رفتن به محتوای اصلی

ازبکستان و ترکیه قرارداد تسهیل روابط تجاری امضا خواهند کرد

تاریخ انتشار:
یک نت ـ ازبکستان و ترکیه اوایل سال 2021 میلادی یک قرارداد تسهیل روابط تجاری امضا خواهند کرد.
ازبکستان و ترکیه قرارداد تسهیل روابط تجاری امضا خواهند کرد

یک نت ـ به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان و ترکیه در اوایل سال 2021 میلادی یک قرارداد تسهیل روابط تجاری امضا خواهد کرد.

«لذیذ قدرت‌اف» معاون اول وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «گنجه باتور» معاون وزیر تجارت ترکیه در نشستی ویدئویی نتایج مرحله ششم گفت‌وگوهای کارشناسی در مورد شرایط امضای قرارداد تسهیل روابط تجاری دوجانبه را بررسی کردند.

طرفین در مورد نهایی کردن هماهنگی‌های شرایط ارائه تسهیلات برای کالاهای مشخص طرفین تا پایان سال جاری میلادی و همچنین تدوین قرارداد برای امضا در اوایل سال 2021 میلادی به توافق رسیدند.

قرارداد تسهیل روابط تجاری اعمال تعرفه‌های تسهیلی، معافیت کامل و جزئی از پرداخت عوارض گمرکی نسبت به کالاهای مشخص را در نظر دارد. فهرست کالاهای مشخص در آینده نزدیک تدوین می‌شود.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان طی سال‌های اخیر روابط با «آنکارا» را تشدید می‌کند. رئیس جمهور ازبکستان در آخر ماه اکتبر سال 2017 میلادی به ترکیه سفر کرد. این نخستین سفر رئیس جمهور ازبکستان به ترکیه طی 18 سال اخیر بود. طرفین در چارچوب گفت‌وگوها بیش از 20 سند در مورد گسترش همکاری‌های متقابل و همچنین قراردادهای دوجانبه به ارزش بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون دلار امضا کردند.

در آخر ماه آوریل سال 2018 میلادی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به ازبکستان سفر کرد. طرفین قراردادهای به ارزش حدود 3 میلیارد دلار امضا و همچنین در مورد افزایش مبادلات بازرگانی تا 5 میلیارد دلار به توافق رسیدند.  

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2019 میلادی با 26.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 2 میلیارد و 212 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 1300 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگ تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود.

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

موضوع

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا