افسردگی مادران در دوران بارداری و پس از زایمان

یک نت ـ در ادامه مباحث روانشناسی درباره اختلالات شایع افسردگی، به افسردگی در دوران بارداری و پس از زایمان Pregnancy-related Depression)) می پردازیم، زیرا تقریبا از هر ده خانم باردار، یکی از آنها دچار درجاتی از افسردگی در هنگام بارداری و به خصوص پس از زایمان می گردد.
افسردگی زمان بارداری

یک نت ـ در ادامه مباحث روانشناسی درباره اختلالات شایع افسردگی، به افسردگی در دوران بارداری و پس از زایمان Pregnancy-related Depression)) می پردازیم، زیرا تقریبا از هر ده خانم باردار، یکی از آنها دچار درجاتی از افسردگی در هنگام بارداری و به خصوص پس از زایمان می گردد. مشکلات معمولا یک تا دو ماه پس از زایمان شروع می شوند، اگرچه علائم بیماری در یک سوم خانمها در دوران بارداری شروع گردیده و پس از زایمان ادامه می یابند.
علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟ فرد ممکن است همه یا تعدادی از علائم زیر را داشته باشد:
· افسردگی و احساس نارضایتی و تمایل به بغض یا گریه که معمولا در زمان خاصی از روز تشدید می گردد.
· زود رنجی و عصبانی شدن سریع از رفتار همسر، کودک و یا دیگران.
· احساس خستگی مفرط و نداشتن انرژی که به طور همزمان با بیخوابی و شب بیداری همراه است.
· از دست دادن اشتها و یا فراموش کردن زمان غذا خوردن.
· لذت نبردن از بودن با کودک یا در آغوش گرفتن او و نداشتن علاقه برای رفتن به مهمانی، گردش و انجام سایر فعالتیهای مفرح.
· از دست دادن علاقه به رابطه جنسی.
· داشتن افکار منفی و احساس گناه از این که فرد مادر خوبی نمی باشد و یا کودکش او را دوست ندارد که تاثیر منفی بر اعتماد به نفس فرد می گذارد.
· احساس نگرانی برای سلامت کودک و اضطراب از این که مثلا چرا کودک بسیار آرام است و ممکن است دیگر نفس نکشد، چرا کودک خیلی مریض است و یا به اندازه کافی وزن نمی گیرد، چرا کودک بسیار گریه می کند و مادر نمی تواند او را آرام کند و حتی نگرانی فرد از این که به کودک خود آسیب برساند و به همین دلیل تمایل نداشته باشد که با کودک خود تنها بماند. اضطراب می تواند همراه با نبض سریع، تپش قلب، تنگی نفس، تعریق و ترس از حمله قلبی و یا غش کردن همراه باشد.
· اجتناب از ارتباط با دیگران حتی دوستان و اقوام، پرهیز از رفتن به مکانهای شلوغ و امتناع از حضور در گروه های حمایت پس از زایمان.
· احساس نا امیدی شدید از بهتر شدن افسردگی و سایر مشکلات، احساس بی ارزش بودن زندگی و داشتن افکار خودکشی (این مورد نیاز به مداخله و کمک سریع پزشکی دارد).

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده