آیا دور ریختن غذای اضافه اسراف هست؟

یک نت ـ دین و اندیشه, احکام, نقاشی درمورد بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید, بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید به انگلیسی, نقاشی کودکانه در مورد بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید, كلوا واشربوا ولا تسرفوا, لا تسرفوا انه لایحب المسرفین, آیه 31 سوره اعراف, بخورید و بیاشامید ولی استوریش نکنید, معنی و بالوالدین احسانا, آیا دور ریختن غذای اضافه اسراف هست؟
آیا دور ریختن غذای اضافه اسراف هست؟

یک نت ـ سوال: برای جلوگيری از اسراف چه کنيم گاهی غذا می سوزد ولی سهوی است يا غذايی که اضافه آمده و کسی نمی خورد، مجبورم دور بريزم آيا گناه هست؟

 

 پاسخ : بسياری در خوردن غذا اسراف می کنند، و بسياری ديگر در آوردن و بردن و چيدن غذا اسراف می کنند، غذاها را می ريزند و لگدمال می کنند، و غذاهای مانده در ظرفها را دور می ريزند،که عامل عدم خشنودی خداست.

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام سفارش می فرمايد که:

سعي کنيد غذا ريخته نشود،و اگر غذا بر روی سفره ريخت، آن را جمع کنيد و بخوريد، که آن شفای هر دردي است به امر الهی، براي کسی که تَه مانده سفره را جمع کند و با خوردن آن از خدا شفا بطلبد.(1)

 توصیه ما این است که تا آنجایی که می توانید مراقبت کنید که غذای اضافه پخت نکنید و به نحوی مدیریت کنید که مشکل اسراف به وجود نیاید. به هر حال مواردی که عامدانه نیست و غذایی می سوزد که جزو موارد نادر است، بی اشکال است. اما تمام سعی تان بر این باشد که از اسراف جلوگیری کنید و در صورت اضافه آمدن غذا، مستمندان و نیازمندان محله تان را شناسایی کنید و به آنها تقدیم کنید.

پی نوشت:
1. حلية المتّقين باب ششم.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده