سادگی و بی آلایشی گردشگران خارجی + عکس

یک نت ـ اصفهان همواره میزبان گردشگران خارجی است اما آنچه که در مواجهه با گردشگران به چشم می آید ظاهر بدون آرایش گردشگران خارجی است .
گردشگران خارجی

یک نت ـ به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ اصفهان به عنوان یکی از شهرهای گردشگری جهان، همواره میزبان خیل عظیم گردشگران نقاط مختلف جهان است. یکی از مواردی که تعجب مردم را در مواجهه با این گردشگران برمی انگیزاند، سادگی و بی آلایش بودن آنهاست، به گونه ای که سؤالی اساسی در ذهن بیشتر مردم شکل می گیرد؛ چرا زنان کشورهای اروپایی با آنکه تولیدکننده بهترین لوازم آرایشی با برترین کیفیت ها هستند خود تمایلی به استفاده از آنها ندارند؟ و چرا در کشور ما روز به روز تمایل و میزان استفاده زنان و حتی مردان به مصرف لوازم آرایشی در حال افزایش است؟

این مسأله که در حال حاضر از مرز هشدار هم فراتر رفته، دلایل عمده و اساسی دارد که هرکدام نیازمند بررسی تفصیلی و اساسی می باشد اما در این گزارش سعی شده دو مساله را بررسی کنیم یکی آنکه به میان گردشگران خارجی رفته و دلایل سادگی آنها را جویا شویم و از سوی دیگر در میان اقشار مختلف جامعه دلایل مصرف بالای لوازم آرایشی در ایران را بررسی کنیم.

 

آرایش خانم های اروپایی در مهمانی یا مجلسی خاص

گردشگران خارجی اذعان نمودند که اکثر مواقع بدون آرایش و ساده در جامعه حاضر می شوند مگر آنکه به مهمانی یا مجلسی خاص دعوت شوند.

خانم میانسال فرانسوی با لباسی ساده و بدون هیچ گونه آرایشی در حال بازدید از چهلستون است که با او همراه می شویم« زنان فرانسه به سلامت پوست خود بسیار اهمیت می دهند و بنابراین کمتر از لوازم آرایشی استفاده می کنند و در صورت مصرف، به کیفیت آن حساسیت خاصی نشان می دهند.»

دختر جوانی که از کشور آلمان به شهر اصفهان سفر کرده، دلایل سادگی خود را این چنین بیان می کند« ما معتقدیم بسیاری از مواقع سادگی به ما زیبایی می دهد و خودِ واقعی بودن بسیار بهتر از آن است که انسانی را به نمایش بگذاریم که با شخصیت حقیقی ما تفاوت دارد»

جواب های آنها کمی متحیرکننده است چراکه ما روزانه در جامعه انسان هایی را می بینیم که تابلوهای نقاشی شده ای هستند که از خود واقعی شان خبری نیست اما به راستی چرا؟ چرا زنان ما به چنین باوری رسیده اند که خودِآنها برای دیگران قابل پذیرش نیست؟ چرا آنها باید خود را چنین بزک کنند تا مورد تأئید قرار گیرند؟ چرا با آنکه می دانند این لوازم برای سلامتی آنها ضرر دارد بازهم خطراتش را به جان می خرند تا خود را رنگین جلوه دهند؟

به میان مردم می رویم تا دلایل آنها را جویا شویم، دختر 20-21 ساله ای که آرایش غلیظی بر صورت دارد از کمبود اعتماد به نفس سخن می گوید« از آنجایی که بسیاری از دختران ما به دلایل گوناگون اعتماد به نفس کافی ندارند سعی می کنند خلاء آن را با لوازم آرایشی پر کنند»

حرف های دختران و زنان ما شنیدنی است شاید اگر گوشی برای شنیدن حرف هایشان وجود داشت کمتر به لوازم آرایشی متوسل می شدند، دختری که تازه لیسانس خود را گرفته و در پی یافتن شغل است یکی از دلایل این صورت های رنگین را اینگونه بیان می کند« شرایط جامعه ما زنان را به این سمت و سو کشانده است هرگاه زنان ما برای استخدام مراجعه می کنند از آنها ظاهرهایی آرایش کرده می خواهند و میان دو دختر ساده و بزک کرده، دومی انتخاب می شود در نتیجه آرایش یک عامل تشویقی می شود برای دختران که اگر می خواهید در جامعه پذیرفته شوید، نباید ساده باشید.»

خانم میانسالی که ظاهر ساده ای دارد مسأله را از جانب دیگری می نگرد« بسیاری از مواقع مردان ما زنان را مجبور به استفاده از لوازم آرایشی می کنند، من بسیاری از خانم ها را می شناسم که تمایلی به استفاده از لوازم آرایشی ندارند ولی به خواست و اجبار همسرانشان این کار را انجام می دهند.»

 

 

آرایش دختران و زنان ایرانی تبدیل به رقابت شده است

دختر دانشجوی پزشکی معتقد است این روزها همه  دختران و زنان آرایش می کنند و امری عادی است« در حال حاضر در دانشگاه، مهمانی، کوچه و خیابان همه آرایش می کنند و گویی به رقابتی تبدیل شده که میخواهند از یکدیگر کم نیاورند، من به شخصه هرگاه آرایش نکنم همه می گویند چرا اینقدر رنگ پریده هستی؟ چرا آرایش نکردی؟ و با این صحبت ها آدم را تشویق به آرایش می کنند.»

به صحبت ها با تأمل گوش می دهم، گاهی برای آرایش کردن دلیل می آورند، دلایلی که آنها را خواسته یا ناخواسته درگیر لوازم آرایشی کرده است و تعداد زیادی از آنها هیچ دلیلی برای این کار ندارند و حتی تا به حال به این مسأله فکر هم نکرده اند چرا که آرایش کردن را جزءالزامات می دانند و بدونِ آن تعریفی برای خود ندارند.

 اما نکته ای که وجود دارد این است که به راستی تعدادی از آنها برای رهایی از این وابستگی به دنبال راه حلی اساسی می گردند. روانشناس اصفهانی زیبایی دوستی را از ویژگی های ایرانیان دانست و گفت: مردم ایران از دیرباز به دنبال زیبایی بوده اند و براساس روایات دینی ما، خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد اما مسئله نگران کننده این است که نوجوانان، زنان و حتی مردان ما گرفتار لوازم آرایشی برآمده از بنگاههای تبلیغاتی شوند که ما را از خود دور کنند.

احمد پدرام افزود: براساس آمارها، میزان مصرف لوازم آرایشی در کشورهایی مانند فرانسه و آلمان بزرگترین تولیدکننده های لوازم آرایشی در مقایسه با ایران کمتر است در صورتی که آنها بهترین لوازم آرایشی دنیا را تولید و به کشورهای دیگر صادر می کنند.

وی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته، ایران جزء 10 کشور دنیا در زمینه مصرف لوازم آرایشی است که اگر با همین روند پیش رود در آینده ای نه چندان دور تهدیدات جدی به همراه دارد.

پدرام راهکار کاهش مصرف لوازم آرایشی را توجه به توانمندی های دختران و زنان دانست و افزود: جامعه، سیستم آموزشی و خانواده های ما باید شرایط حضور نوجوانان و جوانان را در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی فراهم نمایند تا بتوانند استعدادهای خود را نمایان کنند و به فکر عرضه خود از طریق لوازم آرایش نباشند.

 

 

آنچه در پایان باز هم جای تأمل دارد این است که کجا اعتماد به نفس زنان و دختران جامعه را از بین بردیم که این چنین خود را وابسته به لوازم آرایشی می دانند؟ چه کسانی مقصرند و چه کنیم که زنان ما به ارزش واقعی خود دست یابند و بتوانند خود را و توانایی هایشان را به منحصه ظهور بگذارند؟ به طور قطع در این میان مردان ما، تفکر آنها و مقایسه زنان اصیل ایرانی که رسالت سنگین مادر بودن را در جامعه به یدک می کشند با مدل های اروپایی که رسالتشان به نمایش کشیدن اندام و ظاهر است بی تأثیر نبوده است.

گزارشی از آسیه دهباشی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده