است و فرقى نمی‌کند که در فرو بردن آن ضرورتی باشد یا خیر. بلى، در صورتی‌که ضرورت ایجاب کند، کفّاره ندارد.[2]

البته اگر خون در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و هم چنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمى‌زند.[3]
 
[1]. تبریزى، جواد، استفتاءات جدید، ج‌2، ص 132، قم، اول، بی‌تا.
[2].  بهجت، محمد تقى ، استفتاءات، ج‌2، ص 345، ، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم، اول، 1428 ه‍ ق.
[3]. خامنه‌اى، سید على، أجوبة الاستفتاءات، ص 159، دفتر معظم له، قم، اول، 1424 ه‍ ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 975، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده