سرنوشت حضرت زينب (س) بعد از واقعه عاشورا چه شد؟

یک نت ـ برخي معتقدند بعد از ورود کاروان اهل بيت عليهم‌السلام به مدينه، دليل روشني نداريم که حضرت زينب از مدينه بيرون رفته باشد، بنابر اين در مدينه درگذشت و در قبرستان بقيع دفن شد، اما مکان دفن او در بقيع مشخص نيست، همان طور که شخصيت‌های بزرگ ديگری از اهل بيت عليهم‌السلام در بقيع مدفون هستند و مکان قبر آنان مشخص نمی‌باشد.
سرنوشت حضرت زينب (س) بعد از واقعه عاشورا چه شد؟

یک نت ـ پس از حادثه کربلا حضرت زينب (سلام الله عليها) حدود يک سال و شش ماه زندگى کرد. حضرت در کاروان اسيران، همراه ديگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبرى بازماندگان بر عهده امام سجاد ( عليه السلام ) بود، زينب کبرى سلام الله عليها نيز سرپرستي را برعهده داشت.

سخنرانى قهرمانانه زينب سلام الله عليها در کوفه، موجب دگرگوني افکار عمومى شد. وى در برابر نعره مستانه عبيدالله بن زياد، آن گاه که به پيروزيش مى‏نازيد و مى‏گفت: کار خدا را با خاندانت چگونه ديدى؟! با شهامت و شجاعت و صف ناپذيرى گفت: جز زيبايى چيزى نديده‏ام. شهادت براى آنان مقدر شده بود. آنان به سوى قربانگاه خويش رفتند به زودى خداوند آنان و تو را مى‏‌آورد تا در پيشگاه خويش داورى کند». (1)

آن گاه که ابن زياد دستور قتل امام سجاد ( عليه السلام ) را صادر کرد، زينب سلام الله عليها با شهامت تمام، برادر زاده‏اش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستى او را بکشى مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زينب سلام الله عليها، ابن زياد از کشتن امام ( عليه السلام ) پشيمان شد. (2)

کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نيز زينب سلام الله عليها توانست افکار عمومى را دگرگون نمايد. جلسه‏اى يزيد به عنوان پيروزى ترتيب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربريده حسين عليه‌السلام را در تشت نهاد و با چوب‌د‌ستى به صورتش مى‏زد، زينب کبرى سلام الله عليها با سخنرانى خويش غرور يزيد را در هم کوفت و او را از کرده خويش پشيمان کرد. سرانجام يزيد مجبور شد کاروان را با احترام به مدينه برگرداند.

در مدينه نيز زينب سلام الله عليها، پيام آور شهيدان، ساکت ننشست. او با فريادش مردم مدينه را بر ضد حکومت يزيد شوراند. حاکم مدينه در پى تبعيد حضرت زينب سلام الله عليها برآمد. به نوشته برخى حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. برخى ديگر گفته‏اند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاريخ پانزدهم رجب سال 62 هجرى درگذشت. (3)

برخي معتقدند بعد از ورود کاروان اهل بيت عليهم‌السلام به مدينه، دليل روشني نداريم که حضرت زينب از مدينه بيرون رفته باشد، بنابر اين در مدينه درگذشت و در قبرستان بقيع دفن شد، اما مکان دفن او در بقيع مشخص نيست، همان طور که شخصيت‌هاي بزرگ ديگري از اهل بيت عليهم‌السلام در بقيع مدفون هستند و مکان قبر آنان مشخص نمي‌باشد. (4)

دکتر آيتي مي گويد:مدت اسارات و نيز تاريخ حرکت کاروان اسرا از شام به سوي مدينه به درستي معلوم نيست. (5)

برخي نوشته‌اند که سر مطهر امام حسين عليه‌السلام روز اوّل صفر به شام رسيد و چند روز بعد اسيران وارد شام شدند. (6)
روز هشتم ورود اهل بيت عليهم‌السلام به شام يزيد آنان را احضار کرد و بين ماندن در شام يا رفتن به مدينه آزاد گذاشت، که آنان رفتن به مدينه را انتخاب کردند. (7)

--------------------
پي‌نوشت‌ها:
1ـ لهوف، ص 218؛ مقرم،‌ مقتل الحسين، ص 324؛ ارشاد، ج2، ص 144.
2ـ ارشاد، پيشين،ص 116 ـ 117؛ بحار الانوار، ج 45، ص 117.
3ـ زينب پيام‌آور عاشورا، سيد عطاءالله مهاجرانى، ص 287، 347 ـ 348 ـ 352.
4ـ اعيان الشيعه، ج 7، ص 140.
5 – علي نجاتي، قطعه‌اي از بهشت، ج2، ص 607.
6 – علامه شعراني، دمع السّجوم، ترجمه نفس المهموم، ص 287 – 289.
7 – همان، ص 534.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده