شنای دست باز

یک نت ـ شنا سوئدی یکی از حرکات ورزشی ساده و بدون نیاز به ابزار است که با دراز کشیدن به صورت دمر و استفاده از قدرت دست‌ها و بازوها برای بالا و پایین بردن بدن انجام می‌گیرد.
شنا

یک نت ـ شنا سوئدی یکی از حرکات ورزشی ساده و بدون نیاز به ابزار است که با دراز کشیدن به صورت دمر و استفاده از قدرت دست‌ها و بازوها برای بالا و پایین بردن بدن انجام می‌گیرد. شنا حرکت پایه‌ای است که از آن در تمرینات ورزشی و تربیت بدنی و به صورت رایج در تمرینات بدنی نظامی استفاده می‌شود. همچنین یک روش تنبیه متداول در آموزش‌های نظامی، مدارس ورزش و برخی از هنرهای رزمی محسوب می‌شود.  اما فواید شنا سوئدی چیست؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.
فواید شنا سوئدی
شنای سوئدی یکی از چندین حرکتی است که در باشگاه‌های ورزشی تکرار می‌شود و عموماً ورزشکاران، خاطره ناخوشایندی مانند درد عضلانی از آن دارند و هیچ‌وقت به فواید شنا سوئدی فکر نکردند؛ اما واقعیت این است که شنای سوئدی دارای فواید و مزایای فراوانی به عنوان یک ورزش و نرمش ساده است.
سادگی این ورزش در کنار مزایای فراوانی که دارد، باعث شده است که بیشتر ورزشکاران در خانه یا باشگاه، هر زمان که وقت اضافی داشته باشند از شنای سوئدی به عنوان تقویت کننده عضلات خود استفاده کنند؛ اما اگر هنوز هم در مورد خواص و فواید شنا سوئدی شک دارید بهتر است مقاله ما را به دقت دنبال کنید.
افزایش قدرت جسمانی
هنگامی‌که روی زمین و حالت شنا قرار می‌گیرید و شروع به چربی سوزی می‌کنید، مسلماً آخرین گزینه‌ای که به آن فکر می‌کنید، تعداد عضلات درگیر در شنای سوئدی است. برای کسانی که شنای سوئدی را دوست دارند، دانستن اینکه تقریباً همه عضلات بدن در طول انجام شنای سوئدی درگیر این نرمش و ورزش می‌شوند، جالب خواهد بود. کافی است برای درک این موضوع نگاهی دقیق به دوستتان در حالت شنای سوئدی بکنید.
عضلات شما در دو مرحله مختلف از این ورزش درگیر می‌شود، یک مرحله مربوط به بلند کردن و پایین آوردن وزن بدن و دیگری مربوط به مرحله‌ای که شما وزن خودتان را روی دستانتان نگه داشتید، است. در مجموع می‌توان گفت عضلات میانی بدن، سرشانه‌ها، عضلات سینه و همچنین عضلات کشاله ران بیشترین تأثیر را از شنای سوئدی می‌گیرند.
کشش عضلات برای شادابی بیشتر
یکی دیگر از فواید شنا سوئدی، کشیدگی عضلات مخصوصاً عضلات مربوط به دو سر بازو و همچنین عضلات پشت است. هر چه شما بتوانید با نگه داشتن فشار وارد شده روی دست‌هایتان، بدن را به سمت زمین نزدیک و ثابت نگه دارید، عضلات پشت شما بیشتر کشیده می‌شود و زمانی که خودتان را به سمت مرحله اول، زمانی که بازوهایتان کشیده شده‌اند، پیش می‌برید، عضلات دو سر بازو شروع به کشیده شدن می‌کنند.
این کشیدگی نه تنها باعث شادابی بیشتر بلکه موجب کاهش جراحت در افراد می‌شود. زمانی که یک عضله به مقدار کافی کشیده شده باشد، درد و همچنین آسیب دیدگی کمتری هم خواهد داشت.
بهبود سیستم قلبی و عروقی
چه اندامی مهم‌تر از قلب وجود دارد؟ سابق بر این گفتیم که شنای سوئدی به عنوان یک نرمش بیشتر عضلات بدن را درگیر می‌کند. قبل شما در این هنگام نیاز دارد که بیش از حالت معمولی بتپد و خون بیشتری به سمت عضلات و اندام‌ها پمپاژ کند. خود قلب نیز به عنوان یک عضله نیاز به ورزش برای قوی‌تر شدن دارد که شنا کردن این امکان را در اختیار آن قرار می‌دهد.
حرکت بیشتر قلب، چربی‌های دور قلب را بیشتر از قبل آب کرده و در نهایت شما از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در امان خواهید بود.
افزایش حجم عضلانی بدن
در خلال حرکت‌های شنای سوئدی، بدن شما شروع به عضله سازی می‌کند. در این میان تعدادی از عضلات قبلی هم با از هم گسستن و دوباره تشکیل شدن، حجم بیشتری به دست می‌آورند. به همین دلیل در مجموع می‌توان گفت که شنای سوئدی باعث افزایش حجم عضلانی می‌شود.
اما جالب است بدانید که افزایش حجم عضلانی به دنبال خود افزایش ترشح و آزادسازی هورمون رشد را هم دارد. هورمون رشد همان عامل رشد استخوانی و عضلات در بدن است که سوخت و ساز را بیشتر می‌کند.
هر انسانی از روزی که متولد می‌شود تا زمانی که از دنیا می‌رود، نیاز به ترشح هورمون رشد دارد اما این هورمون با گذشت سن، به میزان کمتری ترشح می‌شود لذا شما می‌توانید ترشح آن را با استفاده از ورزش‌هایی همانند شنای سوئدی تنظیم کنید. یکی از دلایل ترمیم دشوار عضلات و استخوان در کهنسالی، فقدان هورمون رشد کافی است.
هرچه تا دوران کهن‌سالی تعداد عضلات بیشتر و قوی‌تری داشته باشید، شانس اینکه از هورمون رشد بیشتری هم نسبت به دیگر هم‌سنان خود بهره‌مند شوید وجود دارد.
محافظت از شانه در برابر جراحت
یکی از شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از حرکت عضلات و مفاصل مربوط به شانه‌ها است که بیشتر افراد مسن را درگیر می‌کند. برای پیشگیری از انواع جراحت‌های شانه باید ورزش‌های مخصوص تقویت عضلات شانه را انجام داد.
مشخص شده است که انجام دادن ورزش شنای سوئدی یکی از بهترین روش‌های افزایش سلامت و قدرت قسمت شانه در افراد مسن است. با تقویت عضلات این قسمت، افراد به سادگی می‌توانند شانه را تکان دهند بدون اینکه دچار آسیب شود.
همچنین زمانی که عضلات به مقدار کافی کشیده شده باشند خطر آسیب دیدگی در سنین بالا به واسطه ضربه کاهش پیدا می‌کند.
بهبود حالت ارگونومی بدن
نصیحت‌های مادر و معلم‌هایتان را در مورد درست نشستن پشت میز و رایانه را به یاد دارید؟ اگر هیچ‌وقت به حرف این افراد گوش نداده باشید، الآن نیاز دارید که شنای سوئدی انجام دهید تا ارگونومی بدن شما بهبود پیدا کند. دلیل اصلی به هم خوردن ارگونومی بدن به علت نشستن نادرست، ضعیف بودن عضلات است.
شنای سوئدی به شما کمک خواهد کرد تا عضلات قوی در نواحی مرکزی بدن، عضلات شانه و بازوهایتان داشته باشند. هنگامی که عضلات قوی‌تر داشته باشید، نه تنها دیگر ارگونومی بدن در شرایط سخت تغییر نخواهد کرد بلکه به مرور زمان عضلات حالت اولیه خود را به دست می‌آورند.
محافظت از عضلات پشت
ضربه کوچک به پشت گردن و همچنین ستون فقرات شما باعث بروز آسیب‌های جدی می‌شود. این قسمت جزئی از اصلی‌ترین بخش‌های بدن است که می‌توانید آن را با استفاده از شنای سوئدی به آن استحکام و قدرت کافی ببخشید. قبلاً هم اشاره کردیم که شنا سوئدی زمانی که شما بدن خودتان را از زمین بلند می‌کنید یا پایین می‌آورید، تقویت می‌شود.
ورزش مفیدتر با زمان کمتر
براساس نظرسنجی‌هایی که انجام شده است بیشتر افراد ورزش نکردن خود را مربوط به کمبود وقت خود می‌دانند. ما به طور فزاینده‌ای در زندگی شلوغ خود فرورفته‌ایم و واقعاً هم برای ورزش کردن وقت نداریم. پس در این میان ورزش‌هایی که با زمان کمتر می‌توانند فواید بیشتری داشته باشند اهمیت بیشتری به دست می‌آورند که در صدر لیست آن‌ها شنای سوئدی قرار دارد.
اگر چه ممکن است قدرت زیاد بدنی نداشته باشید اما می‌توانید به سادگی و انجام دادن شنای سوئدی استاندارد شروع و با گذشت زمان، به سمت شنای سوئدی حرفه‌ای‌تر پیش بروید.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده