ابوبکر البغدادی به یک قاره دیگر گریخت

یک نت ـ ایرنا: روزنامه انگلیسی سان روز چهارشنبه گزارش داد «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش به آفریقا گریخته و امیدوار است بتواند تشکیلات ازدست‌رفته خود را در این قاره احیا کند.
ابوبکر البغدادی

یک نت ـ سان در گزارش خود آورده است: سامح عید، کارشناس مسائل گروه تروریستی داعش در مصر می گوید: احتمال دارد ابوبکر بغدادی پس از فرار از عراق و سوریه در منطقه‌ای در آفریقا باشد.

ناجح ابراهیم، رهبر سابق گروه جماعت اسلامی در مصر نیز تأکید کرد: ابوبکر البغدادی امکان دارد که در منطقه‌ای به‌عنوان‌مثال در شمال چاد یا منطقه مرزی بدون نظارت و کنترلی حدفاصل میان الجزایر و نیجر پنهان‌شده باشد.

به نوشته سان، آژانس‌های اطلاعاتی در عراق و اروپا تأکیددارند در 18 ماه گذشته ابوبکر بغدادی در روستایی در جنوب باج واقع در شمال عراق مستقر بوده و سپس به منطقه ابوکمال واقع در مرزهای مشترک عراق و سوریه منتقل‌شده است.

وزارت دفاع روسیه مدعی است که در جریان حملات هوایی ماه «می» گذشته رهبر داعش به هلاکت رسیده است. 3 آژانس‌ اطلاعاتی نیز تائید کرده اند که البغدادی در جریان حملات هوایی سال 2015 به‌شدت مجروح شده است.

«حشام الشامی» یک کارشناس امور عراق بیان داشت که اکثر مؤسسین داعش به هلاکت رسیده اند و البغدادی اکنون خود را مخفی کرده است.

وی گفت: از 43 رهبر اصلی داعش، بغدادی تنها رهبری است که باقی‌مانده است. سایر فرماندهان داعش نیز دائماً موقعیت و سمت خود را تغییر می‌دهند.

این کارشناس امور عراق بیان داشت: داعش همچنان بخش‌هایی از استان انبار و رود فرات را تحت کنترل دارد اما هیچ ساختار رهبری در این گروه وجود ندارد؛ آن‌ها دیگر هیچ جلسه‌ای ندارند و اگر هم جلسه‌ای برگزار شود، دو نشست در یک منطقه برگزار نمی‌شود.

به گفته الشامی، اعضاء داعش از طریق گفت‌وگو پیام ردوبدل نمی‌کنند بلکه از طریق نرم‌افزارهای رمزگذاری شده مرتبط هستند.

وی افزود: آن‌ها نیروهای خود را به میزان 50 درصد کاهش داده، بودجه اصلی نمی‌تواند دست بخورد و رهبری دیگر موضوعیت ندارد.

این کارشناس امور عراق بیان داشت بسیاری از پیکارجویان داعش که پیشتر شست و شوی مغزی شده اند، اکنون احساس می‌کنند به آن‌ها خیانت شده است.

گروه تروریستی داعش به رهبری ابوبکر البغدادی در سال 2004 میلادی تأسیس و با دولت‌های عراق و سوریه وارد جنگ شد.

این گروه تروریستی، ابتدا با شعار حمایت از حقوق اهل سنت سوریه، با دولت این کشور وارد جنگ شد اما به دلیل شکست های پیاپی از ارتش سوریه و عراق روز به روز در حال تضعیف شدن است.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده