دریافتی نمایندگان چقدره ؟

یک نت ـ چقدر مي‌گيري نمايندگي کني؟ رقم‌ها متفاوت است. از جدولي که نشان مي‌دهد دريافتي نماينده حدود ٣٢ ميليون است تا برخي نمايندگان که در پاسخ «شرق» حتي مي‌گويند نمي‌دانند رقم دقيق دريافتي‌شان چقدر است و تا محمود صادقي که مي‌گويد کل دريافتي نماينده‌ها رقمي بين ١٧ تا ٢١ ميليون تومان است. ابهام به اين ارقام خلاصه نمي‌شود. حقوق بهروز نعمتي به گفته خودش هشت ميليون تومان و عبدالرضا هاشم‌زايي پنج‌ميليون‌و اندي است.
نمایندگان

یک نت ـ

ديروز در خبرها آمده بود که كميته ويژه بودجه مجلس حقوق نمايندگان را به ١٠ ميليون تومان رسانده؛ البته بدون مزاياي نمايندگي مثل حق دفتر، خودرو و مسكن. کميته بودجه‌نويسي مجلس جمع پنج‌نفره‌اي است که زير نظر مستقيم رياست مجلس امور مالي بهارستان را پيش مي‌برد. خيلي از نمايندگان از جزئيات اين افزايش حقوق بي‌خبرند. طيبه سياوشي، نماينده عضو فراکسيون اميد مجلس، مي‌گويد «اين‌قدر مجلس امروز شلوغ بود که اصلا اين مسئله را نشنيدم و بايد پيگيري کنيم».علاوه بر اين خبر، در شبکه‌هاي اجتماعي جدولي دست به دست مي‌شود. در اين جدول آمده بود که نمايندگان براي برخي مسائل از راننده گرفته تا خودرو و مسکن و هزينه‌هاي دفتر نمايندگي و پروازها سرجمع ٣٢ ميليون تومان مي‌گيرند.

 

کل دريافتي ١٧ تا ٢١ ميليون

محمود صادقي که در مجلس دهم يکي از صريح‌ترين نمايندگان است، اين رقم را رد مي‌کند و به «شرق» مي‌گويد: «کل دريافتي نمايندگان حدود ١٧ تا نهايت ٢١ ميليون است. اين را هم در نظر بگيريد که اين رقم از هزينه دفتر نمايندگي تا عبور و مرور و مسکن و سفرها و هزينه‌هاي مختلفي است که نمايندگان هر ماه مي‌پردازند و گاهي اين‌طور مطرح مي‌شود که يک نماينده ٢١ ميليون تومان حقوق مي‌گيرد و مي‌گذارد در جيبش که اين‌طور نيست. اصلا در مقايسه با مسئولان دولتي که خودرو و راننده و خيلي امکانات ديگر در اختيار دارند، شايد اين رقم آن‌چنان بالا نباشد؛ يعني حتي نماينده اگر بخواهد وظيفه نمايندگي‌اش را به‌درستي انجام دهد، به رقمي بالاتر از اينها نياز دارد».

 

دريافتي نمايندگان شفاف نيست

اما نکته ديگري که صادقي به آن اشاره دارد، اينکه «واريزي‌هاي مجلس شفاف نيست. حتي پس و پيش هم مي‌شود. اتفاق افتاده که يک‌ماه‌و نيم واريزي نداريم و يکباره پولي واريز مي‌شود. اين نبود شفافيت خودش مي‌تواند باني خيلي چيزها شود. مسئله‌اش براي من نماينده اين است که نمي‌دانم دقيقا چه زماني چه مبلغي پرداخت مي‌شود. خيلي از نمايندگان مجلس هم مانند من هستند. وسط شلوغي کارها يکباره پولي به حسابت مي‌آيد که نمي‌داني بابت چه بوده».

 

نمي‌دانم دريافتي چقدر است

برخي نمايندگان در پاسخ «شرق» مي‌گويند نمي‌دانيم دقيقا چه مبلغي دريافت مي‌کنيم. نمونه‌اش علي اکبري، نماينده شيراز. وسط جلسه است که تلفنش را جواب مي‌دهد و مي‌گويد: «از مسئولان مالي مجلس بپرسيد. راستش اصلا رقم دقيق دريافتي‌ام را نمي‌دانم». هاشم‌زايي، ديگر نماينده اصلاح‌طلب مجلس، نيز پيش‌از‌اين به «شرق» گفته بود که دريافتي نمايندگان حدود پنج ميليون تومان است. سياوشي هم اين رقم را تأييد مي‌کند؛ اما بهروز نعمتي به «شرق» مي‌گويد «حقوق نمايندگي‌مان هشت ميليون تومان است». يک مقام آگاه در مجلس نيز رقم هشت ميليون تومان را تأييد مي‌کند.

 

دريافتي لاريجاني با ديگر نمايندگان يکي است

اينکه آيا نمايندگان تهران و شهرستان رقم دريافتي‌شان متفاوت است يا نه، محل سؤال است. مهدي کيايي، مديرکل فرهنگي و روابط‌عمومي مجلس، در اين زمينه به «شرق» گفته «شايد در دستگاه‌هاي ديگر سوابق اجرائي و تحصيلات و نظير آن در فيش حقوقي و دريافتي نمايندگان تأثيرگذار باشد؛ اما در مجلس هيچ‌کدام تأثيرگذار نبوده و همه برابر حقوق مي‌گيرند؛ يعني از علي لاريجاني گرفته تا ديگر نمايندگان- فارغ از اينکه در تهران باشند يا شهرستان- يک رقم دريافتي دارند». در‌این‌حال برخي پيگيري‌هاي ديگر نشان از آن دارد که بودجه خاصي در اختيار رئيس مجلس است. بودجه‌اي که البته در قالب حقوق و دريافتي او تعريف نمي‌شود.

 

٥‌ميليون‌و ٨٠٠ هزار تومان حقوق مي‌گيرم

طيبه سياوشي جدول ٣٢‌ميليوني دريافتي نمايندگان را مي‌بيند و درباره صحت و سقم آن به «شرق» مي‌گويد «من بشخصه از «موتورپول» خودروهاي مجلس كه در اختيار نمايندگان قرار مي‌گيرد، استفاده مي‌کنم. فيش حقوقي به آن معنا نداريم. حقوق‌مان همان پنج‌ميليون‌و ٨٠٠ هزار تومان است. البته پول‌هاي ديگري هم واريز مي‌شود. براي نمونه مسئله هزينه اجاره دفتر و نيروها. البته حق مسکن و دفتر جدا پرداخت مي‌شود. مانند هزينه راننده؛ اما دقيق نمي‌دانم. بايد از آنهايي بپرسيد که موتورپول نگرفته‌‌اند و مثلا ماشين شخصي دارند». رديفي در جدول دريافتي ٣٢ ميليون‌توماني مورد تأييد سياوشي است. او به «شرق» مي‌گويد «اينکه در قالب پاداش هر سه ماه سه ميليون به حساب ما ريخته مي‌شود، درست است. البته پاداش نيست. اين رقم به نمايندگان تعلق مي‌گيرد تا به مراجعه‌كنندگاني که به دفتر نمايندگي مي‌آيند و کمکي مي‌خواهند، رسيدگي کنند».

 

دريافتي‌ام ١٠ تا ١٢ ميليون تومان است

صادقي از «موتورپول» استفاده نمي‌کند. ماهي يک‌و‌نيم ميليون بابت يک پرشياي قديمي در اختيار مجلس از حقوقش کم مي‌شود. به راننده‌اش هم هر ماه سه ميليون تومان پرداخت مي‌کند. از دانشگاه تربيت مدرس حقوق دانشياري مي‌گيرد. به‌اين‌ترتيب سواي حقوق نمايندگي که از مجلس به او پرداخت نمي‌شود، حدود ١٠ تا ١٢ ميليون بابت ديگر امور و هزينه‌ها از مجلس دريافتي دارد.

 

يکي ديگر از نمايندگان هم مي‌گويد: «خب اصل حقوق همان پنج تا شش ميليون است؛ اما رسانه‌اي‌شدن اين مسائل براي نمايندگان شهرستان، اغلب مشکلاتي به وجود مي‌آورد. براي مردمي که به زور ٨٠٠ هزار تومان درآمد ماهيانه دارند، دريافت حقوق شش‌ميليوني نماينده تعجب‌آور است؛ اما خب باور کنيد اختيارات بخشدار از يک نماينده بيشتر است. در فيش حقوقي بخشدار هزينه خودرو، سفر، راننده و دفتر قيد نمي‌شود؛ اما براي نماينده حقوق شش‌ميليوني به اضافه اينها، رقم بزرگي مي‌شود و سوءتفاهم ايجاد مي‌کند».

 

نماينده هيچ پولي براي محافظ نمي‌گيرد

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت، به‌تازگي گفته بايد بساط حفاظت شخصيت‌ها را جمع کنيم. در جدولي که ديروز روزنامه همشهري منتشر کرده بود، رقم سه‌ ميليون تومان براي راننده يا محافظ قيد شده بود. صادقي مي‌گويد: «اصلا نماينده که محافظ ندارد. صرفا در حد رئيس و نواب رئيس محافظ وجود دارد؛ آن‌هم تأمين هزينه‌اش بر عهده نهادهاي امنيتي است. تشخيص اينکه چه کسي محافظ داشته باشد هم ربطي به بودجه مجلس ندارد. در جاي ديگري تصميم گرفته مي‌شود که چه کسي نيازمند محافظ است». يک مقام مطلع در مجلس نيز سخنان صادقي را تأييد کرده و به «شرق» مي‌گويد: «هيچ پولي برای محافظ به نمايندگان پرداخت نمي‌شود».

 

دسترسي آنلاين به حقوق نمايندگان

 صادقي در ادامه با انتقاد از نبود شفافيت در رقم دريافتي نمايندگان، مي‌گويد: «اگر با مردم شفاف باشيم و بگوييم اين رقم دريافتي ما به خاطر اين خدمات و مسائل است، مردم بيشتر اطمينان مي‌کنند. از همين‌جا مي‌توان حقوق و دريافتي نمايندگان ايالات مختلف آمريکا را ديد. اين يعني وضعيت شفاف و شيشه‌اي. بايد با مردم رو‌راست باشيم. هر شهروند ايراني حق دارد بداند منِ نماينده چه دريافتي‌هايي بابت چه کارهايي دارم. آن‌وقت بهتر مي‌تواند نکات بر‌زمين‌مانده را به ما متذکر شود. اگر همان سامانه‌اي که در برنامه ششم تصويب کرديم، اجرائي شود، دقيقا مبلغ دريافتي‌ها مشخص خواهد بود و شفافيت برقرار مي‌شود. البته اگر اجرائي شود و در حد حرف و نوشته باقي نماند».

 

ابهام دامنه‌دار حقوق‌ها

حتي براي يک خبرنگار پارلماني هم مشخص نيست رقم دقيق دريافتي نمايندگان چه ميزان است. برخي نماينده‌ها آن‌قدر درگير کارند که به پيامک‌هاي دريافت حقوق بي‌توجه‌اند. برخي هم مانند بهروز نعمتي کارت پول‌شان در اختيار همسرشان است و هزينه چنداني ندارند. برخي از خودروي مجلس استفاده مي‌کنند و برخي خودروي شخصي دارند. شايد حساب و کتاب اينکه هر نماينده چقدر دريافتي دارد، کار يک گزارش ساده نباشد، بااين‌حال به همين زودي‌ها نمايندگان مجلس توجه‌شان را به دريافتي‌هایشان بيشتر خواهند کرد و شايد آن‌طور که صادقي پيشنهاد داده، يک روز امکان دسترسي ما و شما به ارقام دريافتي نمايندگان فراهم شود؛ يعني همان اتاق‌هاي شيشه‌اي ايده‌آل.

شرق/آمنه شيرافکن  

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده