بازگشت اهل حرم (ع) به کربلا در چه روزی است؟

یک نت ـ برخي از محققين بيان کرده اند که بازگشت اهل حرم عليهم السلام به کربلا در روز اربعين يک انحراف تاريخي در واقعه عاشورا است. لطفا در اين مورد توضيح دهيد.
بازگشت اهل حرم (ع) به کربلا در چه روزی است؟

یک نت ـ موضوع اربعين و بازگشت اسراي کربلا در روز بيستم ماه صفر سال 61 هجري به کربلا،از جمله موضوعاتي است که اقوال متفاوتي پيرامون آن وجود دارد، از ديدگاه بسياري از صاحب ‏نظران و مورخان شيعه و اهل سنت، مبناي تاريخي چنين بزرگداشتي، ورود اهل بيت ‏به کربلا در اولين اربعين حسيني (سال 61 هجري) و دفن سرهاي مطهر شهيدان بويژه سر مقدس امام حسين (عليه السلام) در کنار پيکرهاي مطهر آنهاست.

جمعي اندک از مورخان و صاحب‏نظران نيز بر اين عقيده‏ اند که نظريه ياد شده از اعتبار تاريخي لازم برخوردار نيست، بلکه مبناي بزرگداشت اين روز ورود جابر و عطيه به کربلاست.

از آنجا که دفن سر مطهر در کربلا قطعا به دست مبارک امام سجاد (عليه السلام) انجام شد و ورود ايشان به همراه سرهاي مطهر شهدا به کربلا نيز فقط در بيستم صفر بود و هيچ‏يک از مورخان شيعه و سني قائل نشده ‏اند که سرهاي مطهر - مخصوصا سر مطهر امام حسين (عليه السلام) - به وسيله کسي غير از امام سجاد (عليه السلام) دفن شده و يا اين که امام سجاد (عليه السلام) در غير بيستم صفر سال 61 بري دفن سرهاي مقدس به کربلا آمده باشد، از اين رو اعتراف و تصديق به دفن سر مطهر امام حسين (عليه السلام) در کربلا توسط امام سجاد (عليه السلام) در روز بيستم صفر خود گواه و شاهدي است صادق و عالي بر آمدن اهل بيت (عليه السلام) در روز اربعين به کربلا.

تعدادي از علمايي که به صحت واقعه اربعين تصريح کرده اند عبارتند از:
1- ابو مخنف - لوط بن يحيي - معاصر با امام حسين (عليه السلام) (1)
2- شيخ صدوق، (متوفي سال 381ق.) :
«امام سجاد (عليه السلام) با اهل بيت (عليه السلام) و سرهاي مطهر شهيدان از دمشق خارج شد و سرهاي مقدس را در کربلا دفن کرد» . (2)
هر چند ايشان تصريح نکرده‏ اند که ورود اهل بيت (عليه السلام) در روز اربعين سال 61 ق. بوده است اما از آنجا که هيچ کس زمان ديگري را در تاريخ، براي ورود اهل بيت (عليه السلام) به کربلا به ثبت نرسانده است، در نتيجه ورود امام سجاد (عليه السلام) به همراه اهل بيت ‏به کربلا، در روز اربعين سال 61 ق. بوده است.
3- علم الهدي سيد مرتضي (متوفي 436ق.) مى ‏نويسد:
«ان راس الحسين (عليه السلام) اعيد الي بدنه في کربلا» (3)
يعني: همانا سر مطهر امام حسين (عليه السلام) در کربلا به پيکر مقدس آن حضرت، عودت داده شد.
4- ابوريحان بيروني، محقق و رياضيدان شهير (متوفي 440ق.) در کتاب نفيس خود «الآثار الباقية‏» چنين مى ‏گويد:
«و في العشرين رد راس الحسين (عليه السلام) الي جثته حتي دفن مع جثته و فيه زيارة الاربعين و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام‏» (4)
يعني: سر مقدس امام حسين (عليه السلام) در بيستم صفر به جسد مطهر امام برگردانده و با پيکرش دفن گرديد. زيارت اربعين در خصوص اين روز است. اهل بيت (عليه السلام) نيز بعد از مراجعت از شام اين روز را حرمت نهادند.
پس ايشان تصريح مى ‏کند که ورود اهل بيت (عليه السلام) به کربلا پس از بازگشت از سفر شام بود نه قبل از رفتن به شام که مرحوم شعراني ترجيح مى ‏دهد.
5- شيخ طوسي (متوفي 460ق.) علت ‏سنت‏ شدن زيارت امام حسين (عليه السلام) در اربعين را تنها انجام مراسم تدفين سرهاي مطهر امام (عليه السلام) و ساير شهدا در کربلا مى ‏داند. (5)
6- شيخ فتال نيشابوري (متوفي 508ق.) مى ‏گويد:
«خرج علي بن الحسين (عليه السلام) بالنسوة و رد راس الحسين (عليه السلام) الي کربلا» (6)
يعني: امام سجاد (عليه السلام) به همراه اهل بيت (عليهم السلام)، سر امام حسين (عليه السلام) را به کربلا بازگرداند.
7- عماد الدين طبري آملي (متوفي اوايل قرن ششم) . (7)
8- شيخ شهيد طبرسي در سال 508ق. (8)
9- ابن شهر آشوب (متوفي سال 588ق.) در مناقب اعاده سر مطهر به بدن را ذکر کرده است. (9)
10- علامه شهير و مورخ کبير، سبط ابن الجوزي از علامي بزرگ اهل سنت (متوفي سال 654ق.) چنين مى ‏گويد:
«الاشهر انه رد الي کربلا فدفن مع الجسد» . (10)
يعني: بنا بر نظر مشهورتر، سر امام حسين (عليه السلام) به کربلا بازگردانده و با پيکرش دفن گرديد.
11- سيد بن طاووس - علي بن موسي بن جعفر - (متوفي 668ق.)، در کتاب لهوف، رجوع اهل بيت (عليه السلام) به کربلا و همچنين دفن سر مطهر در کربلا را نقل کرده، و در کتاب اقبال، (11) لحوق سر مطهر به بدن در روز بيستم صفر را پذيرفته، گر چه در باره آورنده سر مطهر و کيفيت دفن آن سکوت کرده است.
12- شيخ فقيه ابن نما حلي - جعفر بن محمد بن جعفر - (متوفي اواخر قرن هفتم) نسبت ‏به ورود اهل بيت (عليهم السلام) به کربلا و ملاقاتشان با جابر تصريح نموده است. (12)
-----------------------------
پي نوشتها:
(1). مقتل ابو مخنف، به نقل از مرحوم حاج ميرزا حسين نوري، لؤلؤ و مرجان، ص‏157.
(2). شيخ صدوق، امالي، 1349 ش.، ص‏168، مجلس 31.
(3). شهيد قاضي طباطبايي، تحقيق اربعين، ص‏341، چاپ دوم، به نقل از مناقب شهر آشوب، ج‏2، ص‏200 و نيز نقل شيخ طبرسي در اعلام الوري، ص‏250، ج‏بيروت‏1399ق.
(4) همان، ص‏344 به نقل از الاثار الباقيه، ص‏331 چاپ اروپا، و نيز ص‏22 ج‏دوم به نقل از ترجمه الاثار الباقيه ص‏392، تهران 1321.
(5). به نقل از مرحوم محدث قمي، نفس المهموم، ص‏466، و شهيد قاضي، پيشين، ص‏341.
(6). شيخ فتال نيشابوري، روضة الواعظين، ص‏230.
(7). بشارة المصطفي، به نقل سيد محسن امين، اعيان‏ الشيعه، ج‏4، ص‏47.
(8). اعلام الوري، پيشين، ص‏250.
(9). به نقل از سيد مقرم، مقتل الحسين، ص‏469.
(10). شهيد قاضي طباطبايي، تحقيق اربعين، ص‏342و349 چاپ‏2، به نقل از تذکرة الخواص، و نيز مقتل مقرم ص‏470 به نقل از تذکرة الخواص ص‏150 همچنين اعيان الشيعه ج‏1، ص‏626، ق‏2.
(11). همان. ص‏588.
(12). مثير الاحزان‏» ، 1318ق، ص‏59، به نقل از شهيد قاضي، پيشين، ج‏2، ص‏20، و نيز سيد مقرم، پيشين، ص‏469.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده