رفتن به محتوای اصلی

جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم

تاریخ انتشار:
پاسخ فعالیت های درس بیست و سوم مطالعات نهم / جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم
جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم

جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات نهم

پاسخ فعالیت های درس بیست و سوم مطالعات نهم

نام درس : بهره‌ وری چیست؟ | موضوع : گام به گام | پایه نهم

جواب فعالیت صفحه 158 مطالعات نهم

۱- گفت‌وگو و همفکری کنید
الف) آیا شما یا اعضای خانواده تان با مثال‌ های صفحه قبل یا موارد مشابه، روبه‌ رو شده‌اید؟ موارد را بیان کنید تا همکلاسی‌ هایتان درباره آنها اظهارنظر کنند.
پاسخ: برای مثال من یک خانم خانه‌ دار هستم برای تهیه وسایل مورد نیاز منزل از فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای استفاده می ‌کنم تا در وقت و هزینه صرفه‌ جویی کنم.
من یک فردی هستم که به هنر علاقه دارم با استفاده از ظروف پلاستیکی و شیشه ‌ای استفاده شده وسایل مختلفی می ‌سازم.
در خانواده ما مادرم در ساعات اوج مصرف برق از روشن کردن لوازم پر مصرف مانند اتو و جارو برقی خودداری می‌کند.

ب) به طور گروهی، فکر کنید و روشی را پیشنهاد کنید که در یکی از کارها یا فعالیت‌های مدرسه، بازدهی را افزایش دهد و باعث استفاده صحیح از امکانات شود. برای مثال، با چه راهکاری می‌توان از تلف شدن وقت کلاس برای حضور و غیاب و دیدن تکالیف جلوگیری کرد؟ پیشنهادهای خود را با ذکر دلیل بنویسید و از طریق معلم به دست مسئولان مدرسه برسانید.
پاسخ: گروه بندی دانش آموزان ، مشخص بودن جای هر دانش آموز در کلاس که هنگام غیبت او سریغ مشخص شود ، انتخاب یک نماینده برای انجام حضور و غیاب و …

جواب فعالیت صفحه 158 مطالعات نهم

۲- درباره این سخنان ارزشمند پیامبر اکرم و امام علی (ع) فکر کنید و معنی و مفهوم هر یک را با ذکر یک مثال توضیح دهید.
پاسخ: یعنی اگر می‌خواهیم کاری را انجام دهیم آن را به صورت کامل و خیلی عالی انجام دهیم تا هم زمان بیهوده هدر نشود وهم آن کار به دیگران آسیب نزند، افرادی که مشغول ساختن مسکن هستند، اگر مصالح خوب به کار نبرند، هم احتمال تخریب و دوباره کاری وجود دارد و هم آسیب به دیگران در سخن امام علی (ع) می‌شود این بیت را استفاده کرد که کار نیکو کردن به از پر کردن است. افراد باید امور مهم را انجام دهند تا در زمان صرفه‌جویی ‌رده باشد؛ مانند دانش آموزان هنگام مطالعه کتب درسی آن را خلاصه کنند تا در زمان آزمون فقط نکات مهم را بخوانند.

جواب فعالیت صفحه 159 مطالعات نهم

۳- معنی آیات قرآن کریم و سخنان امامان معصوم (ع) را بخوانید. عوامل مؤثر در بهره‌وری را از آنها استخراج و فهرست کنید؛ مثلاً: الف) اهمیت دادن به کار و تلاش و … .
پاسخ: ب) اسراف نکردن در امور به وسیله درست مصرف کردن
ج) اعتدال داشتن در کارها
د) استفاده فرصت و زمان و جلوگیری از هدر رفتن آن با داشتن برنامه ریزی
ه) مشورت کردن و استفاده از تجربیات و نظرات دیگران برای تصمیم گیری بهتر و درست‌تر
و) داشتن نظم و ایمان به انجام امور توصیه شده در اسلام که موجب رشد و شکوفایی انسان می‌شود.

۴- گفت‌وگو کنید. هریک از هنجارهای زیر در جامعه چگونه از بهره‌وری جلوگیری می‌کند و در تضاد با آن است؟ توضیح دهید.
* مهمانی‌ها، مجالس و جشن‌های مفصل و پرهزینه
پاسخ: اسراف کردن
* مدگرایی و چشم و هم‌چشمی در خرید لباس به جای تمیز و ساده پوشی
پاسخ: تجمل‌گرایی و افزایش هزینه‌های خانواده
* نداشتن برنامه مناسب برای اوقات فراغت و تفریح
پاسخ: اتلاف کردن وقت و نداشتن انضباط در کارها
* ورزش نکردن و پرخوری.
پاسخ: افزایش بیمارها در جامعه و صرف هزینه

۵- یک زوج جوان می‌خواهند جشن عروسی ساده‌ای با حداقل هزینه برپا کنند. اگر قرار باشد از شما کمک فکری بگیرند، چه طرح و پیشنهادی به آنها می‌دهید؟ همفکری کنید و طرح خود را روی کاغذ بنویسید.
پاسخ: خرید لوازم ضروری زندگی، به جای هزینه کلان جشن در تالارهای بزرگ می‌توانند جشن کوچک خانوادگی برگزار نمایند، اجاره خانه کوچک با مبلغ پایین، جلوگیری رسم و رسومات هزینه‌دار، مانند خرید سرویس طلا، جواهرات، برگزاری مراسم عقد و عروسی با هم نه به طور جداگانه

۶- متن صفحه بعد را درباره یک کارآفرین بخوانید.
الف) چه نکاتی در این متن برای شما قابل توجه است ؟
پاسخ: داشتن روحیه بالا در کار و پیشرفت ، دلسرد نشدن از شکست ، پشتکار و شجاعت ، ریسک کردن ، استفاده از خلاقیت و همکاری دوستان و …

ب) نظر شما درباره افرادی که می‌خواهند با کار نکردن یا کار کم به ثروت یا موفقیت‌های بزرگ دست یابند چیست؟
پاسخ: هیچ موفیتی بدون داشتن همت ، تلاش ، همکاری و امید میسر نیست

جواب فعالیت صفحه 161 مطالعات نهم

۷- دلیل بیاورید: الف) آیا سطح بهره‌وری دانش آموزی که کیف یا کمد لوازم تحریرش شلوغ و نامرتب است، پایین می‌رود؟ چرا؟
پاسخ: بله، زیرا زمان را از دست می‌‌دهند، احتمال تخریب وسایل زیاد است، در نتیجه این موارد باعث پایین بردن سطح بهره وری است.

۸- منظور از تنظیم بودجه ماهانه خانواده چیست؟
پاسخ: یعنی اینکه یک خانواده بداند در ماه چقدر درآمد دارد و چه مقدار هزینه.

 تنظیم این بودجه چه فایده‌ای دارد؟ توضیح دهید. تمامی آن را در جایی ثبت کنند تا از انجام پاسخ: اموری که هزینه خانواده را نسبت به درآمد افزایش می‌دهند جلوگیری نماید و این یه در این جدول مشخص می‌شود در چه کارهایی باید هزینه بیشتر و یا کمتر شود.

۹- کار برگه شماره (۱۷) (چند پیشنهاد برای بهره‌وری) را انجام دهید.

۱۰- یکی از عادت‌های غلط بعضی از دانش آموزان مصرف نادرست و بی‌رویه کاغذ است. چند راهکار برای بهره‌وری در مصرف کاغذ پیشنهاد کنید و توافق کنید که آن راهکار ها عملی شوند.
پاسخ: استفاده دو طرف کاغذ ، استفاده از کاغذ های باطله، ساخت کاردستی از کاغذ های باطله ، استفاده کامل از تمام صفحات دفتر ، استفاده از وایت برد کوچک خانگی و …

11 الف) تفکیک زباله از مبدا یعنی چه؟
پاسخ: به تفکیک زباله از ابتدای تولید، تفکیک زباله از مبدا گفته می شود.

ب) چه راهکارهایی برای کمک به این امر می توانید برشمارید؟
پاسخ: فرهنگ سازی و تشویق افراد جامعه به استفاده از سطل زباله های خشک و تر که شهرداری ها به همین منظور در سطح شهر قرار داده اند، در منزل به جای اینکه تمام زباله ها را در یک سطل بریزیم از دو سطل برای جداسازی زباله های تر و خشک استفاده کنیم، استفاده کمتر از مواد غذایی کنسروی و…

12.به وسایل خودتان و همچنین مواد دورریختنی که در یک هفته در منزل شما تولید شده است، نگاهی دقیق بیندازید چه چیزهایی را می توانید بیابید که امکان استفاده مجدد از آنها برای شما با خانواده تان با دیگران وجود دارد؟
پاسخ: بطری نوشابه و آب معدنی، روزنامه و کاغذهای باطله و …

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا