آیا قهر بودن با کسی روزه را باطل می کند؟

آیا قهر بودن با کسی برای روزه اشکال دارد؟ آیا قهر بودن با برادر، خللی در قبولی روزه دارد؟ (سوالات و احکام رمضان 94)
 قهر

یک نت ـ آیا قهر بودن با برادر، خللی در قبولی روزه دارد؟ (سوالات و احکام رمضان 94)

پاسخ: قهر و جدايي در اسلام مذموم و ناپسند است. امام صادق(ع) از پيامبر(ص) فرمود: "لاهجره فوق الثلاث؛ بيش تر از سه روز قهر بودن جائز نيست". علامه مجلسي درباره اين حديث گفته: ظاهر حديث آن است كه اگر ميان دو برادر ـ يا برادر و خواهرـ ايماني كدورت و ناراحتي پيدا شد و سرانجام به قهر و جدايي انجاميد، نبايد بيش از سه روز ادامه یابد. اما در آن سه روز براي قهر و جدايي گناهي نيست، چون سبب تسكين غضب و بد خلقي مي‏شود".(1)
 
 رسول‏ خدا(ص) فرمود:

"هر دو مسلماني كه از همديگر قهر كنند و سه روز بر آن حالت بمانند و با هم آشتي نكنند، هر دو از اسلام بيرون روند. ميان آنان پيوند و دوستي ديني نباشد، پس هر كدام در دوستي سبقت بگيرند، در روز قيامت زودتر به بهشت خواهد رفت".(2)

 اگر بخواهيم طبق اين حديث در مورد اعمال ديني آنان قضاوت كنيم، به ناچار بايد گفت كه نماز و روزه آن ها مورد قبول خداوند نخواهد بود. البته اين به معناي باطل بودن نماز و روزه نيست، بلكه مقبول درگاه الهي نيست. ممكن است عملي صحيح باشد، اما مقبول درگاه الهي واقع نشود.

امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي كه دو مسلمان با هم قهر باشند، شيطان خوشحال و شاد است. هر وقت كه با يكديگر رفيق شدند، بند بند شيطان از هم جدا مي‏شود و فرياد مي‏زند: اي واي!". (3)

علاوه بر اين، صله رحم در اسلام واجب است و برادر از كساني است كه ارتباط با او و صله رحم با او لازم است.

پي نوشت‏ها:
1. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت- لبنان، 1404 ه.ق، ج72، ص 185.
2. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ه.ش، ج 2، ص 345.
3. همان، ص 346.

سایت پاسخگو

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده