افزایش روزانه مبتلایان کرونا در کشور

یک نت ـ سرپرست ISC گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) نشان می دهد میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان کشور در همین بازه زمانی از ۵.۰۸ درصد در فروردین ماه به ۰.۵۹ درصد در شهریور ماه کاهش یافته است.
دهقانی

یک نت ـ به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) نشان می دهد میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان کشور در همین بازه زمانی از ۵.۰۸ درصد در فروردین ماه به ۰.۵۹ درصد در شهریور ماه کاهش یافته است.

دهقانی در این خصوص گفت: به دلیل افزایش ۲۳ برابری جمعیت مبتلایان از ۱۸۵۹۵ نفر در فروردین ماه به ۴۲۵۴۸۱ نفر در آخر شهریور ماه این میزان متوسط رشد روزانه نسبتاً زیاد بوده و متأسفانه روند افزایشی گسترش بیماری در کشور بدون وقفه ادامه دارد. میزان متوسط نرخ رشد بیماری در کشور در شش ماه اول سال ۹۹ برابر با ۱.۷۳ درصد بوده است. از آنجا که میزان مبتلایان این بیماری در دنیا در فروردین ماه از ۲۴۵۰۱۹ نفر به ۳۱۴۷۶۲۰۶ نفر در آخر شهریور ماه یعنی ۱۳۰ برابر افزایش یافته است، میزان متوسط نرخ رشد دنیا در بازه زمانی ۶ ماهه فوق برابر با ۲.۶۹ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: میزان متوسط نرخ بهبودی روزانه کشور از میزان ۷.۹۸ درصد در فروردین ماه به ۰.۵۵ درصد در شهریور کاهش یافته و نیز میزان متوسط نرخ فوتی کشور از میزان ۵.۱۵ درصد در فروردین به ۰.۶ درصد در شهریور کاهش یافته است. بررسی آمار نشان می‌دهد که علیرغم همه اینها، برخلاف سایر کشورها روند افزایشی میزان فوتی کشور روز به روز ادامه دارد و میزان متوسط نرخ فوتی روزانه کشور ۰.۶ درصد بوده که این میزان تقریباً برابر با متوسط نرخ فوتی روزانه کشورهای برزیل و روسیه است. جهت اطلاع میزان متوسط نرخ رشد فوتی برای کشورهای ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان کمتر از ۰.۰۹ درصد می‌باشد.

دهقانی افزود: نتایج و آمار در سامانه کووید -۱۹ به همراه تحلیل مربوط به ۱۳ کشور مشابه (کشورهایی که انتشار بیماری در آنها تقریباً به طور همزمان پدید آمد) در ۶ ماه اخیر برای کشورهای با جمعیت بیمار کمتر از ۵۰۰ هزار نفر در نمودار ۱ نشان داده شده است. این کشورها عبارتند از فرانسه، ایران، انگلیس، پاکستان، ترکیه، ایتالیا، آلمان، کانادا و چین بوده و همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، کشور ایران در طول ۶ ماه اخیر همواره دارای روند افزایشی با شیب نسبتاً ثابتی بوده و متأسفانه جمعیت مبتلای آن تا مرداد ماه از تمام کشورهای مشابه بیشتر بوده است. این روند فقط در کشور ترکیه با وضعیت مشابه و البته با شیب ملایم‌تری وجود داشته است. با مقایسه روند افزایش آمار انتشار بیماری در ایران با سایر کشورها مشاهده می‌شود که برای ایران تنها در فاصله روزهای ۳۰ الی ۶۰ شروع این بیماری (یعنی حداکثر تا اواخر اردیبهشت) شیب روند افزایشی رو به کاهش داشته و از روز هفتادم یعنی ده خرداد تا کنون با یک شیب زیاد نسبت به سایر کشورها در حال گسترش است. به‌عبارت دیگر، مدل انتشار بیماری در کشور به هیچ وجه با تفسیرهای گسترش موج اول، دوم و سوم ویروس سازگار نیست و این مدل تنها برای کشور ترکیه و البته با شیب ملایم‌تری صادق است.

سرپرست ISC در ادامه گفت: لازم به ذکر است که در مورد ایران علیرغم گذشت بیش از ۶ ماه ادامه یافتن، واگرا شدن افزایش مبتلایان واقعاً نگران کننده است. همانطور که ملاحظه می‌شود، این روند افزایشی حتی در مورد پاکستان کنترل شده و به سمت کاهشی و یا حداقل شیب بسیار کمتری نسبت به ایران می‌باشد.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده