سحری خوردن بعد از اذان روزه را باطل می کند؟

آیا سحری خوردن بعد از اذان صبح روزه را باطل می کند؟ اگر روزه دار بعد از خوردن سحری متوجه شود که بعد از اذان صبح سحری خورده، حکم روزه آن روز چیست؟ (احکام روزه رمضان 94)
روزه

یک نت ـ اگر روزه دار بعد از خوردن سحری متوجه شود که بعد از اذان صبح سحری خورده،  حکم روزه آن روز چیست؟ 

پاسخ: نظر امام خمینی و آیت الله خامنه ای: اگر کسی در سحرهای ماه رمضان بدون تحقیق از اذان صبح سحری بخورد و یا تحقیق کند. اما شک و تردید داشته باشد و یا بعد از تحقیق گمان داشته باشد که صبح شده و سحری بخورد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، آن روز را روزه بگیرد و بعدا قضای آن روز را نیز روزه بگیرد. هم چنین اگر کسی بگوید صبح نشده و انسان بدون تحقیق به گفته او سحری بخورد و بعد معلوم شود صبح بوده است، باید روزه آن روز را قضا کند.

اما اگر بعد از تحقیق و اطمینان به اینکه هنوز صبح نشده،  سحری بخورد و بعد معلوم شود که بعد از اذان صبح سحری خورده، روزه صحیح است و قضا لازم نیست. بلکه اگر بعد از تحقیق شک کند که صبح شده یا نه و سحری بخورد، قضا لازم نیست.(1)

نظر آیات عظام مکارم، سیستانی،  وحید خراسانی، و آیت الله صافی: اگر در ماه رمضان بدون آن كه تحقيق كند صبح شده يا نه، كارى كه روزه را باطل مى‏كند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده، همچنين اگر بعد از تحقيق شك يا گمان كند كه صبح شده است؛ ولى اگر بعد از تحقيق يقين كند صبح نشده، و چيزى بخورد، بعد معلوم شود كه صبح بوده، قضا واجب نيست.

 هرگاه كسى بگويد صبح نشده و هنوز وقت باقى است و انسان به گفته او كارى كه روزه را باطل مى‏كند، انجام دهد و بعد معلوم شود صبح بوده، در اين جا نيز قضا لازم است، ولى اگر بعد از تحقيق يقين كند صبح نشده و چيزى بخورد، بعد معلوم شود صبح بوده، قضا واجب نيست.

 نیز اگر كسى بگويد صبح شده و انسان به گفته او يقين نكند يا خيال كند شوخى مى‏كند و كارى كه روزه را باطل مى‏كند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده. قضای لازم است. (2)

آیت الله زنجانی: اگر کسی در سحرهای ماه رمضان بدون تحقیق از اذان صبح سحری بخورد و یا تحقیق کند. اما شک و تردید داشته باشد و سحری بخورد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، آن روز را روزه بگیرد و بعدا قضای آن روز را نیز روزه بگیرد.

اما اگر بعد از تحقیق و اطمینان به اینکه هنوز صبح نشده است، سحری بخورد و بعد معلوم شود که بعد از اذان صبح سحری خورده، روزه صحیح است و قضا لازم نیست.(3)

پی نوشت ها:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله1688( نظر رهبری مطابق نظر امام خمینی است) .
2. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله1423؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسأله، 1659 مورد چهارم تا ششم؛ آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل، مسأله 1696؛ آیت الله صافی گلپایگانی، توضیح المسائل، مسأله 1697.
3. آیت الله زنجانی، توضیح المسائل، مسأله 1697، مورد نهم. و مسأله1701.
سایت پاسخگو

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

در حین گفتن اذان صبح اب خوردن روزه را باطل مبکند یا خیر