آخرین آمار جانباختگان ایرانی حادثه منا ۲۳۹ تن، مفقودان ۲۴۱ نفر و شمار مجروحان بستری نیز ۱۴ نفر است.

۵۳ کاروان ایرانی آسیب دیدند/ ۶ نفر از مصدومان، امروز وارد کشور می‌شوند/ پیکر هیچ جانباخته‌ای در عربستان دفن نمی‌شود
حادثه منا

یک نت ـ هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که امروز 6 تن از مجروحان ایرانی فاجعه منا به کشور بازمی‌گردند.

براساس این گزارش، محمدرضا واعظی (8:10 صبح /تهران)، فریبرز ستاری (8:10 صبح /تهران)، نظرعلی آقاسی‌زاده (10:20 صبح/تهران) و بیگ‌محمد مرادی (10:20 صبح/تهران)، 6 تن از مجروحان حادثه منا هستند که با پرواز امروز صبح عازم کشور می‌شوند و اسامی 2 تن دیگر به‌زودی اعلام خواهد شد.

همچنین تاکنون کشور عربستان سعودی مجوز انتقال قربانیان ایرانی این حادثه را صادر نکرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی نیز گفته بود که در این فاجعه 53 کاروان ایرانی آسیب دیدند.

بنابر اخبار واصله از مسئولان سازمان حج و زیارت هنوز 20 کانتینر پر از اجساد جانباختگان تخلیه و شناسایی نشده است.

این در حالی است که هر کانتینر بین 100 تا 150 پیکر جانباخته را حمل می‌کند.

9:20/

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین مرتبه کاردار عربستان سعودی را احضار کرد.

در رابطه با فاجعه منا نامه وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به همتای سعودی خود تسلیم کاردار سعودی شد.

9:28/

حسن قشقاوی (معاون کنسولی وزیر امور خارجه): روند همکاری عربستان بهتر شده است. در باره شناسایی اجساد و تحویل آنها، رفتار عربستان نسبت به ایرانی‌ها تفاوتی با بقیه کشورهایی که زائران آنها جان باخته‌اند، ندارد.

9:30/

یک مقام نیجریه‌ای: مقامات عربستان پیکر جانباختگان را در سردخانه‌ها جابجا می‌کنند تا شمار واقعی کشته‌شدگان مشخص نشود.

09:42/

پس از اینکه رسانه‌های پاکستانی از انتشار وقایع مربوط به فاجعه منا منع شدند، بیشتر مردم پاکستان به رسانه‌های کشورشان اعتماد ندارند و اخبار مربوط به فاجعه منا را از رسانه‌های ایرانی پیگیری می‌کنند.

9:42/

‌‌منوچهر سپاسی (سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور): امروز چهار تن از حجاج مصدوم فاجعه منا به کشور باز می‌گردند. در روز جاری 13 پرواز توسط سه شرکت هواپیمایی برای انتقال حجاج به کشور انجام می‌شود.

همه برنامه‌ریزی‌ها برای انتقال پیکر جانباختگان فاجعه منا به کشور، در ایران انجام شد‌، همکاران ما در عربستان هم برای انجام این مأموریت در آمادگی کامل هستند، اما کشور عربستان امروز بدون ارائه دلیل قانع‌کننده‌ای، ‌مجوز برقراری پرواز فوق‌العاده را صادر نکرد‌.

9:47/

رئیس سلیمان‌اف (پژوهشگر موسسه استراتژی ملی روسیه): پس از فاجعه منا اعتبار شخص «سلمان بن عبدالعزیز» در سطح بین‌المللی پایین آمده است چرا که طی نخستین سال سلطنت وی مسلمانان زیادی بر اثر بی‌لیاقتی عوامل سعودی کشته و زخمی شدند.

10:04/

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت): همراهان همه قربانیان فاجعه منا درخواست دارند اجساد به ایران منتقل شوند. پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی در عربستان دفن نمی‌شود.

10:18/

شاهدان عینی فاجعه منا، نیروهای امنیتی عربستان سعودی را عاملان اصلی این فاجعه دانسته و تاکید کردند که حکومت عربستان باید آنها را مجازات کند.

10:20/

علی آل غراش (فعال سیاسی عربستانی) وقتی مقامات امنیتی عربستان تسهیل در عبور کاروان شاهزاده‌های سعودی را به جان میلیون‌ها حاجی ترجیح داده و جنازه‌های حجاج جان‌باخته در فاجعه منا را روی هم انباشته می‌کنند، ثابت می‌شود فساد حکومتی در عربستان حج را قضیه‌ای امنیتی و نه اسلامی و انسانی کرده است.

11:26/

انجمن اسلامی پزشکان مسلمان ایران با صدور بیانیه ای آمادگی خود را برای ارایه خدمات پزشکی به آسیب دیدگان فاجعه منا اعلام کرد و تشکیل کمیته حقیقت یاب برای این حادثه را خواستار شد.

10:30/

با وجود ادعای وزارت بهداشت عربستان درباره عدم انتشار ویروس کرونا در میان حجاج؛ وزارت بهداشت مصر سه تن از حجاج مصری مشکوک به ابتلا به این ویروس را در بدو ورود به قاهره قرنطینه کرد.

10:45/

کمپین میلیونی جمع آوری امضا در سایت موزه صلح تهران برای محکومیت فاجعه منا و درخواست پیگیری از سازمان ملل برای افشای حقایق این واقعه در دسترس عموم قرار گرفت.

11:56/

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت) امروز برای پیگیری انتقال پیکر جان‌باختگان و تعیین تکلیف مفقودین مجدد عازم شهر جده می‌شود.

12:25/

تلاوت حسن دانش؛ نفر اول سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به یاد جان‌باختگان فاجعه منا به‌ویژه‌ اعضای کاروان قرآنی، پیش از آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس پخش شد.

ادامه دارد...

منبع: فارس

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده