آيا جنيان شيعه در کربلا ميخواستند به امام حسين کمک کنند واقعيت داره؟

یک نت ـ دین و اندیشه, جنیان, آيا جنيان شيعه در کربلا ميخواستند به امام حسين کمک کنند واقعيت داره؟, کربلا, امام حسين, عاشورا, شهادت, اعجاز الهی, آزمايش انسان‌ها, نصرت الهی, امام صادق (ع ), شيعيان جن, فرشته, قساوت, كامل الزيارات, بحار الأنوار, اعجاز
آيا جنيان شيعه در کربلا ميخواستند به امام حسين کمک کنند واقعيت داره؟

یک نت ـ سوال:  آيا جنيان شيعه در کربلا ميخواستند به امام حسين کمک کنند واقعيت داره؟ و اگه واقعيت داره چرا امام حسين قبول نکرد؟

پاسخ: در منابع روايی و تاريخی آمده، در روز عاشورا گروهی از فرشتگان و جنيان به کمک امام آمدند تا به طور اعجازگونه دشمنان حضرت را نابود سازند، ولی امام نپذيرفت و به طور معمولی با آنان جنگيد و به شهادت رسيد،‌بنابر اين در آن زمان حضرت از طريق اعجاز الهی نخواست دشمنان خود را نابود سازد. اگر قرار باشد که از طريق اعجاز، جلوی جنايت جنايتکاران گرفته شود، پس اختيار انسان‌ها چه معنا خواهد داشت؟!

 هم‌چنين آزمايش انسان‌ها تا چه کسی به گناه و کارهای ناپسند مشغول می شود و چه کسی ايمان می آورد.

درباره کمک و نصرت الهی به وسيله جنيان و فرشتگان به امام حسين (ع) احاديثی از ائمه معصومين (ع) بيان شده است علامه مجلسی از امام صادق (ع ) اين نکته را نقل کرده است:

زمانی که امام حسين (ع) از مدينه حرکت کرد، گروهی از ملائکه براي پيشنهاد کمک خدمت آن حضرت آمدند و گروه هايی از مسلمانان و شيعيان جن برای کمک آمدند، اما حضرت در پاسخ جنيان فرمود:“خدا به شما جزای خير دهد من مسئول کار خود هستم و محل و زمان قتل من نيز مشخص است. جنيان گفتند: اگر امر شما نبود همه دشمنان شما را می کشتيم.

حضرت در پاسخ فرمود: ما بر اين کار از شما تواناتريم، اما چنين نمی کنيم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را مي پذيرند با آگاهی و دليل آشکار باشد”.[1]

چهار هزار فرشته كه در روز عاشورا براي ياری امام حسين فرود آمدند و به آن ها اجازه پيكار داده نشد.[2]

روشن است که هدف از خلقت انسان اين بوده که افراد با اراده و اختيار خود راه خير و خوبی و انسانيت را انتخاب نمايند،همانطور که امام حسين و ساير معصومان چنين کردند يا راه شر و بدی و قساوت را، همانند دشمنان ائمه و اسلام، پيامبر خدا هم در راه انجام وظيفه، ناراحتی های زيادی تحمل کرد، جنگ هاي زيادی براو تحميل شد .ساير معصومان نيز چنين بودند ،آنان گرچه قدرت داشتند ولی مامور نبودند که از قدرت خود استفاده نمايند يا از فرشتگان يا جنيان کمک بگيرند.

پی نوشت :
1.بحار الأنوار ،ج 44 ،ص 330-331 .
2. كامل الزيارات ،ص130 .

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده