چرا زنان با مردان قوي ازدواج كنند؟

یک نت ـ ر مورد اينكه زنان دوست دارند با مردان قوي ازدواج كنند، منظور از قوي آيا قدرت جسماني است يا ثروت و شغل؟
 ازدواج

یک نت ـ  در پاسخ به سوالتان توجه تان را به نكاتي جلب مي كنيم:


۱. تفاوت زن و مرد: زن و مرد از نظر زيستي، فيزيولوژيك و روان شناختي تفاوت هايي با هم دارند اين تفاوت ها به معني برتري يكي بر ديگري نيست. بلكه نيازهاي يكي با ديگري برآورده مي شوند و در كنار هم تكامل مي يابند. بر اساس همين تفاوت هاست كه حقوق و وظايف آنها با هم متفاوت مي شود.
۲. وابستگي و استقلال: موضوع دلبستگي زن به مرد و استقلال خواهي مرد يك امر طبيعي است. روان زن به وابستگي گرايش دارد، و از تنهايي مي ترسد و در ارتباط با ديگران كارآمدتر مي شود و از آن سوي، مرد استقلال طلب است. زناني كه نيازمندي ديگران را به خود در مي يابند، احساس توانمندي مي كنند.(۱)
۳. گرايشات مادي: بر اساس تحقيقات، مردان بيشتر از زنان به امور مادي و اقتصادي و مسايل دنيوي گرايش دارند.(۲)
۴. عواطف و احساسات: زن از مرد عاطفي تر است و با اين سرشت به دنيا مي آيد و زندگي مي كند و به ارتباط هاي عاطفي علاقه نشان مي دهد. احساس محبت دختران بيش از پسران است. مرد بيشتر بر ارتباط هاي فعاليت مدار توجه دارد و دنياي بيرون را هدف قرار مي دهد و انرژي خود را صرف تسلط بر آن مي كند.(۳)
۵. توجه به قدرت جسماني مرد: طبيعت زن بيشتر پناه جويي است نه جنگجويي. زن از مرد توانا خوشش مي آيد، اين خوشي ديرين در لذت از قدرت مردانگي، گاهي بر احساسات اقتصادي زن نوين غالب مي آيد چنان كه گاهي ترجيح مي دهد با ديوانه شجاع ازدواج كند.(۴)
۶. وابستگي زن به زيور و زينت: علامه طباطبايي در تفسير آيه «او من يُنشاء في الحلية: مي نويسد خداوند متعال تمايل زن به زر و زيور را در اين آيه اشاره كرده زيرا جنس زن طبيعتاً از احساسات و عواطف سرشاري برخوردار است. از روشن ترين نشانه هاي عواطف سرشار زن، ميل و گرايش او به زيور و زينت است.(۵) وابستگي زن به زيور و زينت با گرايش مرد به ماديات منافات ندارد چون زيور و زينت جنبه تجملاتي ماديات است و جزيي از مسايل مادي محسوب مي شود.
۷. احساسات نسبت به يكديگر: مرد بنده شهوت خويشتن است و زن در بند محبت مرد است. مرد زني را دوست مي دارد كه او را پسنديده و انتخاب كرده باشد و زن مردي را دوست مي دارد كه ارزش او را درك كرده باشد و دوستي خود را قبلاً اعلام كرده باشد. مرد مي خواهد شخص زن را تصاحب كند و در اختيار بگيرد و زن مي خواهد دل مرد را مسخر كند و از راه دل او بر او مسلط شود. مرد مي خواهد از بالاي سر زن بر او مسلط شود و زن مي خواهد از درون قلب مرد بر مرد نفوذ كند. مرد مي خواهد زن را بگيرد، زن مي خواهد او را بگيرند. زن از مرد شجاعت و دليري مي خواهد و مرد از زن زيبايي و دلبري. زن حمايت مرد را گرانبهاترين چيزها براي خود مي شمارد. زن بيش از مرد قادر است بر شهوت خود مسلط شود. شهوت مرد ابتدايي و تهاجمي است و شهوت زن انفعالي و تحريكي.(۶)
جمع بندي: در درجه اول زن مردي را دوست دارد كه بتواند به او تكيه كند و در پناه او امنيت و آرامش داشته باشد و مرد پشت و پناهش باشد. مردي كه شجاع است. قدرت عشق ورزي و ابراز محبت به او را داشته باشد.(۷) ثروت و يا شغل در درجه دوم قرار مي گيرند، يعني ثروت و شغل نيز براي زن مهم است اما نه به مهمي قدرت جسماني و عشق مرد به زن. ممكن است زن به دليل تجارب زندگي، نوع تربيت، نيازها و شرايط اجتماعي و زماني و شرطي شدن به ثروت و شغل نيز نگاهي خاص و ويژه اي داشته باشد و آن را در اولويت قرار دهد اما اين امر به اهميت عشق ورزي نمي رسد. به هرحال از جمله مباحثي كه در خواستگاري و جلسات مربوط به آن بايد طرح شود بحث شغل و مقدار درآمد، بدهي و پس انداز است و مشاوران ازدواج با طرح اين مطالب سعي مي كنند ديدگاه ها را برجسته كنند تا پس از ازدواج مشكل خاصي رخ ندهد چون براي برخي از خانم ها نوع شغل همسر مهم است آنها نوعاً به پرستيژ اجتماعي شغل توجه دارند.(۸)

پاورقی:

۱. کتاب زنان، فصلنامه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، سال هشتم، بهار ۱۳۸۵، شماره ۳۱، ص۱۴۷.
۲. کتاب زنان، فصلنامه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، سال هشتم، بهار ۱۳۸۵، شماره ۳۱، ص۱۴۷.
۳. کتاب زنان، فصلنامه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، سال هشتم، بهار ۱۳۸۵، شماره ۳۱، ص۱۴۷.
۴. مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، نشر صدرا، چاپ چهل و يکم، ۱۳۸۴، ص۱۷۵. با کمي تغيير.
۵. معرفت، مجله علمي تخصصي در زمينه علوم انساني، سال چهاردهم، شماره دهم، دي ماه ۱۳۸۴، ص۷۰. با کمي تغيير.
۶. همان، ص۱۶۵.
۷. ر.ک: نظام حقوق زن در اسلام، بحث تفاوت هاي زن و مرد. و مردان مريخي و زنان ونوسي، دکتر جان گري، فصل دهم.
۸. حسيني، سيد مهدي، مشاوره ازدواج و خانواده، نشر آواي نور، چاپ دوم، ۱۳۷۷، ص۶۴.
منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده