چرا همیشه خسته‌ام؟

یک نت ـ بیشتر افراد دلیل خستگی بیش از حد و یا طولانی مدت را کار و یا یک روز پر مشغله می‌دانند. اما خستگی دائمی می‌تواند دلایل مختلف دیگری داشته باشد.
خسته‌

یک نت ـ به گزارش تبیان، خستگی ناشی از کار معمولا باید با یک استراحت چند ساعته از بین برود و شادابی و سرحالی دوباره به انسان بازگردد. همچنین اگر یک دوره‌ی سخت و پر تلاشی را پشت سر گذاشتید، شاید کمی بیشتر از چند ساعت استراحت کردن نیاز داشته باشید.

 

برای از بین بردن اینگونه خستگی‌ها می‌توان در حدود 2 تا 3 هفته اقداماتی انجام داد که انرژی‌های از دست رفته را جایگزین کرد. در این 2 یا 3 هفته باید بیشتر استراحت کنیم، بیشتر با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانیم و روابط اجتماعی را گسترش دهیم، غذاهای سالم‌تر و مقوی‌تر بخوریم، مایعات بیشتر بنوشیم، از ویتامین‌های مختلف و یا مولتی‌ویتامین استفاده کنیم (البته نه سرخود) و کارهای دیگری که می‌توانند باعث جایگزینی انرژی و مواد از دست رفته بدن شوند.

 

گلبول‌های قرمز اکسیژن را از ریه‌ها به سایر نقاط بدن منتقل می‌کنند و کمبود این گلبول‌ها مشکل‌ساز خواهد بود.

 

اما اگر فردی به‌صورت مداوم، تمام طول روز احساس خستگی و بی‌حالی داشت و با استراحت کردن و انجام موارد بالا هم خستگی او رفع نشد، احتمالا مشکل از جای دیگری است و دکتر ساندرا آدامسون در این مورد می‌گوید: نیاز به مشاوره گرفتن و یافتن منشا این خستگی است. خستگی بیش از حد و مداوم می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری و یا یک مشکل جدی باشد و نباید از کنار آن به راحتی گذشت. ما در این مقاله تبیان 6 دلیل برای احساس خستگی مداوم را معرفی خواهیم کرد.

 

1- کم خونی

خستگی ناشی از کم خونی در نتیجه‌ی کمبود گلبول‌های قرمز خون به وجود می‌آید. این گلبول‌ها اکسیژن را از ریه‌ها به سلول‌ها و بافت‌های بدن منتقل می‌کنند. در این حلت ممکن است فرد احساس ضعف و احساس کوتاه شدن تنفس‌ها را داشته باشد. کم خونی می‌تواند ناشی از کمبود آهن و یا ویتامین، خون‌ریزی، خون‌ریزی داخلی و یا بیماری‌ها و دلایل بسیار دیگری باشد.

 

از نشانه‌های کم‌خونی می‌توان به مواردی مثل ضعف، عدم تمرکز، کم خوابی،تپش قلب و سایر موارد باشد. می‌توان با انجام آزمایش‌های مربوطه این مورد را تشخیص داد.

 

2- بیماری تیروئید

منظور از بیماری تیروئید حالتی است که غده‌ی تیروئید به‌طور معمولی کار نکند و میزان متناسبی از هورمون مربوطه را تولید نکند. غده تیروئید در جلوی گلو قرار دارد و به اندازه‌ی گره‌ی یک کراوات است که هورمون‌هایی تولید می‌کند که باعث کنترل متابولیسم می‌شود. زیاد شدن هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید منجر به افزایش متابولیسم و کاهش میزان هورمون‌ها باعث کاهش متابولیسم خواهد شد. این مشکل هم یکی از دلایل خستگی‌های دائمی است. این مشکل هم با انجام آزمایشات مربوطه مشخص و دمان خواهد شد.

 

3- دیابت

هر ساله بیش از یک میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 2 در سراسر دنیا تشخیص داده می‌شوند. نکته‌ی قابل تامل اینجاست که بسیاری از افراد نمی‌دانند که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. گلوکز یک منبع انرژی برای بدن انسان است که بدن را سر پا نگه می‌دارد. بدن کسانی که دیابت نوع 2 دارند در واقع نمی‌تواند از این منبع انرژی به درستی استفاده کند و همین مسئله باعث افزایش میزان قند خون این افراد می‌شود. زمانی که بدن از این منابع انرژی استفاده نکند طبیعی است که دچار کمبود انرژی، خستگی و بی‌حالی می‌شوند. یکی از دلایل خستگی همیشگی می‌تواند دیابت نوع 2 باشد که بیشتر در افراد مسن‌تر رخ می‌دهد.

 

4- افسردگی

افسردگی یکی از عمده بیماری‌هایی است که امروزه در جوامع یافت می‌شود. شاید تغییر سبک زندگی افراد و جامعه بر رشد این مشکل تاثیر گذاشته باشد. افسردگی می‌تواند بر روی خواب، تغذیه و تفکر افراد تاثیرات فراوانی داشته باشد. البته این بیماری قابل درمان است. افسردگی می‌تواند باعث کاهش انرژی، ناامیدی، احساس بی ارزش بودن و منفی گرایی شود. افسردگی هم می‌تواند یکی از دلایل خستگی دائمی شود و انسان تمایل و انرژی لازم برای انجام کارها را نداشته باشد.

 

5- سندروم خستگی مزمن

خستگی مزمن به حالتی گفته می‌شود که بدن افراد برای مدت طولانی خسته باشد که باعث کاهش فعالیت‌ها و تحرک شده و توان فرد را به‌شدت تحت تتاثیر قرار می‌دهد.

 

6- آپنه خواب

آپنه خواب یک نوع اختلال در خواب است که با وقفه‌های تنفس در خواب مشخص می‌شود. اگر زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و باز هم احساس خستگی می‌کنید می‌تواند یکی از دلایلش آپنه خواب باشد.

 

اگر شما هم احساس می‌کنید همیشه خسته هستید و انرژی و توان لازم برای انجام کارهای معمولی روزانه را ندارید، بد نیست از یک متخصص مشاوره بگیرید و راه حل را جویا شوید.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده