دندانپزشک کودکان کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

یک نت ـ دندانپزشک کودکان دقیقا مانند سایر دندانپزشکان است، با این تفاوت که آنها در معالجه کودکان تخصص دارند و همین شرایط است که آنها را به عنوان متخصص خبره دندانپزشکی کودکان معرفی می‌کند.
دندانپزشک کودکان

دندانپزشک کودکان کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

برای پدر و مادر هیچ چیزی مهمتر از فرزندانشان نیست. شما می‌خواهید که آنها از اکنون تا صدو بیست سالگی بهترین احساسات را تجربه کنند. بخشی از مسئولیت شما در این تلاش، مراقبت از دندان‌های فرزندتان است. شما می‌دانید که دندان‌های کودکان مدت زیادی دوام ندارند و اگر در این مورد به اندازه کافی دقیق نباشید، می‌توانید صدمات طولانی‌مدت به دهان و دندان کودک خود وارد کنید. خوشبختانه دندانپزشکی حوزه‌ای تخصصی برای کودکان دارد. این متخصصان می‌توانند خدمات دندانپزشکی و بهداشتی مورد نیاز کودکان را فراهم کنند. در اینجا راهنمایی مختصری در مورد این تخصص دندانپزشکی  آورده شده‌است. آشنایی با این تخصص می‌تواند در صورت مواجهه با مشکلاتی در مورد دهان و دندان فرزندتان، برای تصمیم‌گیری صحیح به شما کمک کند.

دندانپزشکی کودکان چیست؟

دندانپزشک کودکان دقیقا مانند سایر دندانپزشکان است، با این تفاوت که آنها در معالجه کودکان تخصص دارند و همین شرایط است که آنها را به عنوان متخصص خبره دندانپزشکی کودکان معرفی می‌کند. این موضوع بسیار با اهمیتی‌ست به این دلیل که فرد بالغ نسبت به کودک در عمل دندانپزشکی متفاوت است. بزگسالان نیازی به اطمینان مجدد نسبت به مراقبت از دندان ندارند. در حالی که کودکان و نوجوانان بیش از انجام تکالیف از مراقبت‌های مربوط به دندان متنفر هستند. والدین این موضوع را می‌دانند و این بیانگر این موضوع است که چرا 60 درصد والدین معتقدند که کودک باید مراقبت‌های بهداشتی دندان را دریافت کنند، این در حالی است که آنها تنها 25 درصد از نوزادان را پیش دندانپزشک می‌برند. یکی از اهداف دندانپزشک متخصص کودکان این است که معاینه را برای کودکان لذت بخش‌تر کند. این متخصصان، یک کودک را تا دوره بلوغ، از دندان‌های شیری تا گذاشتن بریس، درمان می‌کنند. بدون مراقبت صحیح، دندان‌های دائمی دچار پوسیدگی می‌شوند. از آنجا که دندان در حال رشد است، در برابر پوسیدگی آسیب‌پذیرتر است. روش‌های درمانی برای این بیماری وجود دارند اما این یک بیماری دردناک است و می‌تواند باعث شود فرزند شما سال‌های طولانی از این درد رنج ببرد. دندانپزشک کودکان اول از همه با استفاده از اشعه ایکس، تصاویر مورد نیاز را از دندان فرزند شما می‌گیرد. سپس، درمانی که برای متوقف شدن هر گونه مساله احتمالی که با گذشت زمان ممکن است مشکل ایجاد کند، انجام می‌دهد. آنچه در مورد این متخصصان قابل توجه است این است که آنها در حالی که فرزندان شما آرام می‌کنند، درمان دندان‌ها را انجام می‌دهند. یک متخصص کودک، خارج از دندانپزشکی، مهارت‌های دیگری را نیز توسعه می‌دهد. آنها باید بتوانند پویایی اجتماعی تعامل با کودکان را کنترل کنند. افرادی که در این زمینه توانایی دارند، معمولا در این شغل موفق‌تر هستند. ممکن است گرفتن وقت از بهترین دندانپزشکان کودک، به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، اما در پایان، ارزش تلاش کردن را دارد.  توجه به این نکته مهم است که دندانپزشکانی که این خدمات را ارائه می‌دهند، ممکن است به عنوان متخصص مجوز نداشته باشند، اما جای هیچگونه نگرانی نیست، زیرا این بدین معناست که آنها تجربه برخورد با کودکان به عنوان بیمار را داشته‌اند و با مسائل مربوط به درمان کودکان آشنا هستند. بنابراین دندانپزشک عمومی شما می‌تواند خدمات مربوط به دندانپزشکی کودکان را با مهارت انجام دهد، اما برای اینکه در این زمینه یک متخصص واقعی باشد نیاز به مجوز دارد.

کودک

وظایف دندانپزشک کودکان چیست؟

پیچیده‌ترین بخش دندانپزشکی کودکان مربوط به نوزادان است. نوزادان با اولین نشانه ناراحتی، به شدت گریه می‌کنند. علاوه براین آنها نمی‌توانند به در خواست شما برای بازکردن دهان، پاسخ دهند. دندانپزشک باید معاینات دهان را روی نوزادان انجام دهد و علائم احتمالی پوسیدگی را مشخص کند. در موارد شدید، آنها مجبور به انجام جراحی روی نوزادان هستند. این روشی دشواریست که نیاز به مهارت زیادی دارد. دندانپزشک کودکان از ابتدای نوزادی تا تقریبا نوجوانی، مراقبت‌های اساسی را برای کودکان انجام می‌دهند. این دندانپزشکان در آموزش والدین در مورد چگونگی کمک به کودکان برای ترک عادت‌هایی مانند مکیدن انگشت شصت و وابستگی شدید به پستانک، متخصص هستند. وظایف اصلی آنها شامل تمیزکردن دندان‌ها و درمان‌های فلوراید است. آنها در مورد رژیم غذایی و تغذیه مناسب نیز پیشنهاداتی به شما ارائه می‌دهند و به غذاهایی که ممکن است مینای دندان‌ها را از بین ببرند، اشاره می‌کنند. استفاده از این غذاها کاری بسیار خظرناک است و می‌تواند رشد طولانی‌مدت دندان‌های دائمی را متوقف کند. علاوه بر این، دندانپزشکان کودک به طور منظم کارهای دندانپزشکی را انجام می‌دهند، آنها مشکلات احتمالی دندان‌ها مانند اوربایت یا دندان‌های ناهمتراز را تشخیص داده و درمان می‌کنند. این شرایط از آن دسته مشکلاتی هستند که به ندرت، بدون درمان بهبود پیدا می‌کنند. به همین دلیل دندانپزشک  برای صاف‌کردن دندان‌ها از بریس استفاده می‌کند. آنها همچنین مشکلات مربوط به حفره‌های دندان‌ها، دندان‌های شکسته یا بیماری‌های لثه را نیز مدیریت می‌کنند. آنها حتی می‌توانند به تشخیص مشکلات پزشکی مربوط به دهان و دندان مانند دیابت، آسم یا بیش‌فعالی کمک کنند. به همین دلیل بهتر است به توصیه دندانپزشک کودکان به اندازه توصیه پزشک متخصص اطفال توجه کنید.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده