نوسان بورس و قهر و آشتی حقوقی‌ها

یک نت - چند روزی که آرامش پس از طوفان در بازار سرمایه ایجاد شده بود، بسیاری امید داشتند که پس از اصلاح سنگین بازار و ریزش بی سابقه شاخص، بار دیگر تابلو تالار شیشه‌ای، سبز پوش شود.
نوسان بورس

یک نت ـ پیش از تعطیلات چند روزه کشور بود که تاریخی‌ترین سقوط شاخص کل بورس رقم خورد که با واکنش‌های بسیاری نیز همراه بود. ۲ هفته پیش، با قرمز شدن بازار سرمایه، محدوده حمایتی یک میلیون و ۹۰۳ هزار واحدی شاخص بورس شکسته شد و با ریزش شدید شاخص‌ها، عقب‌نشینی شاخص کل بورس از کانال دو میلیون واحدی آغاز شد. افت بیش از ۷۲ هزار واحدی شاخص کل بورس و به بیانی دیگر کاهش 3درصدی شاخص، هراس بزرگی را دل سهام‌داران ایجاد کرد.
موضوعی که کارشناسان مختلف، دلایل گوناگونی را برای آن، متصور بودند. همه چیز اما از جنجال بر سر صندوق دارا دوم آغاز شد. اختلاف میان دو وزارتخانه دولتی و ۴ دور تایید و تکذیب برای عرضه سهام شرکت‌های پالایشی در بورس بود که هفته گذشته حسابی بازار را با تلاطم همراه کرد. از آن روز به بعد بلافاصله طرح ایده گشایش اقتصادی و ابهامات سرسام آور آن نیز ماجرای دیگری بود که به تنش بازار بورس دامن زد. دارادوم، فروش سهام عدالت، مشکلات هسته معاملاتی و … رشته عواملی بودند که به عنوان دلیل ریزش تاریخی بازار سرمایه از آن‌ها یاد می‌شد.
در این میان اما در آستانه معاملات هفته گذشته، جمع‌بندی چندخبر در رسانه‌ها از امید برای بازگشت بورس به مدار صعود حکایت داشت. عواملی مثل عرضه سهام عدالت صرفا به صورت بلوکی، افزایش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام به 15 درصد، افزایش ضریب اعتبار مشتریان کارگزاری از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد، بازگشت ساعت معاملات به روال قبل و یکپارچه شدن معاملات، جذاب شدن قیمت سهام بعد از اصلاح ۳۰ الی ۵۰ درصدی اکثر سهام و رسیدن به سطوح حمایتی، نزدیک شدن به پذیره نویسی صندوق دارا دوم، ارائه تخفیف نفت برای صنایع پالایشی و ️جلسه شورای عالی بورس جهت برسی بازار و رسیدگی و حمایت از بازار در صبح شنبه، از جمله اخبار پایان هفته بودند که تا حدی نشانه‌های آرامش را به بازار بازگرداندند.
با این همه اما بازار سرمایه هفته را با چراغ قرمز آغاز کرد و شاخص کل بورس با ۳۰ هزار واحد کاهش در محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد باقی ماند. به گزارش ایسنا، معاملات امروز (شنبه) بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۳۰ هزار و هشت واحد کاهش رقم یک میلیون و ۷۲۷ هزار واحد را ثبت کرد. اما در میانه هفته رفته رفته شاخص روند صعودی به خود گرفت تا اینکه پس از تعطیلات محرم، تمامی چشم‌ها در انتظار رفتار بعدی بازار بود.
اما پس از تعطیلات نیز روند نزولی شاخص کل بورس ادامه یافت و این شاخص روز گذشته بیش از ۵۲ هزار واحد کاهش پیدا کرد. 
به گزارش ایسنا، معاملات دیروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بازار با ۵۲ هزار و ۹۰۵ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۶۱۹ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۴۹ هزار و ۳۷۴ واحد رسید. معامله گران این بازار ۷۷۲ هزار معامله به ارزش ۷۸ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال انجام دادند.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده