از کجا بفهمم که نيمه گمشده من همين کسي است که الان ميخواهم با او ازدواج کنم؟

یک نت ـ بنده ميخوام ازدواج کنم تا چند مدت ديگه از کجا بفهمم که نيمه گمشده من همين کسي است که الان ميخواهم با او ازدواج کنم؟

نيمه گمشده

یک نت ـ سلام، بنده ميخوام ازدواج کنم تا چند مدت ديگه از کجا بفهمم که نيمه گمشده من همين کسي است که الان ميخواهم با او ازدواج کنم؟

پاسخ:

با سلام و احترام؛

بی شک یکی از سرنوشت سازترین انتخاب‌های هر شخصی، انتخاب همسر است. شما هم با چنین دغدغه ای به دنبال شناخت ویژگی های همسر مناسب هستید. کار شما در جهت کسب اطلاعات برای انتخاب همسر و اقدام به مشاوره کار پسندیده و قابل تحسینی است. البته برای انتخاب همسر ابتدا باید ظرفیت های خود را شناسایی کنید و ببینید آیا آمادگی لازم برای ازدواج و اداره زندگی مشترک را دارید یا نه؛ به عبارت دیگر برای یافتن همسری مطلوب لازم است ابتدا شناخت کافی از خود داشته باشید که در زندگی در پی چه هستید؟ چه ویژگیهای مثبت و منفی دارید؟ از ازدواج چه هدفی را دنبال می کنید و....؛  اما با این حال برای انتخاب همسر و شناخت نیمه گمشده‌تان لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

- لازم است برای انتخاب فرد مورد نظر دارای شاخص و معیار باشید و از قبل معیارهای واقع بینانه برای انتخاب همسر در نظر گرفته باشید.

ازدواج موفق بستگی به عوامل مختلفی دارد که خیلی از آنها را باید در دوران نامزدی ( قبل از ازدواج ) ارزیابی کرد. عوامل دیگری نیز در موفقیت زندگی زناشویی موثر است که می توان آنها را بعد از ازدواج شناخت. اما از همه مهمتر آیتم هایی است که باید پیش از ازدواج مورد بررسی قرار دهید. بررسی هایی که در قالب جلسات خواستگاری، تحقیق و مشاورۀ پیش از ازدواج به دست می آید.

معیار و ملاك های مشترك در انتخاب همسر

1. ایمان و دین داری: پایبندی به اصول آیین اسلام یكی از عوامل خوشبختی خانواده است. دختر و پسری كه دیندار واقعی باشند از انجام بسیاری از اعمال خلاف خودداری می كنند، زیرا پایبندی به دین آنان را از انجام اعمال حرام و خلاف باز می دارد.

2. اخلاق نیكو: زندگی زن و مرد در محیط خانوادگی احتیاج به اخلاق دارد؛ در محیط خانوادگی،زن و مرد هر دو باید اصول اخلاقی از قبیل نرمی و ملایمت ، گذشت و سازگاری و عفو و اغماض را رعایت كنند و هر گاه یكی از آن دو دچار لغزش و اشتباه شود ، بلافاصله به عذرخواهی پرداخته ، ازستیزه جویی و جدال جداً خودداری كند

3. اصالت خانوادگی: یکی اساسی ترین معیارها برای انتخاب همسر اعم از زن و مرد، اصالت خانوادگی است.

4. سلامت روحی- روانی، جسمی و شخصیتی هر یک از زن و مرد؛

5. رعایت اصول كفویت: تشابه و همسطحی در موضوعات مختلف باید وجود داشته باشد، از جمله:

. تشابه میزان رشد عاطفی، فکری، جسمانی، قوای عقلانی وهوش

. تشابه علایق و طرز تفکر

.   تشابه مذهبی (مسائل عینی مذهبی مد نظر است نه کلیات )

. تشابه تحصیلی و طبقاتی

. تشابه طرز فکر نسبت به مسائل جنسی

. تشابه علاقه مندی به زندگی

. تشابه علاقه به زندگی و سرعت عمل در کارها

. تشابه دیدگاه در رابطه با خانواده زن و شوهر

. تشابه فرهنگی و آداب و سنن اجتماعی

ارائۀ  همۀ معیارهای انتخاب همسر در این مجال، کاری دشوار است. از همین رو باید  علاوه بر توجه به ملاک‌هایی که در اینجا به آن‌ها اشاره نمودیم، به مطالعۀ کتاب‌های مفید هم بپردازید. که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده ایم

- طبیعتا رسیدن به همسر دلخواه مستلزم خواستگاری است و با لحاظ معیارها ممکن است نیاز باشد تا خواستگاریهای متعدد صورت بگیرد. برای شناخت لازم از فرد مقابل می بایست از محورهای زیر کمک رفت؛

. گفتگو با یکدیگر

. رفت و آمد

. تحقیق از دوستان، بستگان، همسایگان، همکاران و...

. مشاوره حضوری پیش از ازدواج.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده