روز امتحان آشکار

یک نت ـ قربانی کردن حجاج نمادی است از امتحانی که حضرت ابراهیم (علیه السّلام) با آن روبرو شد.
عید قربان

یک نت ـ  امتحانی که بسیار سخت بود. به او در رؤیا دستور دادند که باید اسماعیلش را در راه خدا به قربانگاه ببرد. حضرت ابراهیم نیز تسلیم و مطیع پروردگار بود و این کار را انجام داد.

  قرآن کریم آن صحنه را به صورت زیبایی به تصویر کشیده است:

 فلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ [صافات/۱۰۴،۱۰۵]

 پس وقتى هر دو اطاعت کردند [و وداع کردند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند. ما ندا کردیم: ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد. همانا که این امتحانی آشکار بود.

 از آنجا که این کار حضرت ابراهیم می‌بایست در ذهن همه بشریت باقی بماند تا بدانند مرز عشق به خداوند و اطاعت از او تا کجاست.

 خداوند یاد حضرت ابراهیم را جاودانه فرمود و این را در قرآن متذکر شد:

  وتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ [صافات/۱۰۸] و در [ميان] آيندگان براى او [آوازه نيك] به جاى گذاشتيم.

 اما متأسفانه امروز می‌بینیم در امتحانات کوچک الهی خیلی از ما مردود می‌شویم. مثل اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات، دوری از گناه و... .

 کلام آخر

 در قرآن کریم بارها به روز عید قربان و نماز عید اشاره شده است. روزی که خداوند به آن قسم خورده، روزی که توبه حضرت آدم پذیرفته شده و روزی که یک امتحان مهم الهی در آن اجرا شده است؛ امتحان حضرت ابراهیم (علیه‌السلام).

  امید آنکه با اطاعت از خدا، ما در سایه بخشش و نصرت خداوند قرار بگیریم.

 [1] . جلال‌الدین سیوطی، الدرّ المنثور، ج۱، ص۶۰ ـ ۶۱.

 عید قربان 98 چه روزی است؟
 عید قربان سال 98
 دوشنبه 21 مرداد 1398 (تعطیل)
 12 آگوست 2019
 10 ذی الحجه 1440
 عید قربان
 عید قربان یکی از مهمترین اعیاد مسلمانان است که به اعتقاد آنان خداوند در این روز ابراهیم خلیل الله را مورد امتحانی سخت مبنی بر قربانی کردن پسرش اسماعیل قرار داد و پس از آن قوچی را برای قربانی کردن برای وی نازل کرد تا آن را به جای اسماعیل  قربانی کند. به همین دلیل زائرانی که برای سفر حج عازم مکه شده اند در این روز با شروطی قربانی می کنند.  روز عید قربان در کشورهای اسلامی تعطیل است و مسلمانان به جشن گرفتن می پردازند.
 اسامی دیگر عید قربان
 از دیگر نام های عید قربان می توان به عید خون و عید الضحی نیز اشاره کرد. در لغت نامه دهخدا نیز از روز عید قربان به عنوان عید گوسپندگان نام برده شده است.
 اعمال روز عید قربان
     غسل
     نماز عید قربان
     قربانی کردن
     دعای ندبه
     زیارت امام حسین (ع)
 عید قربان در کشورهای اسلامی
عید قربان که از تعطیلات رسمی تمام مسلمانان است، در بعضی از کشورها تا 3 روز تعطیل می باشد. در کشور ما نیز تعطیلی عید قربان یک روز است.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده