لاغری و چربی سوزی با قهوه سبز

یک نت ـ لاغری و چربی سوزی با قهوه سبز یکی از جدیدترین و راحت ترین روش های لاغری و کاهش وزن است که این روزها طرفداران بسیاری دارد. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا قهوه سبز لاغرمان می کند یا نه؟
قهوه سبز

لاغری و چربی سوزی با قهوه سبز دروغ است یا واقعیت؟؟؟

قهوه سبز می تواند لاغرمان کند؟

اخیراً مکمل‌هایی با نام قهوه سبز به بازار وارد شده‌اند که عنوان چربی‌سوز در آن‌ها بسیار خودنمایی می‌کند و افرادی که به دنبال لاغری کم دردسر هستند به راحتی در دام این تبلیغات فریبنده می‌افتند؛ اما اینکه منشأ این قرص‌ها چیست؟ آیا واقعاً بر لاغری اثر دارد؟ عوارضی دارد یا خیر و ... سۆالاتی هستند که ذهن را مشغول می‌کند. در این مقاله سعی داریم تا از اثرات این گیاه بر لاغری مطالبی را عنوان کنیم.

 

قهوه سبز و لاغری

تولیدکنندگان مکمل‌های قهوه سبز ادعا می‌کنند که این گیاه دارای اثرات کاهش وزن می‌باشد. ذکر این نکته ضروری است که علت اصلی کاهش وزن قهوه معمولی محتوای بالای کافئین در آن می‌باشد. در حقیقت کافئین باعث سرکوب چربی‌سازی و نیز تحریک چربی‌سوزی در بدن می‌شود. همچنین سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و اثرات گرمازایی دارد؛ اما کافئین موجود در قهوه سبز بسیار کمتر از قهوه معمولی است و کمتر از آن است که بتوان علت اثرات لاغری این گیاه را به آن نسبت داد. این تولیدکنندگان عقیده دارند مواد شیمیایی دیگر موجود در این گیاه مانند کلروژنیک اسید علت اثرات لاغرکننده این گیاه است که البته مطالعات متعدد، اثر کلروژنیک اسید را به عنوان آنتی‌اکسیدان، ضد سنگ صفرا، کاهنده قند خون، کاهنده فشارخون و ... ثابت کرده‌اند؛ اما اثر کلروژنیک اسید بر کاهش وزن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و نمی‌توان با اطمینان از اثر آن بر لاغری سخن گفت.

 

راز لاغری به وسیله مکمل‌های قهوه سبز

بسیاری از محصولاتی که به عنوان مکمل قهوه سبز خالص و به صورت قرص به فروش می‌رسند، از مواد دیگری تشکیل یافته‌اند و علاوه بر عصاره قهوه سبز، از افزودنی‌ها و پرکننده‌ها تشکیل یافته‌اند که هر یک از آن‌ها اثرات جانبی فراوانی را به همراه خواهند داشت و نیز مقداری کافئین هم به منظور افزایش اثربخشی به آن افزوده‌اند. پس اگر به دنبال لاغری با یک گیاه کم خطر و طبیعی می‌باشید نمی‌توانید به این مکمل‌ها اعتماد کنید. همان طور که گفته شد قهوه سبز خالص دارای مواد چربی سوز فوق‌العاده نمی‌باشد و شرکت‌های تولیدکننده این مکمل‌ها با افزودن کافئین به آن‌ها، چربی‌سوزی آن‌ها را تضمین می‌کنند و ادعا می‌کنند که مصرف 80- 200 میلی‌گرم از عصاره قهوه سبز که در این قرص‌ها وجود دارد؛ در طی 12 هفته، آن هم در صورت رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی وزن افراد کاهش می‌یابد.

 

قهوه سبز و تشدید بیماری‌های قلبی

با وجود تمام اثرات مفید قهوه سبز بر سلامتی مصرف مقادیر زیادی از آن عوارضی را به همراه دارد. از مهم‌ترین عوارض آن افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌باشد. کلروژنیک اسید و کافئین موجود در مکمل قهوه سبز میزان هموسیستئین پلاسما را افزایش می‌دهند که افزایش این ماده بیماری قلبی را به همراه دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیادی کلروژنیک اسید در مدت زمان کوتاه باعث افزایش هموسیستئین پلاسما می‌شود. ماده دیگر موجود در قهوه سبز با نام دیترپنس باعث افزایش سطح کلسترول می‌شود و افزایش سطح کلسترول، مستقیماً بر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

 

عوارض قهوه سبز

قهوه سبز به دلیل دارا بودن کافئین، دارای عوارض متعدد می‌باشد و مصرف آن بی‌خطر نیست. البته میزان کافئین آن کمتر از قهوه معمولی است؛ اما مصرف مقادیر فراوانی از قهوه سبز نیز عوارض ذکرشده در زیر را به همراه خواهد داشت:

1. اختلالات مرتبط با سیستم عصبی : مانند بی‌خوابی، سردرد، اضطراب، عصبی شدن، بی‌قراری، زنگ زدن در گوش و...

2. اختلالات مرتبط با سیستم گوارشی : مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، مشکلات معده‌ای، اسهال، استفراغ، تهوع و ...

3. عود کردن بیماری گلوکوم : زیرا کافئین موجود در قهوه سبز فشار ناشی از سلول‌های داخلی را بر روی چشم، افزایش می‌دهد.

4. افزایش سطح کلسترول : کافئین تصفیه نشده سطح کلسترول را افزایش می‌دهد.

5. شکستگی استخوان در نتیجه استئوپروز : کافئین و سایر ترکیبات موجود در قهوه سبز مقدار آزاد شدن کلسیم از استخوان‌ها را افزایش می‌دهند که نهایتاً از طریق ادرار دفع می‌شود. این مسئله باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. افراد مبتلا به استئوپروز باید مصرف کافئین خود را به کمتر از 300 میلی‌گرم در روز کاهش دهند (2-3 فنجان قهوه در طی روز). این مسئله بالأخص در دوران یائسگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

نکته هایی مهم 

1. در زنان باردار و شیرده بهتر است قهوه سبز مصرف نشود.

2. افراد مبتلا به بیماری‌های انعقادی از مصرف آن اجتناب کنند.

3. با فاصله حداقل 2 ساعت از مصرف مکمل‌های حاوی روی و آهن مصرف شود زیرا قهوه سبز از جذب روی و آهن جلوگیری می‌کند.

4. همراه داروهای ضددیابت نباید مصرف شود زیرا کلروژنیک اسید موجود در قهوه سبز، اثر این داروها را تشدید می‌کند.

منبع : tebyan.net

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده