پاهای پرانتزی کودکان را جدی بگیرید

یک نت ـ فوق تخصص ارتوپدی اطفال گفت: پای پرانتزی وابسته به سن، به‌عنوان بیماری تشخیص داده می‌شود؛ تا سن دو و نیم سالگی حالت پرانتزی پاهای کودک نرمال است.
کودکان

یک نت ـ به گزارش فارس، محسن کرمی فوق تخصص ارتوپدی اطفال در گفت‌وگویی گفت: پای پرانتزی وابسته به سن، به‌عنوان بیماری تشخیص داده می‌شود؛ به طور مثال کودکان متولد شده همگی زانوهایشان پرانتزی است و این مورد در کودکان طبیعی است.

وی ادامه داد: اگر تا سن 2.5 سالگی شرایط بیماری شدید و حالت پرانتزی یک‌طرفه نباشد و هر دو طرف پاها شکل هم باشند، حالت پرانتزی پاهای کودک نرمال است.

 

فوق تخصص ارتوپدی اطفال افزود: معمولاً تا سن 2.5 سالگی حالت پرانتزی به حالت ایکس یا ضربدری تبدیل می‌شود؛ یعنی زانوها به هم چسبیده و مچ پاها از هم فاصله می‌گیرند. از سن 2.5 سالگی به بعد به دلیل اینکه استخوان‌ها در حال شکل‌گیری هستند، این حالت غیرطبیعی است.

 

وی ادامه داد: پای پرانتزی در کودکان باید علت‌یابی شود؛ در بزرگسالان علت پای پرانتزی اهمیت ندارد و مهم این است که بیماری پیشرفت نکند و به مرحله درد نرسد که اگر رسید نیاز به جراحی دارد.

 

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: پای پرانتزی به‌مرور زمان در سنین بالا موجب تخریب زانو می‌شود و چون مفصل زانو، غضروف را از دست داده است؛ وقتی زانو از حالت صاف به حالت پرانتزی در بیاید، تقسیم نیرو در مفصل زانو بر هم می‌ریزد و بیماری‌ آرتروز یا سائیدگی مفصل زانو را ایجاد می‌کند.

 

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت:‌ هنگامی که پای پرانتزی در بزرگسالان دردناک می‌شود، نیاز به جراحی دارد و باید اصلاح شود؛ مهم‌ترین دلیل ایجاد پای پرانتزی، نرمی استخوان است و برای کودکان مبتلا تا سن 10 سالگی کفش طبی توصیه می‌شود.

 

کرمی در ادامه اظهار داشت: اگر پای پرانتزی درمان نشد، صفحات رشد در پا، تحت جراحی قرار خواهند گرفت تا از نظر رشدی قسمتی را که در حال پرانتزی شدن است، کنترل کنند؛ در بزرگسالان به دلیل توقف سن رشد، امکان جراحی صفحات رشد وجود ندارد، زانو باید شکسته و سپس اصلاح شود که به همین دلیل توصیه می‌شود زمانی که دردی در زانو احساس شد، مورد جراحی قرار گیرد.

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده