طرز تهیه انواع غذای خوشمزه برای گیاهخواران

یک نت ـ روش‌های زیادی برای پخت لپه وجود دارد. برای اینکه غذای خوشمزه‌ای داشته باشید باید بتوانید زمان کافی برای پخت آن اختصاص دهید.

یک نت ـ لپه با نان سنتی چپاتی

(برای ۴ الی ۶ نفر)

مواد لازم:
۲۵۰گرم لپه
۲ عدد پیاز قرمز متوسط
یک لیتر آب داغ
یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه
نمک به اندازه کافی
۴ قاشق چایخوری روغن کلزا
یک قاشق چایخوری دانه خردل سیاه
دو قاشق چایخوری سیر
یک قاشق چایخوری زنجبیل
یک عدد گوجه فرنگی بزرگ خرد شده
دو قاشق چایخوری فلفل تند تازه و سبز
یک قاشق چایخوری گشنیز
یک قاشق چایخوری زیره
یک دوم قاشق چایخوری ادویه گرام ماسالا
دو عدد فلفل کشمیری
مواد لازم برای نان سنتی چپاتی:
۲۰۰ گرم آرد
۷۵ میلی لیتر آب ولرم
یک قاشق چایخوری روغن زیتون
کره به مقدار لازم
طرز تهیه:
ابتدا لپه‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس آن را با سرد بشویید. پیاز قرمز را برش دهید و خرد کنید. سپس آن را کنار بگذارید. در یک ماهیتابه عمیق، با حرارت متوسط لپه را با آب داغ بپزید. زردچوبه و نمک را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بپزد.

در یک ماهیتابه دیگر، روغن را حرارت دهید و دانه خردل را اضافه کنید. بعد از چند دقیقه پیاز را به آن بیفزایید و اجازه دهید کمی نرم شود. سیر خرد شده و زنجبیل را به آن اضافه کنید و به مدت ۶ الی ۷ دقیقه با حرارت متوسط بپزید. گوجه فرنگی خرد شده و فلفل تند را به ظرف اضافه کنید و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه بپزید. آن را هم بزنید تا نسوزد. همه ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و خوب ترکیب نمایید.

کمی آب داغ به آن اضافه کنید. مواد را به لپه پخته شده اضافه کنید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳ الی ۴ دقیقه با حرارت کم بپزد. برای درست کردن چپاتی، ابتدا در یک کاسه متوسط آرد را بریزید و آب و روغن را به آن اضافه کنید. اگر خمیر کمی سفت شد می‌توانید چند قطره آب بدان اضافه کنید.

خمیر را خوب مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت ۵ الی ۸ دقیقه در یک جای مناسب باقی بماند. بعد از یک ساعت خمیر را بردارید و با آن ۸ الی ۱۰ توپ درست کنید. روی محیط کار آرد بپاشید و خمیر را باز کنید. خمیر را در ماهیتابه داغ بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه هر دو طرف را بپزید. می‌توانید روی نان کره بمالید و لپه آماده شده را با آن سرو کنید.

نوش جان!/مجله سلامت

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده