هیات رییسه موقت مجلس حذف شد

یک نت ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل هیات رییسه موقت در ابتدای تشکیل مجلس را حذف و تصویب کردند: هیات رییسه سنی هیات انتخابات هیات رییسه دائم مجلس شورای اسلامی را برگزار می کند.
مجلس

یک نت ـ  به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه ‌شنبه در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین داخلی مجلس ماده سه این طرح را با 185 رای موافق، 11 رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر تصویب کردند.

 

براساس ماده سه این طرح ماده 14 قانون آیین نامه داخلی مجلس اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می شود.

 

براساس ماده 14هیات رییسه سنی در اولین جلسه بعد از افتتاح مجلس اقدام به برگزاری انتخابات هیات رییسه می کند. اعضای هیات رییسه برای مدت یکسال انتخاب می‌شوند. مبنای تجدید انتخابات در سالروز انتخابات هیات رییسه می باشد و در صورتی که با تعطیلات مصادف شود در جلسه قبل از آن انجام می شود. مسوولیت هیات رییسه جدید از سالروز انتخابات قبل آغاز می شود.

 

براساس تبصره یک این ماده نمایندگانی که داوطلب عضویت در هیات رییسه هستند باید حداکثر تا پایان وقت اداری روز افتتاحیه مجلس برای ثبت نام به هیات رییسه سنی مراجعه کند و این موضوع باید قبلا به اطلاع نمایندگان برسد. هیات رییسه سنی موظف است شرح حال و سوابق داوطلبان را به همراه تصاویر آن ها تهیه کند و در دومین جلسه علنی و قبل از برگزاری انتخابات هیات رییسه در اختیار نمایندگان قرار دهند.

 

براساس تبصره دو این ماده چنانچه اعتبارنامه نماینده ‌ای که برای هیات رییسه انتخاب شده است و به تصویب مجلس نرسد برای تعیین جایگزین وی مجدد رای گیری به عمل می آید.

 

براساس تبصره سه این ماده پس از تشکیل هیات رییسه گزارش شعب 15 گانه در مجلس قرائت و تصویب اعتبار نامه ها اعلام می شود.

 

نمایندگان همچنین ماده چهار این طرح را تصویب کردند که براساس این ماده عبارت « صاحب رای است» حذف می شود. همچنین با تصویب نمایندگان در ماده پنج این طرح نمایندگانی که در جلسه برای نطق وقت می خواهند به قید قرعه تعیین می شوند.

 

نمایندگان مجلس، ماده 6 این طرح را با 185 رای موافق، 12 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجمع 236 نماینده حاضر تصویب کردند که براساس این ماده، ماده 30 قانون آیین نامه داخلی مجلس را اصلاح و دو تبصره به عنوان تبصره های یک و دو به آن الحاق می شود.

 

براساس ماده 30 اعتبارنامه ها به همراه ضمایم آن به موجب جدول حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طرف معاونت قوانین مجلس با نظارت هیات رییسه سنی تنظیم شده است به ترتیب به شعب 15 گانه جهت رسیدگی ارجاع می شود. هیات رییسه موظف است فهرست اعتبارنامه های ارجاعی را قبل از آغاز رسیدگی، تکثیر کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه هر یک از نمایندگان به اعتبارنامه های خود معترض باشد ظرف مدت سه روز از تاریخ انتشار فهرست مذکور حداکثر تا پایان وقت اداری روز سوم موظف است اعتراض کتبی خود را امضاء و به انضمام مدارک و اسناد مربوط به شعبه ذی ربط تقدیم کند.

 

براساس تبصره یک این ماده شعبه موظف است گواهی عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع اعتراض یا حادث شدن آن بعد از برگزاری انتخابات را از شورای نگهبان دریافت کند.

 

همچنین براساس ماده دو این ماده گزارش هر شعبه توسط سخنگو در مجلس قرائت می شود و در صورت عدم امکان به ترتیب رییس و یا یکی از نواب رییس یا دبیران وظیفه او را انجام می دهد.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده