غذاهای مفید برای تقویت هوش نوزادان

یک نت ـ زنان باردار باید علاوه بر تغذیه مناسب به مسائل روانی، معنوی و تربیت کودکان نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.
نوزادان
دانای کوچک

یک نت ـ به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سوالی که اغلب زنان جوان که قصد دارند صاحب فرزند شوند با آن مواجه هستند این است که چه غذایی مصرف کنیم تا فرزندمان زیبا و باهوش شود. این درحالی است که علاوه بر توجه به تغذیه جسمی مادر و جنین، آشنایی با طرز تربیت صحیح کودکان به ویژه تا هفت سالگی نیز اهمیت بسزائی دارد. زیرا شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مهمترین نکات تغذیه‌ای و رفتاری که والدین باید قبل، درحین بارداری و پس از تولد نوزاد نسبت به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.
مهمترین نکات تغذیه‌ای قبل از تصمیم به بارداری

 حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه والدین باید قبل از تصمیم به بارداری از اصول تغذیه صحیح پیروی کنند، اظهار کرد: مصرف انار شیرین فرزند را نیکو و زیبا می‌کند. استفاده از رب انار علاوه بر رفع ویار حاملگی موجب زیبایی نوزاد نیز می‌شود.

وی افزود: پدران باید برای زیبایی فرزندشان گلابی مصرف کنند. استفاده از گلابی نقش موثری در ایجاد قوت قلب، پاکی معده، صفای دل و زیبایی نوزاد دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: والدین باید قبل از تصمیم به بارداری سویق گندم و جو مصرف کنند. بیشتر مادران درحین بارداری برای تقویت حافظه نوزاد، کندر مصرف می‌کنند. زنان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر استفاده از کندر اصولی نباشد حرارت خون بیش از حد افزایش پیدا می‌کند و کودکان دچار بیش فعالی می‌شوند. کندر بهتر است به مدت یک ماه روزانه یک عدد جویده شود.
مهم‌ترین مواد غذایی تقویت کننده حافظه

 عظمایی اظهار کرد: مهم‌ترین مواد غذایی تقویت کننده حافظه عبارت‌اند از: عسل، مویز، مغز بادام، پسته، گردو، فندق، انجیر و انگور. این مواد حاوی قند، پروتئین و ویتامین‌های طبیعی هستند بنابراین به راحتی جذب مغز می‌شوند و حافظه را تقویت می‌کنند.

وی افزود: جویدن هفت عدد مویز به همراه هفت عدد مغز بادام و یک تا ۲ عدد کندُر برای تقویت حافظه بسیار موثر است. همچنین مصرف آناناس به علت داشتن ماده‌ای بنام بروملین برای زیبایی و شادابی پوست کودک مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: زنان باردار بهتر است برای حفظ سلامتی خود و جنین از لوبیای سویا استفاده کنند. لوبیای سویا سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین‌های b و b۲ است. زنان باردار باید برای زیبایی فرزندشان در ماه هشتم بارداری سیب را مصرف کنند. شلغم نیز به علت داشتن کلسیم و فسفر برای رشد، نمو و استحکام استخوان‌های کودک بسیار موثر است.

عظمایی عنوان کرد: مصرف لبنیات همچون شیرگاو در زنان باردار ضروری است. همچنین این افراد باید از مصرف ادویه‌جات گرم و تند مانند زنجبیل، فلفل، دارچین و خردل به مقدار زیاد پرهیز کنند. زیرا اگر این ادویه‌جات به مقدار بیش از حد استفاده شوند امکان ابتلای کودکان به خارش و اگزما وجود دارد. زنان در دوران بارداری بهتر است از روغن‌هایی مانند روغن زیتون و ماهی و گیاهانی مانند کاسنی، کنگر و هویج‌فرنگی استفاده کنند.

وی افزود: مصرف توت‌فرنگی و هلو در زیبایی فرزند تاثیر بسزایی دارد. خوردن میوه به زرد و رسیده علاوه بر تقویت قلب و زیبایی نوزاد، موجب جلوگیری از سقط جنین نیز می‌شود. زنان در دوران بارداری باید از مصرف ترشیجات پرهیز کنند. مصرف ترشیجات در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد لک در بدن مادر و نوزاد شود.

 

 

بهترین غذا برای نوزادان

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: نوزادان باید از شیر مادر تغذیه کنند، ولی از6 ماهگی به بعد می‌توان به تدریج از حریره‌هایی مانند حریره بادام، برنج و فندق نیز استفاده کرد.

عظمایی اظهار کرد: در صورت کم‌بودن شیر مادر می‌توان از شیر گاو نیز به تدریج برای تغذیه نوزاد مصرف کرد. مادران برای زیاد شدن شیرشان بهتر است از دَم‌کرده رازیانه (پنج واحد)، شوید (یک واحد)، زنیان (یک واحد)، زیره سبز (یک واحد) مصرف کنند. برای این منظور آن‌ها باید یک قاشق غذاخوری از این گیاهان را در چهار لیوان آب جوش بریزند و این دَم‌کرده با کمی نبات یا عسل میل کنند. مصرف این دمنوش علاوه بر ازدیاد شیر مادران نقش موثری در رفع نفخ و دل‌درد نوزادان و مادر نیز دارد.

وی افزود: مادران باید از هر‌گونه افکار منفی و حتی تعامل با افرادی که صفات منفی اخلاقی دارند، خودداری کنند. مادران باید مثبت اندیش و به مسائل معنوی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

 

تربیت فرزندان از تولد تا هفت سالگی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: تربیت فرزندان از تولد تا هفت سالگی شامل چهار مرحله است که مرحله اول از لحظه تولد تا یک و نیم سالگی (طفولیت) را شامل می‌شود. مراقبان دلسوز باید به نیاز‌های اساسی کودکان در این مرحله توجه ویژه‌ای داشته باشند. مادران بهترین افرادی هستند که می‌توانند احساس آرامش و اعتماد را در نوزادان ایجاد کنند.

عظمایی تصریح کرد: مرحله دوم رشد نوزاد از یک و نیم سالگی تا سه سالگی (نوباوگی) را شامل می‌شود. کودکان پس از اعتماد به مراقبانشان به تدریج می‌فهمند که قدرت اراده دارند؛ بنابراین آن‌ها خود مختاری و استقلال را بروز می‌دهند. کودکان در این دوران بر رای خود پا فشاری می‌کنند. اگر در این مرحله کودکان خیلی محدود یا تنبیه (بدنی و کلامی) شوند احساس شرم و شک در آن‌ها شکل می‌گیرد و حتی در دوران بزرگسالی نیز نمی‌توانند به دیگران اعتماد کنند.

وی افزود: مرحله سوم رشد کودک از سه سالگی تا پنج سالگی (اوایل کودکی) را شامل می‌شود. در این مرحله ابتکار در برابر احساس گناه وجود دارد. کودکان پیش دبستانی با یک دنیای اجتماعی در حال گسترش روبه‌رو هستند و مشکلاتشان به تدریج بیشتر می‌شود. آن‌ها برای کنار آمدن با این مشکلات باید رفتار‌های هدفمند را پیشه و مسئولیت‌های بیشتری را قبول کنند؛ بنابراین اگر به آن‌ها مسئولیت داده نشود و اضطراب در آن‌ها شکل بگیرد، احساس ناخوشایند گناه بر آن‌ها غلبه می‌کند که این احساس در سن بالای  ۲۰ سال ظاهر می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی عنوان کرد: مرحله چهارم رشد کودکان از اواسط و اواخر کودکی (دوران دبستان) تا بلوغ را شامل می‌شود. در این مرحله کودکان با کوشایی در برابر حقارت رو به رو هستند. کودکان با ورود به دبستان انرژی خود را صرف کسب دانش و مهارت‌های عقلانی می‌کنند. اگر به این مرحله از رشد کودکان توجه ویژه‌ای نشود احساس بی قابلیت بودن در آن‌ها شکل می‌گیرد.

بنابراین اگر به مسائل رفتاری و روانی فرزندان از تولد تا هفت سالگی اهمیت داده شود، فرزندان در آینده از نظر شغلی، زندگی فردی و اجتماعی، پیشرفت چشمگیری خواهند داشت و اگر به این دوران به خوبی توجه نشود، فرد در دوران بزرگسالی دچار ناکامی‌ها و شکست‌ها می‌شود. زیرا شخصیت انسان در دوران کودکی (از تولد تا هفت سالگی) شکل می‌گیرد.

گزارش از پگاه آقایی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده