شامپوی مناسب موی شما چیست؟

یک نت ـ شامپوی‌تان را متناسب با نوع موهای‌تان انتخاب كنید تا كمتر آسیب ببینند.
شامپو

یک نت ـ برای ما كه در آب و هوای آلوده شهرهای بزرگ رفت و آمد می‌كنیم و برای ما كه با آمدن و رفتن هر مدی موی خود را در معرض مواد شیمیایی رنگ، مش و. . . قرار می‌دهیم، مراقبت از مو مثل مسواك شبانه واجب است. استفاده از هر شامپویی كه دم دست‌تان باشد، موهای‌تان را به سمت بی كیفیت شدن و شما را در نهایت به سمت كچل شدن می‌برد؛ پس با آگاهی از نوع موهای خود دست به انتخاب بزنید.

اگر موهایی چرب دارید. . .

شامپویی كه برای موهای‌تان انتخاب می‌كنید، باید به‌میزان كافی قدرت پاك كردن ناخالصی و آلودگی را از روی موهای چرب‌تان داشته و در عین حال برای مصرف روزانه مناسب باشد. این بدین معنا نیست كه شامپو باید حاوی تركیبات شیمیایی سنگینی باشد چرا كه تركیبات شیمیایی سنگین باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی كف سر نیز می‌شود و این خود می‌تواند عاملی باشد برای افزایش ترشح چربی توسط غده‌های چربی و بهترین راه برای رهایی از چربی بیش از حد موها، انتخاب شامپوهایی است كه دارای مواد اولیه گیاهی تنظیم كننده ترشح چربی روی كف سر هستند.

از این دسته مواد گیاهی می‌توان به گزنه، روغن درخت چای، نعنا فلفلی و تركیبات منتول‌دار دیگر اشاره كرد. چنین شامپوهایی با ملایمت، چربی موی سر را به حالت تعادل باز می‌گردانند. یادتان باشد از شامپویی با PH شش، هفت و بیشتر استفاده كنید. لازم به یادآوری است برای موهای چرب نیاز به استفاده از نرم كننده نیست.

اگر موهای خشكی دارید. . .
 

موهای خشك همیشه ظاهری كدر و مات دارند و وقتی می‌خواهید آن را شانه بزنید دچار مشكل می‌شوید. در این مدل مو اثری از درخشندگی وجود ندارد و اغلب وز دارد. معمولا شامپوهای مناسب موهای خشك، حاوی مرطوب‌كننده و اسیدهای چرب بیشتری هستند. بهتر است در میان شامپوهای مناسب موهای خشك سراغ آنهایی بروید كه تركیباتی مانند روغن زیتون، روغن بادام، عسل، بابونه و سایر روغن‌های گیاهی دیگر را داشته باشند.

برای موهای خشك استفاده از نرم‌كننده‌ای با رطوبت بالا ضروری است. یك نرم‌كننده قوی، موهای خشك و آسیب‌دیده را ترمیم می‌كند و رطوبت مورد نیاز را به ریشه مو برمی‌گرداند. وجود ویتامین F در شامپو باعث ترمیم موهای آسیب دیده می‌شود و رطوبت مو را به‌طور موثر افزایش همچنین ریزش مو را كاهش می‌دهد.

اگر موهایی فر یا مجعد دارید. . .

اگر موهایی فر یا حالت‌دار دارید بهتر است از شامپوهای بسیار قوی استفاده نكنید زیرا موهای شما دچار آسیب می‌شود. مناسب‌ترین شامپو برای موهای مجعد و فر، شامپویی با PH  4 تا 5 است. این شامپوها ضمن اینكه تمام آلودگی، گرد و خاك و چربی اضافه مو را پاك می‌كنند، چربی طبیعی پوست و موی سر را هم حفظ می‌كنند. سعی كنید موهای فر را زیاد نشویید زیرا این كار موجب باز شدن كوتیكول‌ها و خشك شدن بیش از حد موها می‌شود.

اگر موهایی معمولی دارید. . . .

اگر جزو این دسته هستید به شما تبریك می‌گوییم چون بهترین نوع مو را دارید. موهای معمولی نه چرب است و نه خشك و اغلب براق و درخشنده است و شما كدری در آن نمی‌بینید. مهم‌ترین توصیه برای شما این است كه از شستن روزانه موها خودداری كنید و حداقل با فاصله یك روز در میان بشویید.

اگر موهای فرشده دارید. . .

اگر موهای فر شده دارید، باید محصولات بهداشتی خود از جمله شامپوی‌تان را با نهایت دقت انتخاب كنید. شامپوهای مناسب این نوع مو حاوی فیلترهای uv هستند. برای شستن این موها باید از شامپوهای اسیدی ضعیف استفاده كرد. این نوع شامپوها، هنگام خیس‌بودن كمتر باعث بادكردن موها و جدایی سلول‌های لایه خارجی آن می‌شوند. بعد از شامپوكردن موها حتما باید از نرم‌كننده استفاده كرد تا سطح آسیب‌دیده را به‌طور موقت ‌ترمیم كند و درخشندگی را به مو برگرداند.

اگر موهایی رنگ شده دارید. . .

بیشتر موهایی كه تحت تاثیر رنگ، مش و اعمال شیمیایی قرار می‌گیرند، پس از مدتی آسیب‌دیده و شكننده می‌شوند. برای این موها شامپو و نرم‌كننده‌هایی وجود دارد كه رنگ مو را تثبیت می‌كند و به دلیل اینكه مواد پاك‌كننده كمتری نسبت به شامپوهای دیگر دارد رنگ مو دیرتر جلای خود را از دست می‌دهد. كسانی كه از این شامپوها استفاده می‌كنند موهای‌شان حالت وز ندارد و لخت می‌ماند زیرا الكتریسیته موها را از بین می‌برد.

شامپوها و نرم‌كننده‌های مخصوص موهای رنگ‌شده حاوی موادی هستند كه تا حدی می‎توانند از رنگ مو و خود موها در برابر اشعه UV آفتاب محافظت كنند. تاثیر این شامپوها فقط در ظاهر مو و تا زمانی است كه از آنها استفاده می‎شود و اثر درمانی برای طولانی‌مدت ندارند. شامپوهای خنثی یا شامپویی با اسیدیته سبك که PH 6تا 7 دارد، مو را كمتر متورم كرده و لایه خارجی كوتیكولی مو را كمتر به هم می‌ریزد.

اگر موهای‌تان شوره دارد. . .

اگر موهای‌تان مستعد شوره زدن است، باید به دنبال شامپوی ضدشوره باشید یا از سرم‌های پاك‌كننده مو كه ضدشوره هستند استفاده كنید. این شامپوها كف سر را به‌خوبی تمیز می‌كنند و هرگونه شوره‌ای را از بین می‌برند. برخی دیگر از شامپوهای ضدشوره حاوی تركیباتی هستند كه مانع از رشد باكتری شوره‌ می‌شوند و PH كف سر را تنظیم می‌كنند. در انتخاب شامپوی ضد شوره دقت كنید چون برخی از آنها به دلیل داشتن تركیبات بسیار قوی باعث خارش، خشكی و حساسیت بیش از حد پوست كف سر می‌شوند.

منبع: برترینها

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده