آموزش تهیه سوپ استانبولی

یک نت ـ سوز موذی و نافذ، ‌تمام وجودتان را درنوردیده و از سرما احساس می‌كنید یك لایه یخ روی چشم‌تان نشسته و با هر پلك زدن همین حالاست كه بلورهای یخ از چشمهای‌تان بیرون بریزند!
سوپ استانبولی

یک نت ـ سارگل صیرفی: سوز موذی و نافذ، ‌تمام وجودتان را درنوردیده و از سرما احساس می‌كنید یك لایه یخ روی چشم‌تان نشسته و با هر پلك زدن همین حالاست كه بلورهای یخ از چشمهای‌تان بیرون بریزند! دست‌های‌تان به قدری یخ كرده كه اگر همین حالا به آجر داغ دست بزنید، ‌یخ می‌بندد و به قدری نوك انگشتان پای‌تان یخ كرده كه به سختی قدم برمی‌دارید و دوست دارید هرچه زودتر به منزل برسید و كنار بخاری پناه بگیرید.  اینها همه یعنی این كه پاییز قدرت‌نمایی می‌كند و زمینه را برای حضور آذرماه و بعد هم زمستان فراهم می‌كند.

در این شرایط هیچ چیز به اندازه خوردن یك كاسه سوپ داغ،‌ پناه گرفتن كنار بخاری و شاید هم تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه یا خواندن چند بیت شعر یا خواندن ادامه داستانی كه تازه آن را شروع كرده‌اید،‌ نمی‌چسبد.

 از طرفی ممكن است همین آخر هفته بخواهید دور همی كوچكی با دوستان‌تان داشته باشید و با یك كاسه سوپ داغ به عنوان پیش غذا  از آنهاپذیرایی كنید. اما نكته بسیار كلیدی‌ وجود دارد! و آن اینكه چه سوپی بپزیم؟ دغدغه بزرگی است!اصلا نگران نباشید.

 دستور پخت چند نوع سوپ خاص و خوش طعم همین جاست. نكته خاص این سو‌پ‌ها،‌حضور فعال پنیر در همه آنهاست.

 علاوه براینکه همه آنها در داشتن ترکیب‌های مهمی مانند ویتامین C، ویتامین D، ویتامین A، سدیم، پتاسیم و فیبر مشترک هستند. بنابراین اگر علاقه به پنیر والبته افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن در سرمای موذی پاییز دارید،‌فرصت را از دست ندهید.
 
سوپ استانبولی

ماده اصلی این سوپ،‌ سیب‌زمینی استانبولی است. البته بهتر است آن را با سیب‌زمینی استانبولی كه كمی ته مزه شیرین دارد‌ یا آن را با سیب‌زمینی پشندی هم بپزید.

 این بستگی به انتخاب‌تان دارد. از آنجایی كه ماده اولیه این سوپ،‌سیب‌زمینی است،‌ بنابراین با خوردن هر قاشق آن، بخش عمده‌ای از نیاز بدن به ویتامین C تامین خواهد شد.

 اگر داخل این سوپ چند عدد سیب‌زمینی درسته با پوست بیندازید هم سوپ‌تان به لحاظ ظاهری زیبا می‌شود و هم اینكه مقدار ویتامین C بیشتری دریافت خواهید كرد.

 به این دلیل كه پوست سیب‌زمینی یكی از منابع اصلی ویتامین C است. مدت زمان لازم برای آماده شدن این سوپ،‌ 20دقیقه است.

مواد لازم

 

 سیب‌زمینی چهار تا شش عدد

 روغن زیتون دو قاشق غذاخوری

 پیاز خرد شده نصف فنجان

 سینه مرغ یك چهارم بدون چربی

 آرد سفید سه قاشق غذاخوری

 شیر دو لیوان

 هویج سه عدد بزرگ

 پنیر چدار به مقدار دلخواه

 نمك، ‌فلفل و دیگرادویه‌ها بسته به ذائقه به مقدار دلخواه

 سبزی معطر برای تزئین سوپ نوع و مقدار آن به دلخواه شما بستگی دارد

    طرز تهیه

1- سیب‌زمینی‌ها را كاملا شسته و بگذارید با پوست بپزند. سینه مرغ را هم بخارپز كنید. پیازها را با روغن زیتون تفت  دهید و در ظرفی دیگر آرد را با شیر مخلوط كنید و به‌آرامی هم بزنید كه ذرات آرد داخل شیر گلوله نشود.

2- بعد از یكنواخت شدن ساختار شیر و آرد،‌ پنیر را به ظرف اضافه كرده و هم بزنید. كمی آب به مجموعه اضافه كنید. سینه مرغ پخته را ریش‌ریش كرده و همراه با هویج خام رنده شده به آن اضافه كنید.

3- بعد از اینكه سیب‌زمینی‌ها كمی نیم‌پز شدند، ‌آنها را با پوست به سوپ اضافه كنید. بگذارید این مواد جوشیده و قوام بیاید. آن را داخل ظرف ریخته و با سلیقه خودتان تزئین كنید.

نكته 1: می‌توانید هم سیب‌زمینی‌ها را به همان شكل به سوپ اضافه نكنید. یك یا دو عدد از آنها را رنده كرده و برای قوام بیشتر به شیر اضافه كنید.

‌نكته 2:‌ یك عدد هویج را هم می‌توانید با پوست بخارپز كرده و بدون رنده كردن یا پوست كندن برای تزئین به سوپ اضافه كنید.
 

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده