تب خالکوبی از اراذل تا منازل

یک نت ـ خالکوبی که روزی بر روی دست اراذل و اوباش دیده می‌شد امروز مد شده است و برخی به دنبال جدیدترین مدل‌های خالکوبی هستند و برایشان فرقی ندارد، خالکوبی داخل چشمشان باشد یا روی زبانشان، مهم متفاوت بودن آن‌ها از بقیه هم‌سال‌های‌شان است.
خالکوبی

یک نت ـ عصر هامون نوشت: این روز ها اگر در خیابان بانویی با ستاره ای در چشم و یا پسری با زبانی متفاوت تر از بقیه دیدید نترسید از فضا نیامده اند، این ها همان بانوان و مردان سرزمین مان هستند که زیباییشان را گم کرده اند.

کبود باش تا متفاوت شوی. این عبارتی است که دهان به دهان بین نسل جوان برای ترویج خالکوبی‌ های زیرزمینی می‌چرخد؛ فارغ از اینکه حک کردن نقش‌های عجیب و غریب چه تبعاتی در پی دارد.

مارمولک، اژدهای دو سر، یک حیوان عجیب الخلقه، اسکلت و انواع و اقسام شکل‌هایی میلیونی هستند که هر حسی را به بیننده منتقل می‌کند به جز حس زیبایی. 

خالکوبی؛ هزینه ای هنگفت همراه با یک عمر پشیمانی

با این وجود این روزها کم نیستند آنهایی که تحت تأثیر تبلیغات ماهواره‌ای یا چشم و هم چشمی بدن خود را با این نقش‌ها کبود کرده‌اند به طوری که اگر زمانی تاتو یا خالکوبی بیشتر در میان زنان و برای زیبایی در صورت برای ایجاد خط لب، خط چشم یا ابرو استفاده می‌شد اما امروز مردان گوی سبقت را از زنان ربوده‌اند و از آن‌ها پیشی گرفته‌اند خالکوبی کلمات، جملات، عکس‌ها، نمادها و ... از جمله مواردی هستند که در میان مردان دیده می‌شود و حتی به یک مد و پز تبدیل شده است تا هویت به دست آورند و هشدارهای پزشکان در مورد ابتلا به بیماری‌های پوستی و خطر انتقال هپاتیت نیز تا کنون نتوانسته است مانعی برای گسترش خالکوبی در میان جوانان کشور شود.

هر چند نفوذ و گسترش زیرپوستی فرهنگ غرب در جامعه شاید یکی از دلایل گرایش جوانان به این موضوع باشد اما در داخل کشور نیز کم نیستند جوانانی که برای اینکه خود را به هنرپیشه یا بازیکن مورد علاقه خود نزدیک کنند عنوان و یا چهره او را بر روی بدن خود حک می‌کنند و یا حتی مدل خالکوبی او را انتخاب می‌کنند.

 

خالکوبی یا یک اختلال شخصیتی

به گفته برخی کارشناسان گرایش جوانان به استفاده از خالکوبی‌ها از بحران هویتی در میان جوانان خبر می‌دهد که سعی می‌کنند رنگی بر روی ضعف‌های خود بزنند و خود را در پشت آنها پنهان کنند.

همچنین جوانانی که تمایل به دیده شدن دارند اما در فعالیت‌های اجتماعی نتوانسته‌اند به جایگاه‌های مورد انتظار خود دست پیدا کنند سعی می‌کنند به روش‌های دیگری خود را برتر از سایرین نشان دهند که خالکوبی نیز یکی از این راه‌ها است.

هادی معتمدی روانپزشک در مورد دلایل تمایل به خالکوبی روی بدن در گفتگویی می‌گوید که از نظر روانپزشکی خالکوبی یک اختلال شخصیتی محسوب می‌شود و پدیده‌ای ضد اجتماعی است که افراد برای آزار جسمی از آن استفاده می‌کنند.

صرفنظر از ابعاد سوء اجتماعی و دلایل روانی برای کشش به سمت خالکوبی‌های غیرمجاز و زیر زمینی که افراد برای نشان دادن خود و منحصر به فرد بودن به آن رو می‌آورند خالکوبی تا حد زیادی با سلامت افراد هم گره خورده است.

 

تاتو و خالکوبی عامل زگیل، هپاتیت، زرده زخم، ایدز و بیماریهای ریوی

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در مورد خطرات انجام خالکوبی بر روی سلامت می‌گوید: در خالکوبی سوزن مستقیم به پوست و عمق بافت فرو می‌رود که به راحتی می‌تواند ویروس یا میکروب را وارد بدن کند.

وی تأکید می‌کند که در صورت آلوده بودن سوزن‌ها و محیطی که خالکوبی درآن انجام می‌شود به راحتی امکان انتقال ویروس ایدز و هپاتیت وجود دارد.

محمد رضوانی، پزشک متخصص پوست و مو هم در مورد اثرات سوء خالکوبی می‌گوید: پوسته پوسته شدن، سفت شدن پوست، خارش و تورم از عوارض خالکوبی است و معمولاً به راحتی نمی‌توان جای خالکوبی را در صورتی که فرد پشیمان شود پاک کرد.

احتمال ایجاد زگیل یا تبخال نکته دیگری است که این متخصص پوست‌و مو به آن اشاره می‌کند.

وی ادامه می دهد:اما در این بین برخی پس از مدت کوتاهی از انجام خالکوبی به دلیل تغییر شرایط زندگی مانند ازدواج، شرایط فرهنگی و حتی دلزدگی از انجام خالکوبی پشیمان می شوند ولی این نقش‌های فریبنده به راحتی از بدن محو نمی‌شوند.

امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو نیز درباره عوارض طولانی مدت تاتو هشدار داد و گفت: خالکوبی یا تاتو روشی است که در آن رنگ‌های مختلف گیاهی و شیمیایی را زیر پوست تزریق می‌کنند که ممکن است بعدها واکنش‌های حساسیتی بدهد.

وی افزود: خالکوبی از سال‌ها پیش انجام می‌شد و چیزی جدید نیست ولی متخصصان پوست و مو به هیچ وجه با خالکوبی موافق نیستند چرا که ممکن است مشکلات عمده‌ای با خالکوبی اتفاق بیفتد.

احسانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات می‌تواند انتقال عفونت‌ها باشد، عفونت‌های ویروسی مثل عامل بیماری زگیل، ویروس هپاتیت، ایدز، عفونت زرده زخم ممکن است از طریق تاتو و خالکوبی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

جراحی پلاستیک نتیجه هزینه میلیونی تاتو

حامد باطنی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در مورد راهکارهای از بین بردن جای خالکوبی می‌گوید: از آنجایی که ماده رنگ‌بری برای این خالکوبی در کشور موجود نیست. متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک با استفاده از لیزر بسته به نوع خالکوبی و عمق آن سعی می‌کنند تا جای خالکوبی را محو کنند.

وی تأکید می‌کند: گاهی لیزر هم جواب نمی‌دهد و حتی ممکن است نیاز به مداخلات پیشرفته‌تر مانند جراحی پلاستیک و تغییر بافت پوست شود و پیوندهای پوستی هزینه زیادی را در پی دارد.

لزوم نظارت بیشتر بر روی عملکرد آرایشگاه‌ها، نظارت بر آگهی‌های اینترنتی، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی توسط نهادهای آموزشی و تربیتی از سنین پایین، فراهم کردن زمینه بروز استعدادهای جوانان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، اشتغال پایدار و مناسب و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی که بتواند اوقات جوانان را با برنامه‌های مفید پر کند شاید راهکارهایی باشد برای اینکه جوانان به دنبال مدگرایی و غرب گرایی نروند و برای تعالی خود در مسیر صحیحی گام بردارند.

منبع: فارس

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده