حقایقی درباره گسترش یک ویروس نوظهور در کشور

یک نت ـ عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا از افزایش موارد بستری به دلیل آنفلوآنزا خبر داد و توصیه‌های مهمی را به مردم ارائه کرد.
ویروس

یک نت ـ به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور، گفت: در حال حاضر وضعیت بروز و شیوع آنفلوآنزا در کشور وضعیت خوبی نیست؛ به طوریکه بروز موارد جدید آنفلوآنزا در سطح کشور بویژه در استان‌های اصفهان، کرمان، تهران و خراسان در سطح وسیعی دیده می‌شود. از طرفی سینه‌پهلو بعد از آنفلوآنزا هم منجر به بستری‌های مکرر بیماران در بخش‌های داخلی، عفونی و حتی ICU شده است.

وی افزود: برای اولین بار هم برخی از گونه‌های جدید ویروس آنفلوآنزا را که تا به حال در ایران وجود نداشت، شاهد بودیم. به عنوان مثال یک گونه از آنفلوآنزای نوع B است که گونه‌ای به نام "ویکتوریا" است که قبلا در واکسن آنفلوآنزا بود و فرد آن را تزریق می‌کرد، اما در حال حاضر علاوه بر گونه ویکتوریا یک گونه جدید به نام "یاماگاتا" شیوع پیدا کرده که متاسفانه در واکسن هم وجود ندارد و به همین دلیل حتی ممکن است افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده‌اند، هم به این گونه از آنفلوآنزای نوع B مبتلا شوند. این ویروس در واکسن منظور نشده بود، اما در گردش است. البته ممکن است در سال‌های آینده، واکسن چهار ظرفیتی وارد شود که این گونه آنفلوآنزا را هم در خودش دارد.

افراد پرخطر سریع‌تر واکسن بزنند

مردانی با بیان اینکه البته مردم باید بدانند که این موضوع از ارزش واکسن چیزی کم نمی‌کند، ادامه داد: حتی توصیه اکید می‌کنم که افراد در معرض خطر که از ابتدای سال تاکنون هنوز واکسن آنفلوآنزا را تزریق نکرده‌اند، هم‌اکنون در اولین فرصت این واکسن را تزریق کنند. این افراد شامل افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلبی-تنفسی، دیابت و نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، کسانی که عمل جراحی قلب کرده‌اند، افرادی که همودیالیز می‌شوند، افراد مبتلا به HIV مثبت، مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج، افرادی که تحت درمان‌های کورتون، رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی هستند، کلیه کادر و گروه پزشکی و کلیه افرادی در معرض خطر باید این واکسن را تزریق کنند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا تاکید کرد: مردم باید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی حساس باشند. بهترین کار این است که اگر کسی فرزندش به آنفلوآنزا مبتلا شد، او را چند روزی به مدرسه نفرستد یا اگر کسی آنفلوآنزا دارد از رفتن به محل کار خودداری کند و دو تا سه روز در خانه استراحت کند. همچنین افراد مبتلا، در خانه یک حالت خودقرنطینگی برای خودشان ایجاد کنند. یعنی اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا شده است، در یک اتاق بخوابد و سایر اعضای خانواده در اتاق دیگر. در غیر این صورت همه افراد خانواده به آنفلوآنزا مبتلا می‌شود.

بیشتر بخوانید:کوچ پرندگان و سرما عامل شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان

 

مردانی با بیان اینکه آنفلوآنزا ممکن است از زمان آغاز اولین علائم تا پنج تا هفت روز آلوده‌کننده باشد، گفت: از طرفی عدم شست‌وشوی مکرر دست، زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فرد مبتلا به بقیه افراد را ایجاد می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهیم به آنفلوآنزا مبتلا نشویم با افراد دست ندهیم، روبوسی نکنیم و دست‌ها را مکررا بشوییم.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد امسال شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور در حد انتظار است، اما موارد منجر به بستری افزایش یافته است، گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان ثابت‌شده در کمیته کشوری آنفلوآنزا مطرح نشده است.

منبع:ایسنا

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده