ليست بهترين اعمال پيش خدا منتشر شد

یک نت ـ سلام، می‌خواستم بدانم بهترین اعمال نزد خداوند چيست؟
 اعمال

سوال: سلام، می‌خواستم بدانم بهترین اعمال نزد خداوند چيست؟

بهترين اعمال نزد خداوند متعال عبارتند از:

1: هدايت و راهنمايي به سوي حق: قرآن بهترين گويندگان «كه نوعي عمل است » را كسانى معرفى كرده كه داراى اين سه وصفند: دعوت به اللَّه، عمل صالح، و تسليم در برابر حق.خداوند در اين خصوص مي فرمايد:

چه كسى را سخن نيكوتر از سخن آن كه به سوى خدا دعوت مى‏‌كند و كارهاى شايسته مى‏‌كند و مى‏‌گويد البته كه من از مسلمانانم. [1]

در حقيقت چنين كسانى علاوه بر سه ركن معروف ايمان، اقرار به لسان، عمل به اركان، و ايمان به جنان (قلب) بر ركن چهارمى نيز چنگ زده‌‏اند و آن تبليغ و نشر آئين حق و اقامه دليل بر مبانى دين و زدودن آثار شك و ترديد از قلوب بندگان خدا است. اين مناديان با اين چهار وصف بهترين مناديان جهانند.

واقعا دعوت به سوي حق كه همان نشان دادن راه هدايت و سعادت است از بالاترين و با فضيلت‌ترين اعمال است همان گونه كه امير المومنين عليه السلام مي‌فرمايد:

 آن گاه که رسول خدا مرا به یمن فرستاد، فرمود: ای علی تا کسی را دعوت به اسلام نکرده‌ای با او نجنگ و به خدا سوگند اگر یک نفر به دست تو هدایت شود از همه‌ی آنچه خورشید بر او می‌تابد برای تو ارزشمندتر است. علاوه بر این که یاری و هم پیمانی او را برای خود تضمین نموده‌ای. [2]

2: بدي ديگران را با خوبي پاسخگو باشيم: انسان موجودي اجتماعي است و مطمئنا در هر اجتماعي افرادي هستند كه ادب را رعايت نمي‌كنند و در گفتار و اعمال خود از اذيت و آزار ديگران لذت مي‌برند در اين وقت‌ها انسان تا مي‌تواند بايد با زبان خوش و كلام متين با اين گونه افراد برخورد كند كه شايد از كرده زشتشان پشيمان شده و از اين گونه رفتارها دست بردارند همان گونه كه خداون در قرآن كريم مي‌فرمايد:

سخن بد آنان را به هر نيكوترت مى‏‌آيد پاسخ گوى. ما به سخن آنان آگاهتر هستيم. [3]

3: انتظار فرج: عدالت خواهى و حقيقت‏‌جويى  كه در فطرت انسان‌ها نهاده شده است، تنها با آمدن حجت خدا محقق خواهد شد  زيرا آن حضرت با ظهور خويش، حق را احيا و عدالت را در جامعه حاكم خواهد ساخت. دعا براى تعجيل در ظهور ايشان، رسيدن به آرزوهايي است كه بشر تشنه رسيدن به آن بوده است. و لذا در روايات بهترين اعمال انتظار فرج مولا بيان شده است همان گونه كه رسول خدا فرمودند:

بهترين اعمال، انتظار و اميد به‏ ظهور است. [4]

امير المومنين عليه السلام در اين خصوص مي‌فرمايد:

 منتظر امر ما بسان كسى است كه در راه خدا به خون خود غلتيده باشد. [5]

4: دوست داشتن كودكان: واقعا وقتي انسان چشمش به يك كودك مي‌افتد معصوميت كودك چشمان انسان را از لطف الهي سير آب مي‌كند و انسان را در خودش فرو مي‌برد كه معصوم و بي گناه بودن چقدر زيباست و اگر انسان با ديد مهر با كودكان و به خصوص فرزندانش رفتار كند اين عملش نزد خداوند از بهترين اعمال است همان گونه كه در روايتي از امام صادق عليه‌السلام مي‌خوانيم كه حضرت فرمودند:

حضرت موسى (عليه السلام ) از خداوند پرسيد: چه عملى نزد تو بهتر است؟ خداوند فرمود: مهر به فرزندان، كه من آنان را بر فطرت توحيد آفريدم، و اگر بميرانمشان به رحمت خود به بهشتشان برم. [6]

5: نماز اول وقت: فرشته‌‏ها نمازي كه در اول وقت خوانده مي‌شود  را به صورت يك چيز سفيد و پاك به آسمان مى‏‌برند. حضرت موسى به خدا گفت:

 بار خدايا پاداش كسى كه نماز را در وقت خود بخواند چيست خداوند فرمود: هر چه بخواهد مى‏‌دهم و بهشت را براى او مباح مى‏‌گردانم. [7]

اميرالمومنين به استاندارش سفارش به نماز اول وقت مي‌كند و مي‌فرمايد:

پيش خود بهترين وقت‌ها را براى آن‌چه ميان تو و خداوند مى‏‌گذرد (لحظات خاصّ عبادت) مقرّر ساز اين اوقات را بزرگ و گرامى دار، گرچه همه اوقات تو، در صورت درستى نيّت، با خدا مى‏‌گذر. [8]

6: آب دادن و قضا دادن به ديگران: رسول خدا فرمودند:

از بهترين اعمال، خنك كردن جگرهاى سوزان (سيراب كردن تشنگان) و سير كردن شكم‌هاى گرسنه است. سوگند به كسى كه جان محمّد در دست قدرت اوست، كسى كه سير بخوابد و همسايه يا برادر مسلمانش گرسنه باشد به من ايمان نياورده است!. [9]

7: ذكر و ياد خداوند: در حديثى از پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده كه، به يارانش فرمود:

آيا بهترين اعمال و پاكيزه‏‌ترين كارهاى شما را نزد پروردگار به شما بگويم؟ عملى كه برترين درجه شما است، و بهتر از دينار و درهم، و حتى بهتر از جهاد و شهادت در راه خدا است؟ عرض كردند: آرى، فرمود: خدا را بسيار ياد كردن. [10]

منابع:

[1]. وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ «فصلت آيه 33»
[2]. لمّا وجّهنی رسول الله الی الیمن قال یا علی: لاتقاتل احداً حتی تدعوه إلی الإسلام. و ایم الله لئن یهدی الله علی یدیک رجلاً خیر لک ممّا طلعت علیه الشمس و غربت ولک ولاؤه «کافی، ج 5 ، ص 36، ح 2.»
[3]. ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَصِفُونَ «مومنون آيه 96»
[4]. افضل اعمال امتى، انتظار الفرج «شهاب الدين مرعشى نجفى(ره) ص 57)»
[5]. المنتظر لامرنا كالمتشحط بدمه فى سبيل الله ،« بحارالانوار، ج 52 ، ص 123»
[6]. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ مُوسَى ع يَا رَبِّ أَيُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَكَ قَالَ حُبُّ الْأَطْفَالِ فَإِنِّي فَطَرْتُهُمْ عَلَى تَوْحِيدِي فَإِنْ أَمَتُّهُمْ أَدْخَلْتُهُمْ جَنَّتِي بِرَحْمَتِي«مكارم الخلاق ص 237»
[7]. إِلَهِى مَا جَزَاءُ مَنْ صَلَّى الصَّلَاهَ لِوَقْتِهَا قَالَ أُعْطِيهِ سُؤْلَهُ وَ أُبِيحُهُ جَنَّتِى«أمالى صدوق، ص 207»
[8]. وَ اجْعَلْ لِنَفْسِكَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَفْضَلَ تِلْكَ الْمَوَاقِيتِ «نهج‏البلاغه، نامه 53»
[9]. مِنْ افْضَلِ الأَعْمِالِ ابرادُ الاكَبْادِ الحارَّةِ وَاشْباعُ البُطُونِ الجائِعَة فَوَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ مَا آمَنَ بِي عَبْدٌ يَبِيتُ شَبْعانَ وَاخُوهُ أَوْ جَارُهُ المُسلْمِ يَبِيتُ جائِعاً « بحارالانوار، جلد 71، صفحه 369.»
[10]. أَ لا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ أَعْمالِكُمْ وَ أَزْكاها عِنْدَ مَلِيْكِكُمْ، وَ أَرْفَعِها فِى دَرَجاتِكُمْ، وَ خَيْرٍ لَكُمْ مِنَ الدِّيْنارِ وَ الدِّرْهَمِ، وَ خَيْرٍ لَكُمْ مِنْ أَنْ تَلْقَوْا عَدُوَّكُمْ فَتَقْتُلُونَهُمْ وَ يَقْتُلُونَكُمْ؟ قالُوا: بَلى‏ يا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله! قالَ: ذِكْرُ اللَّهِ كَثِيْراً « سفينة البحار»، جلد 1، صفحه 484.»

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده