از کودک ۲٫۵ ساله خود دستور نگیرید

یک نت ـ در تمام دستورها، خواهش و تقاضاهایش تکبر و غرور زیاده از حدی دیده می‌شود. لذا مادر باید به‌جای نشستن و غصه خوردن، راه و روش تسلط بر فرزند را بیاموزد و این مطلب را همواره در نظر داشته باشد. سعی کند کودک حرف‌های او را بدون چون و چرا بشنود و به‌عکس در مقابل کارهای بی‌اهمیت تسلیم شود. مثلاً بگوید: «البته … بله قربان … حتماً».
کودک۲/۵ساله

یک نت ـ مراقب باشید برای انجام کارهای روزانه از کودک ۲٫۵ ساله خود دستور نگیرید! وگرنه کلافه می‌شوید!
در تمام دستورها، خواهش و تقاضاهایش تکبر و غرور زیاده از حدی دیده می‌شود. لذا مادر باید به‌جای نشستن و غصه خوردن، راه و روش تسلط بر فرزند را بیاموزد و این مطلب را همواره در نظر داشته باشد. سعی کند کودک حرف‌های او را بدون چون و چرا بشنود و به‌عکس در مقابل کارهای بی‌اهمیت تسلیم شود. مثلاً بگوید: «البته … بله قربان … حتماً».
مادران باید به خاطر داشته باشند که کودک ۲.۵ ساله ممکن است رفتارش با شما بسیار خوب یا بد باشد، اما او شما را بسیار دوست دارد و تمناهای زیادی از شما دارد. جالب‌ترین استعدادهای خود را می‌خواهد به شما نشان دهد و دوست ندارد آن‌ها را حتی پدرش ببیند. گاهی وقت‌ها که شما را خیلی ناراحت و خسته کرده، فرصتی به دست آورده و قدری استراحت کنید تا با صبر و حوصله بیشتری به‌سوی او بازگردید.
رفتار با کودکان ۲.۵ تا ۳‌ساله
بسیاری از کودکان در این سن در مرحله عجیبی قرار می‌گیرند، آن‌ها میل دارند به زمان شیرخوارگی برگردند، ازنظر احساسی می‌توانند این مرحله را با مادر تجدید کنند. دوست دارند دوباره از پستان مادر شیر بخورند؛ اگر خود را در آغوش مادر جای دهد، برایش بسیار دلپذیر خواهد بود. کودک ۲٫۵ سال‌های به مادرش می‌گوید: «من کوچولو هستم؛ نمی‌توانم حرف بزنم؛ دندان ندارم غذا بخورم؛ دوست دارم شیر بخورم».
آن‌ها دوست دارند در کالسکه بخوابند و از شیشه به‌وسیله سرشیشه شیر بخورند. وقتی مادری این نیاز کودک خود را بداند، سعی در برطرف کردن آن کرده و به‌موقع او را از این تخیل بی‌جا نجات می‌دهد. اغلب مادران، کودک را در این سن مسخره کرده و با توجه به کودکان دیگر، حس حسادت آنان را تحریک کرده و حسود بار می‌آورند؛ اما اگر کودک از زنده کردن دوران شیرخوارگی خود به‌اندازه کافی تجربه به دست آورد، خواهد توانست رشد کند و مستقل‌تر و بالغ‌تر بشود و سپس همواره به جلو نگاه کند نه به عقب.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده