بمب‌افکن تمام فصول روسیه (تصاویر)

۲ فروند بمب‌افکن راهبردی بلک جک روسیه که قادر به پروازهای طولانی و حمل بمب‌ اتم هستند، حوالی قلمروی فضایی ناتو رهگیری شدند.
بمب‌افکن

یک نت ـ چندی قبل ( 10 سپتامبر ) 2 بمب افکن راهبردی «توپولوف _ 160 بلک جک» روسیه از سوی 2 فروند جنگنده «تایفون» انگلیسی رهگیری و اسکورت شدند.

2 خلبان جنگنده‌های تایفون نیروی هوایی سلطنتی انگلیس با مشاهده بلک جک‌های روسی که نزدیک به قلمروی هوایی این کشور شده بودند، شروع به همراهی این بمب افکن‌های روسی نمودند.

بر اساس این گزارش، اهمیت این گزارش از آن لحاظ است که بلک جک‌های روسی سفید رنگ فراصوت از جمله بمب‌افکن‌های راهبرد روسیه محسوب شده و قادر به پروازهای دور دست هستند و کمتر فرصتی برای رصد این‌چنینی آن‌ها در آسمان‌ها پیش آمده است.

بلک جک رهگیری شده از سوی تایفون‌های انگلیس

به گفته محافل مطلع امور هوایی، نیروی هوایی روسیه هم اینک 5 فروند بلک جک‌ راهبردی را در خدمت دارد. این کشور در مجموع  بندرت از این بمب افکن‌های راهبردی برای ماموریت استفاده می‌کند و البته در صورت انجام نیز تنها در ماموریت‌های مسافت بالا استفاه می‌شود.

البته بلک جک‌های روسی در ماموریت‌های قبلی دچار سوانحی شده بودند اما با این حال نزدیک شدن آن‌ها به قلمرو هوایی کشورهای عضو ناتو (فضای بین‌المللی) جالب توجه است.

تقابل بلک جک و تایفون حوالی قلمرو هوایی انگلیس

 2 بمب افکن تی یو _  160 روسیه نیز در سال 2013 بعد از 13 ساعت پرواز بر فراز اقیانوس آرام وارد نیکاراگوئه شدند و در مسیر بازگشت به پایگاه هوایی «انگلس» روسیه، که 15 ساعت طول کشید، این 2 بمب افکن توسط سوخت‌رسان‌های Il-78 بر فراز دریای نروژ سوخت گیری مجدد کردند.

ویکیپدیا در توصیف این بمب افکن نوشته است: توپولف_160  تا حدی از خصوصیات پنهان‌کاری شامل کاهش نیمرخ راداری و بازتاب گرمایی برخوردار است و با بمب‌افکن آمریکایی  «بی _ 1لنسر» مقایسه می‌شود در حالی که ابعاد آن بزرگتر بوده و قابلیت حمل سلاح بیشتری دارد.

نمایی دیگر از رهگیری تی یو _ 160 از سوی تایفون‌های انگلیس

این بمب افکن قابلیت حمل بمب هسته‌ای و متعارف دارد و آخرین بمب افکن راهبردی ساخت شوروی سابق است و بزرگترین هواپیمای مافوق صوت و بزرگترین هواپیما با قابلیت بال متغیر است که تاکنون ساخته شده‌ است.

خدمه پروازی توپولف 160، 4 نفره  شامل یک افسر خلبان، یک کمک خلبان، یک مهندس پرواز و یک افسر مسئول تسلیحات است و هر چهار نفر به صندلی‌های پرتاب شونده صفر/صفر مجهز هستند که می‌توانند با ایمنی کامل در همه ارتفاعات و سرعت‌های پروازی حتی در زمان استقرار هواپیما بر روی باند اقدام به خروج اضطراری کند.

این هواپیما همچنین قابلیت حمل موشک راهبردی کروز  «کا اچ 55» با برد 3000 کیلومتر را دارد و تا 12 فروند از این موشک (یعنی در هر محفظه 6 فروند ) قابل حمل است.

توپولوف 160 بلک جک می‌تواند جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز حمل کند. این هواپیما برای دفاع از خود به موشک‌های حرارت یاب و سامانه‌های مغشوش کننده رادار و پرتاب‌کننده  شراره‌های گمراه‌کننده موشک حرارتی ( FLARE  ) مجهز شده‌ است.

در دماغه این هواپیما، سامانه راداری « آبزور K » قرار گرفته است که از آن هم برای اسکن آسمان و همینطور برای بررسی و مطالعه اهداف زمینی استفاده می‌شود. همچنین در دماغه رادار اسپوکا نیز برای بررسی سطح زمین هنگام پرواز سینه مال یا بسیار نزدیک به زمین و در ارتفاعات پایین نیز تدارک دیده شده است. برای هدایت موشک‌ها،از سامانه پیشرفته راداری ناوبری استفاده می‌شود. این سامانه اطلاعات و مختصات محوری لازم را برای شلیک موشک‌های کروز فراهم می‌آورد. با انجام عملیات بهینه سازی بر روی این هواپیما، انتظار می‌رود تا سال 2020 الی 2025 بلک‌جک‌های قو مانند راهبردی روسیه در خدمت باقی‌مانده و پرواز کنند.

 همچنین بمب افکن‌های راهبردی دور پرواز توپولف_  روسیه در رزمایش «سنتر-2015»، که از دو هفته قبل در مناطق مرکزی روسیه برگزار شد، موشک‌های بالدار پرتاب کردند. موشک‌های بالدار جزو موشک‌های راهبردی هوایی هستند که با توجه به قدرت بالای تخریب، تسلیحات بازدارنده محسوب می‌شوند. 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده