بیماری کلیه و افزایش ابتلا به دیابت

یک نت ـ مشخص شده است که دیابت خطر ابتلا به بیماری کلیه را افزایش می دهد اما اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که عکس این موضوع نیز درست است یعنی بیماری کلیوی نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
دیابت

یک نت ـ به گزارش ایرنا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سنت لوییس در آمریکا در این مطالعه با بررسی سوابق پزشکی 1.3 میلیون بزرگسال در یک دوره پنج ساله متوجه شدند که اختلال در عملکرد کلیه می تواند موجب ابتلا به دیابت شود و دیگر اینکه یک محصول زائد به نام 'اوره' در ارتباط دو سویه میان این دو بیماری نقش دارد.

 

اوره از تجزیه پروتیین غذا بدست می آید. کلیه ها معمولا اوره را از خون بیرون می کنند اما عملکرد ضعیف کلیه می تواند به افزایش سطح اوره در خون منجر شود.

 

حدود 9 درصد از 1.3 میلیون بزرگسالی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند سطح اوره در خونشان بالا بود که این خود نشانه کاهش عملکرد کلیه است.

 

نتایج این مطالعه که به تازگی در مجله آنلاین Kidney International منتشر شد، نشان داد که احتمال ابتلا به دیابت در افرادی که سطح اوره بالایی داشتند در قیاس با افرادی که سطح اوره خون آنها عادی بود 23 درصد بیشتر بود.

 

به گفته محققان، تفاوت خطر میان سطوح بالا و پایین اوره، 688 مورد دیابت در 100 هزار نفر در سال است. این بدان معنی است که هر سال در هر 100 هزار نفر 688 مورد بیشتر ابتلا به دیابت در افرادی دیده می شود که سطوح اوره بالاتری دارند.

 

محققان خاطر نشان کردند که مدت ها از این موضوع که دیابت یک عامل بزرگ خطرساز برای ابتلا به بیماری کلیه است اطلاع داشتند اما اکنون اطلاعات بهتری بدست آورده اند مبنی بر اینکه بیماری کلیه نیز از طریق افزایش سطح اوره خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. 

آنها متذکر شدند زمانی که اوره به دلیل اختلال در عملکرد کلیه در خون تجمع می یابد،

 

مقاومت بدن نسبت به انسولین افزایش می یابد و اغلب منجر به تضعیف ترشح انسولین می شود.

 

یافته های این مطالعه در مورد نقش اوره می تواند به تلاش ها برای تقویت درمان و احتمالا پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک کند. سطح اوره را می توان به طرق مختلفی از جمله مصرف دارو و رژیم غذایی کاهش داد.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده