نگرانی ولیعهد عربستان از اغتشاشات ایران

یک نت ـ نویسنده و فعال معارض سعودی در یادداشتی در یک روزنامه آمریکایی به تشریح دلایلی پرداخته که آشوب‌های اخیر در ایران بایستی ولیعهد عربستان را نگران کند.
ولیعهد عربستان

یک نت ـ به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«جمال خاشقچی»، نویسنده و فعال معارض عربستان سعودی در یادداشتی در واشنگتن‌پست نوشته آشوب‌های اخیر در ایران بایستی «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی را نگران کند.

او می‌نویسد رسانه‌های عربستان به نحوی ناآرامی‌های اخیر در ایران را پوشش داده‌اند که گویی نظام ایران در آستانه سقوط است.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه نوشته است: «به هر صورت ایرانی‌ها عربی صحبت نمی‌کنند و زبان آنها فارسی است. با توجه به خصومت میان کشورهای ما که سابقه آن به پیش از زمان آل سعود و جمهوری اسلامی برمی‌گردد، از حمایت‌های ما احتمالاً همانقدر استقبال می‌شود که از حمایت‌های دولت ترامپ.»

این تحلیلگر عربستانی می‌نویسد: «80 میلیون ایرانی‌ تحت تأثیر تشنج‌آفرینی رسانه‌های سعودی قرار نخواهند گرفت اما گروه هدف اصلی، یعنی 30 میلیون عربستانی، احتمالاً [در اثر این تبلیغات رسانه‌ای] قوت قلب خواهند گرفت.»

«خاشچقی» سیاست‌های شکست‌خورده عربستان در منطقه را عامل تقابل‌جویی‌هایی دولتمردان سعودی با ایران دانسته است.

«در سال‌های اخیر، مقام‌های ارشد سعودی و تحلیلگران و رسانه‌های این کشور بارها درباره کابوس توسعه‌طلبی ایران، بازار گرمی ایجاد کرده‌اند. البته، دلایلی وجود دارد که این زنگ خطر را ریاض به صدا در بیاورد زیرا سیاست‌های شکست‌خورده عربستان در عراق، سوریه، لبنان و یمن به ایجاد یک هلال شیعی منجر شده است. »

در ادامه این یادداشت آمده است: «در حالی که رسانه‌های عربستان سعودی پیش‌قراول پوشش اعتراضات ایران هستند، حکومت سعودی در این باره سکوت اختیار کرده و به جای آن در حال فعالیت از طریق نائبانش است. با وجود این، من می‌دانم که از موضوع ایران که بگذریم، محمد بن سلمان خواستار حذف هر تفکری است که ایجاد تغییر از پایین به بالا باور دارد.»

«خاشقچی» در بخش دیگر این یادداشت نوشته است: «در واقع، بسیاری از سعودی‌ها رسانه‌هایشان اعتراضات مردم ایران در واکنش به افزایش قیمت‌ها را مورد تمجید قرار می‌دهند، در حالی که سعودی‌ها حق اعتراض به دو برابر شدن قیمت سوخت را ندارند »

منبع:فارس

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده