بدتر از کرونا

یک نت ـ اری در این روز هایی که همه جا حرف از شیوع این ویروس منحوس است باز هم بدتر از کرونا وجود دارد. ویروسی که به جان افکاذ نسل جوان می افتد، ویروسی که هدفش دقییق تر و هزینه ای که روی آن شده به مراتب بیشتر از کرونا است. اری منظورم ابتذال اخلاقی است.
ابتذال اخلاقی

یک نت ـ این روزها حرف از ابتلا و شیوع ویروس کرونا زیاد زده می‌شود، ولی بی شک یکسری ویروس‌های دیگری در جامعه وجود دارند که انتشار و پخش آن می‌تواند به قیمت انحراف و از بین رفتن فرهنگ و اخلاق در جامعه تمام شود؛ ویروسی که می‌توان دست‌های آلوده بسیاری را در آن مشاهده کرد که به صورت بعضا هدف‌مند از طریق پروپاگاندای رسانه‌‌ای و تقویت آن با کم کاری در داخل کشور و سبک زندگی اشتباه خانواده‌ها در جامعه منتشر می‌شود. ویروسی که از آثار آن می‌توان به "ازدواج سفید"، "روابط پرخطر و گناه آلود دختر و پسری"، "رسم و رسوم غلط در ازدواج؛ نظیر مهریه و جهیزیه نجومی، عروسی‌های لاکچری و ..."، خیانت‌های زناشویی و ... را نام برد! ویروسی به نام «ابتذال اخلاقی» که شروع آن ممکن است آرام و با ورژن و درجه پایین و البته کمی با مقاومت از سوی انسان‌ها روبرو شود، اما به مرور نه تنها در ظاهر، آزاری برای فرد نخواهد داشت، بلکه او را کاملا بی‌تفاوت کرده و حتی ممکن است از بودن در آن شرایط هم لذت ببرد و در نهایت انتشار و گسترش این ویروس می‌تواند افراد جامعه را به مرگ تدریجی در اخلاق و هویت فرهنگی‌شان سوق دهد!
اما واکسن مقابله با انتشار این ویروس، ترکیبی از چند عنصر مهم است ازجمله:
یک) بالا بردن سطح آگاهی، دانش و معرفت:
بی شک جهل، ناآگاهی و بی سوادی، زمینه را برای کج‌روی و انحراف در افراد بوجود می‌آورد. امام جواد(ع) در این زمینه فرمود: «هرکس، موقعيّت شناس نباشد(شناخت، آگاهی و عقل نداشته باشد)، جريان‌ها او را مى‌ربايد و هلاك خواهد شد.» [بحارالانوار، ج75، ص364]
بنابراین لازم است که افراد همواره آگاهی، دانش و عقل خود را در مواجهه با هرمسئله و رویدادی از طریق مطالعه، تحقیق، تجربه و رجوع به متخصص و کارشناس فعال نگه دارند.
دو) از بین بردن زمینه‌های کج‌روی و انحرافات در جامعه:
قطعا همه افراد جامعه، مسئولان، خانواده‌ها و حتی خود جوانان نسبت به ازدواج جوانان مسئولند!
پ.ن به نمایندگان مجلس: گاهی تصور می‌شود که نمایندگان مجلس صرفا بجز موافقت با افزایش وام ازدواج، طرح یا پیشنهاد دیگری برای آسان‌سازی ازدواج جوانان ندارند!؟
پ.ن به مسئولان قوه قضائیه: اگر معتقدیم که واقعا حقوق نجومی بد است و باعث بی‌عدالتی در جامعه می‌شود، خب قطعا مهریه نجومی هم باعث بی‌عدالتی و کج‌روی و انحراف خواهد شد! چه معنی دارد که میزان سکه‌ طلا برای مهریه به اندازه سال تولد و نجومی زده شود؟ واقعا چه فرقی بین حقوق نجومی و مهریه نجومی است!؟
پ.ن به دولت مردان: تا کی می‌خواهید طرح‌های مربوط به ازدواج جوانان را رد کنید و اقدام مقتضی را انجام ندهید؟ چه اشکالی دارد که طرح خانه‌های 30-40 متری برای جوانان با مطالعه بیشتری به صورت پایلوت در شهر یا استانی اجرایی شود؟
پ.ن به جوانان و خانواده‌هایشان: آن خانواده‌‌ای که در کوچه پس کوچه‌های شهر یا روستای دورافتاده که اصرار بر ازدواج سخت، مهریه بالا، مراسم عروسی مجلل و... می‌کند، در بوجود آمدن این انحراف اخلاقی در جامعه و پیشگاه خداوند مسئول است
سه) تقویت بنیان‌های روانی از طریق معنویت و ارتباط با خدا و توسل: باید توجه داشت که هرمقدار ویروس خطرناک‌تر باشد، می‌بایست برای ایمن ماندن به پادزهرهای قوی‌تری خود را مسلح کنیم و چه نیروی محافظت کننده‌ای بالاتر از خدای متعال؟

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده