قرارداد 25ساله ایران و چین باید 6 سال پیش امضا می شد

یک نت ـ مهدی صفری سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین در گفتگو با برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد اظهار داشت: چین کشوری که نیاز زیادی به انرژی دارد و یکی از فاکتورهای تامین انرژی «امنیت انرژی» است.
مهدی صفری

یک نت ـ مهدی صفری سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین در گفتگو با برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد اظهار داشت: چین کشوری که نیاز زیادی به انرژی دارد و یکی از فاکتورهای تامین انرژی «امنیت انرژی» است.
وی افزود: امنیت انرژی در خلیج فارس و دریای عمان بوسیله ایران تامین می‌شود چون ۱۲۰۰ کیلومتر از سواحل متعلق به ایران است.
سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین شش سال پیش در دیدار با حسن روحانی گفت: چین و ایران روابط استراتژیک با همدیگر دارند که یکی از فاکتورها داستان انرژی است.
وی در خصوص اینکه می گویند «چین قدرت چهارم نظامی در دنیاست را قبول ندارم»، افزود: چین، آمریکا و روسیه ابر قدرت های هستند که در دنیا در ابعاد نظامی حرکت می کنند اما در کنار این «اقتصاد و تجارت » برای کشور چین بسیار مهم است.
صفری بیان داشت: تجارت و اقتصاد چین در دنیا اول است چون آمریکایی‌ ها که اقتصاد شان اول است بطور دائم در حال چاپ پول هستند اما چینی ‌ها در اثر تجارت و کار تکنولوژیکی به دنبال فتح قله‌های موفقیت یکی پس از دیگری می باشند.
وی با بیان اینکه تجارت چین در دنیا مستلزم امنیت است، گفت: ایران یک شریک قوی در منطقه است و می‌تواند این امنیت را بصورت تکمیلی برای چین تامین کند.
سفیر اسبق ایران در چین افزود: ایران کشوری است که می‌تواند هم انرژی و هم امنیت را برای چین تامین کند.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در دوران اوباما شروع به محاصره کردن چین از ناحیه جنوب و شرق کردند. چینی‌ها به این فکر افتادن که این محاصر می‌تواند ضایعاتی هم در بحث تجارت و هم در بحث تامین انرژی برای آنان داشته باشد از اینرو بلافاصله رئیس جمهور چین نگاه به غرب و راه ابریشم را مطرح کرد. هدف چینی‌ها این بود که ازطریق قزاقستان و ترکمستان وارد خاک ایران شوند و با مسیر قطار سیکل تجارت خود را با اروپا و مواد اولیه مورد نیازی که باید وارد شود، ببینند. چینی‌ها وقتی دیدند ایران دیرکرده مسیر خود را از طریق روس‌ها بستند.
صفری گفت: به نظر من قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین باید شش سال پیش به امضا دو طرف می‌رسید.
سفیر اسبق ایران در چین افزود: چین در حال حاضر قرارداد خود را با عراق و سایر کشورها بسته است.
وی یادآورشد: وقتی این گونه مسائل مطرح می‌شود غربی‌ها، اسرائیلی ها و کشورهای مرتجع عربی نگران می شوند مبادا اجرای این گونه قراردادها اثر تحریم ها و فشارها علیه ایران را خنثی کند از اینرو به دنبال فرافکنی و فضاسازی در این زمینه هستند.
منبع: فارس

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده