حضرت عیسی (ع) در چه سرزمینی متولد شد؟

یک نت ـ روایتی از امام صادق(ع) – که در ارتباط با ماجرای معراج پیامبر اسلام(ص) است - نیز تولد عیسی بن مریم(ع) در بیت لحم را تأیید می‌کند.
حضرت عیسی

یک نت ـ مشهور مورّخان اسلامی معتقدند که حضرت عیسی(ع) در «بیت لحم» فلسطین متولد شده است.[1]

روایتی از امام صادق(ع) – که در ارتباط با ماجرای معراج پیامبر اسلام(ص) است - نیز تولد عیسی بن مریم(ع) در بیت لحم را تأیید می‌کند.[2]

انجیل نیز به صراحت، تولد حضرت عیسی(ع) را در بیت لحم دانسته است: «عیسی در زمان سلطنت [هیرودیس] در شهر بیت لحم به دنیا آمد».[3]

با این حال؛ برخی از روایات اشاره کرده‌اند که حضرت مریم(س) در اطراف کوفه، حضرت عیسی(ع) را به دنیا آورده است؛

حفص نقل می‌کند: امام صادق(ع) را دیدم که در میان باغ‌هاى کوفه گردش می‌کرد، پس به نخل خرمایى رسید و کنار آن وضو گرفت و به رکوع و سجود پرداخت و من در یک سجده او پانصد ذکر تسبیح برشمردم، و سپس به نخل تکیه داد و دعایى خواند، و سپس فرمود: «اى حفص! به خدا سوگند! این همان درخت خرمایی است که خداوند به مریم فرمود: "وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْکِ رُطَباً جَنِیًّا[4]"».[5] البته این روایت از جهت سندی ضعیف است[6] و با فرض پذیرش نیز تولد عیسی(ع) در کوفه را به صراحت اعلام نمی‌کند، زیرا شاید آن درخت خرمایی که خوراک مریم در بیت لحم به صورت اعجازآمیزی از آن تهیه شده بود، با اعجازی دیگر و به دلایلی از طرف خدا به اطراف کوفه منتقل شده باشد.
 
[1]. ر.ک: ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج ‏2، ص 52، بیروت، دار صادر، 1385ق؛ ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج ‏2، ص 101، بیروت، دارالفکر، 1407ق.
[2]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج 2، ص 4، قم، دارالکتاب، چاپ سوم، 1404ق.
[3]. متی،‌ 2: 1، ترجمه قدیم.
[4]. «و این تنه نخل را به طرف خود تکان ده، رطب تازه‌اى بر تو فرو می‌ریزد»؛ مریم، 25.
[5]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 8، ص 143 – 144، تهران، دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[6]. ابن قاریاغدی، محمد حسین، البضاعة المزجاة (شرح کتاب الروضة من الکافی)، ج ‏2، ص 409، قم، دارالحدیث، چاپ اول، 1429ق.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده