با کودک ۳ ساله خود می توانید وارد قول و قرار براساس تنبیه و پاداش شوید

یک نت ـ این سن برای مادر و فرزند دوره آرام و رضایت بخشی است. کودک از کلمه «ما» بسیار استفاده می‌کند. اغلب وجود مادر را بر خود ترجیح می‌دهد. کودک در ابتدای مرحله ۳‌سالگی روی کلمه «من» و احتیاجات شخصی خودش متمرکز است، بعد روی کلمه «شما» و تقاضای او بر «شما» تکیه دارد و بالاخره به مرحله دوستانه و مشترک می‌رسد.
رابطه والدین با کودک

یک نت ـ با کودک ۳ ساله خود می توانید وارد قول و قرار براساس تنبیه و پاداش شوید
کودک ۳‌ساله باهوش
این سن برای مادر و فرزند دوره آرام و رضایت بخشی است. کودک از کلمه «ما» بسیار استفاده می‌کند. اغلب وجود مادر را بر خود ترجیح می‌دهد. کودک در ابتدای مرحله ۳‌سالگی روی کلمه «من» و احتیاجات شخصی خودش متمرکز است، بعد روی کلمه «شما» و تقاضای او بر «شما» تکیه دارد و بالاخره به مرحله دوستانه و مشترک می‌رسد. او در جهت متضاد گم نمی‌شود و سعی ندارد که هر دو جهت را انتخاب کند بلکه یک‌جهت را انتخاب کرده و روی آن می‌ایستد. گاهی والدین می‌توانند با فرزند ۳‌ساله خود چانه بزنند. او را متقاعد کرده و به امید پاداش به انجام کاری مجبور سازند.
در ۳‌سالگی قدرت به‌کارگیری کلمات به نحو زیادی افزایش می‌یابد. او می‌تواند در جواب سخن سایرین حرف بزند. میل فراوان دارد در امورو کارها شرکت کند. کودک ۳‌ساله گاهی که با دلیل و منطق صحبت می‌کنید، به‌خوبی گوش می‌دهد و حتی گاهی اوقات ممکن است اگر دلیل خوبی برایش بیاورید کارهایی را که انجامش را دوست ندارد، به‌راحتی انجام دهد. تقاضای او از بزرگ‌ترها خیلی کمتر از سابق و کنار آمدن با او آسان‌تر است. 
کودک ۳.۵ ساله
در این سن کودک دوست دارد در خیال خود از والدین دوست خیالی بسازد و با آن‌ها در خیال‌بازی کند، به آن‌ها غذا بدهد و دست و صورتشان را بشوید و خشک کند، به نوازششان بپردازد. وقتی والدین در کنار او آرام نشسته‌اند و بدون توجه به دنبال کار خود می‌روند، داد کودک بلند می‌شود و گریه را سر می‌دهد و می‌گوید: «مادر چرا رفتی؟ من که با تو کاری نداشتم من به تو غذا می‌دادم. تو با رفتنت بازی مرا خراب کردی. «
والدین فکر می‌کنند که وضع روحی کودکشان متزلزل و مضطرب است، در صورتی چنین نیست، والدین باید بدانند معمولاً کودکان در این سن با دوستان خیالی خود مدت‌ها بازی می‌کنند و هرکدام نوعی دوست خیالی دارند. این مرحله طبیعی رشد است و از خصوصیاتش این‌گونه بازی‌هاست. هیچ‌گاه نباید باعث نگرانی والدین شود و احتیاج به درمان ندارد و خودبه‌خود براثر رشد و به‌طور طبیعی اصلاح خواهد شد.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده