(عکس) هواپیمای 50 ساله به جنگ داعش رفت

یک نت ـ یک روزنامه انگلیسی از بکارگیری جنگنده‌های قدیمی نبرد ویتنام از سوی ائتلاف آمریکا علیه داعش و برتری آن‌ها بر جنگنده‌های پیشرفته در این عملیات اشاره نمود.
هواپیما

به گزارش میزان، نشریه انگلیسی  «اکسپرس» در مطلبی به استفاده آمریکا از هواپیمای قدیمی «OV-10 Broncos» که در برهه نبرد این کشور علیه ویت کنگ‌ها در ویتنام و در دهه 60 میلادی (سال 1968) بکار گرفته شد و اینبار علیه داعش استفاده می‌شود، اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، ائتلاف تحت رهبری آمریکا اینک از دو هواپیماهای قدیمی نمونه یاد شده با نام اختصاری «افسانه ویتنام» و انجام 120 سورتی پرواز استفاده کرده است.

البته در ماموریت این هواپیما مشخص شد که جنگنده‌های پرواز کننده در برد پایین در موارد زیادی برتری‌هایی را بر جنگنده‌های فراصوت چون اف- 15 و اف- 35 در عملیات علیه داعش دارند. این جنگنده‌های قدیمی از نظر مداومت بالای پروازی با پهپاد‌ها قیاس می‌شوند و مورد دیگر این‌که برای عملیاتی تنها با دو خدمه مناسبند.

اکسپرس با اشاره به ارزان بودن این هواپیماها به نسبت نمونه‌های دیگر نوشت: اف-35 معادل 150 میلیارد دلار قیمت دارد و هزینه هر ساعت پرواز آن برابر با 45000 هزار دلار است اما هزینه عملیات هواپیمای جنگی او وی _ 10 تنها 5 هزار دلار در ساعت است. این هواپیماها همچنین تا 3 تن مهمات حمل می‌کنند اما از لحظ دید در عملیات بسیار مناسب هستند و این احتمال می‌رود که به دلیل پروازهای آزمایشی موفقیت آمیز به طور گسترده در عملیات ضد داعش جایگزین دیگر جنگنده‌ها شوند.

اکسپرس در خاتمه نوشت: متجاوز از 350 فروند از این جنگنده‌ها تاکنون ساخته شده که البته 81 فروند آن‌ها در نبرد ویتنام از بین رفتند.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده