شخصیت شناسی افراد چپ و راست دست

یک نت ـ حتما شما هم شنیده اید که می گویند افراد چپ دست باهوش ترند و استعدادهای بیشتری دارند . در یک شخصیت شناسی جالب در مورد این دسته از افراد بیشتر خواهیم گفت.
چپ دست

یک نت ـ چپ دستی به معنای گرایش افراد برای انجام کارها با دست چپ است . افراد به طور کلی به دو دسته راست دست و چپ دست تقسیم میشوند . در این بین باورهای زیادی درباره نبوغ و ویژگی های چپ دستها وجود دارد که به بررسی ان میپردازیم تا ببینیم ایا واقعا چپ دست ها مشکلات بیشتری نسبت به راست دستها دارند و اینکه ایا واقعا چپ دست ها باهوش ترند؟

پژوهشگران اسپانيايي در تحقيقات خود نشان دادند که افراد چپ دست خوبيهاي دنيا را در نقطه مقابل راست دستها مي بينند.

به گزارش خبرگزاري مهر، محققان دانشگاه گرانادا با بازنگري تعداد زيادي از مطالعات مربوط به راست دستها و چپ دستها دريافتند دستي که افراد با آن مي نويسند نگاه آنها را نسبت به دنيا تغيير مي دهد و مي تواند بر روي روش اين افراد در ديدن مفاهيمي چون خوبي و بدي تاثير بگذارد. به طوري که چپ دستها خوبي دنيا را در سمت چپ و راست دستها آن را در طرف مخالف مي بينند.

برپايه اين تحقيقات، تجربيات ادراکي و حرکتي به طور اجتناب ناپذيري با دستي که قدرت بيشتري دارد ارتباط دارند و تا حد چشمگيري بر روي چگونگي نگاه ما به دنيا و درک مفاهيمي چون خوبي و بدي اثر مي گذارند.

چپ دستها در اقليت قرار دارند و تنها حدود 10 درصد از جمعيت جهاني را تشکيل مي دهند. چپ دستي به دليل قدرت بيشتر نيمکره راست مغز است در حالي که در راست دستها قدرت نيمکره چپ بيشتر است.

اغلب گفته مي شود که اين تفاوت مغزي موجب مي شود که چپ دستها باهوش تر و خلاق تر از راست دستها باشند و اين فکر از اين ناشي شده است که بسياري از هنرمندان و نوابغ گذشته از دست چپ (دست شيطان) استفاده مي کرده اند.در گذشته به اين دليل به دست چپ دست شيطان مي گفتند که در راست دستها به عنوان يک دست از کارافتاده و بي مصرف شناخته مي شده و تمام قدرت و توانايي فرد در دست راست بوده است.

به دليل در اقليت قرار گرفتن اين افراد، از نظر فرهنگي پيش داوريهاي زيادي درباره چپ دستها مي شود.

اکنون اين محققان اسپانيايي در بررسيهاي خود نشان دادند که چپ دستها "چشم انداز چپ" دنيا را دارند.

تحقيقات گذشته دانشمندان دانشگاه استانفورد نشان مي داد زماني که از يک چپ دست خواسته مي شود که اشياء و يا افراد را با يک مفهوم ذهني مثبت در فضاي يک نمودار قرار دهد آنها را در سمت چپ قرار مي دهند در حالي که مفاهيم من

في را در طرف راست مي گذارند اما راست دستها مفاهيم مثبت و منفي را در جهت مخالف قرار مي دهند.

همچنين در يک نقاشي، اشياء و افرادي که طرف چپ چيده مي شوند از نظر يک چپ دست هميشه مثبت هستند در حالي که براي راست دستها منفي به نظر مي رسند.

اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "سيستم نمادگرايي دنيا بيان مي دارد که راست نماد خوبي و چپ نماد بدي است. اين درحالي است که تجربه حسي- حرکتي چپ دستها موجب مي شود که نمادهاي آنها در نقطه مقابل باشد.
براساس گزارش آنسا، اين نشان مي دهد که نظام جهاني نمادها از سوي راست دستها تعيين شده است.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده