آیا سگ نجس است؟

یک نت ـ هرچند در اسلام سگ حيواني نجس است، امّا اين سبب نشده تا حقوق او به عنوان يک حيوان، نقض شود.
 آیا سگ نجس است؟

یک نت ـ شبهه: در ایران باستان مردم در خانه های خودشان سگ نگه میداشتن .
 بعد از حمله اعراب به ایران سگها نگهبانهای خانه ها بودند و جلوی تهاجم اعراب به خانه و ناموس مردم را میگرفتند .
اعراب از سادگی مردم ایران استفاده کردند و فتوای دادن ک سگ نجسه و اگر در خانه باشه تا هفت خانه اینطرف و آنطرف فرشته ای نمیاد و برکت از آن خانه میره و بعد از این فتوا مردم باور کردن و اعراب به جان و مال و ناموس ایرانیها تجاوز کردند و از آن به بعد در ایران باب شد که سگ نجس است .
در صورتی که در سوره کهف خداوند سگ را هم پایه انسان نشان داد و سگ همراه اصحاب کهف خوابید و بیدار شد و با آنها مرد .
بیاید بیدار باشیم و نسبت به خرافات که بما القا شده با دید بهتر نگاه کنیم و آگاه باشیم .
سیمین بهبهانی

پاسخ:

 1. اینکه چرا به سگ بعنوان نجاسات در قران تصریح نشده، از این روست که قرآن کريم در احکام فقهي معمولا به کليات بسنده کرده است . همه نجاسات (منی، ادرار، ...) در قرآن ذکر نشده و علاوه بر قرآن، روايات معصومين(ع) يکي ديگر از منابع است که اگر حکمي در قرآن ذکر نشده بايد به اين روايات رجوع شود.

 2. نجس بودن ربطی به مفید بودن ندارد.
نام بردن از سگ اصحاب کهف در قرآن چه ربطي به نجاست يا طهارت سگ دارد؟ وفاداري سگ و مفيد بودنش، چه ربطي به عدم نجاست او دارد؟ اگر مفيد بودن و وفادار بودن سگ براي حکم به طهارتش کافي باشد، پس خون که حيات انسان با کمبود آن در خطر مي‌افتد، نبايد نجس باشد؟ آيا کسي در فوايد و نياز انسان به خون و همچنين در نجس بودن آن شک دارد؟ آيا به بهانه اينکه انسان اشرف مخلوقات هست، مي‌توان نجاست خون او را انکار کرد؟

 3. مساله نجس بودن سگ، غير از حرمت نگهداري از آن است
 نگهداري سگ براي نگهباني و شکار، و سگي که امروزه مورد استفاده پليس و نيروهاي امداد مي باشد، مکروه نيست. (البته اين به معناي عدم نجاست اين سگ ها نمي باشد.)
نگهداري از سگ براي کساني که استفاده عقلايي از آن ندارند، کراهت شديد دارد؛ و در روايات، امري ناپسند دانسته شده است.
 

 4. هرچند در اسلام سگ حيواني نجس است، امّا اين سبب نشده تا حقوق او به عنوان يک حيوان، نقض شود. رعايت حقوق سگ به اين نيست که به آن دست بزني، و او را مونس و هم بازي خود قراردهي! بلکه با رسيدگي به آب و غذايش و آزار نرساندن به او، حقوقش را رعايت کرده اي.

 5.توجیه تاریخی مربوط به سگ در ایران باستان نیز هیچ مستند تاریخی نداردو صرفا یک داستان سازی خیالی است.
ضمن آنکه، روايات متعدد صادر شده ازخود پيامبر معظم اسلام که از طرق شيعه و سني نقل شده است (سالها پیش از فتح ایران) نيز چنين ادعايي را رد مي نمايد.

اطلاعات مفصل در : www.mashreghnews.ir/fa/news/284959

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده