چرا امام حسين (عليه السلام ) آب کافی همراه نبرده بود؟

یک نت ـ اگر منظور شما اين است كه آن حضرت بايد براي كل اين مدتي كه قرار بود در محاصره دشمن قرار گيرند، آب بر مي داشتند، اولاً بايد توجه باشته باشيم كه با توجه به امكانات و شرايط آن زمان، امكان حمل و ذخيره سازي اين مقدار آب به راحتي امكان پذير نبوده است.
چرا امام حسين (عليه السلام ) آب کافی همراه نبرده بود؟

یک نت ـ در مسافرتهای آن زمان رسم بر اين بوده است كه افراد كاروان در طول مسير در جاهايي كه آب وجود داشت توقف كرده و بعد از رفع خستگي،با توجه به مسافتي كه بايد طي كنند تا به منطقه اي كه داراي آب مي باشد،برسند،به مقدار نياز آب بر مي داشتند،و كاروان اباعبدالله الحسين(عليه السلام) هم همينگونه عمل كردند و مشكهايي را كه به همراه داشتند،از آب پر كردند.

و آنچه از منابع تاريخي استفاده مي شود،آن حضرت (عليه السلام) به اندازه فراواني آب به همراه داشتند،تا جايي كه وقتي با كاروان حر بن يزيدرياحي مواجه شدند و تشنگي لشكريان حر را مشاهده كردند،آن جوانمردان بي نظير،نه تنها نيروهاي كوفي همراه حر، كه بالغ بر هزار نفر بودند را سيراب نمودند،بلكه اسب ها و شتران آنها را هم آب دادند،و آن منزلي كه اين اتفاق افتاده بود،در واقع آخرين توقفگاه كاروان حسيني تا كربلا بوده است.

محدث بزرگوار مرحوم شيخ عباس قمي در كتاب ارزشمند نفس المهموم،اين جوانمردي و بزرگواري سالار شهيدان را اينگونه بيان مي كند:«... آن گروه كه نزديك به هزار نفر بودند با حربن يزيدرياحي آمدندتا اينكه در گرماي ظهر در برابر امام حسين (عليه السلام) ايستادند.پس اما به جوانانش فرمود: اين جماعت و اسبان آنان را سيراب كنيد.

آنان چنين كردند و ظرفها را پر از آب كرده و نزديك اسب مي بردند و چون سه يا چهار و پنج جرعه مي آشاميد،اسب ديگري را آب مي دادند تا همه آنها را آب دادند.

در اين ميان علي بن طعّان محاربي،آخرين نفر از ياران حر بود كه به آنجا رسيده بود، و خود امام حسين(عليه السلام) به او و اسبش آب نوشاند.(1)

اگر منظور شما اين است كه آن حضرت بايد براي كل اين مدتي كه قرار بود در محاصره دشمن قرار گيرند، آب بر مي داشتند، اولاً بايد توجه باشته باشيم كه با توجه به امكانات و شرايط آن زمان، امكان حمل و ذخيره سازي اين مقدار آب به راحتي امكان پذير نبوده است.

ثانياً اينگونه نبوده است كه آن حضرت به هيچوجه به آب دسترسي نداشته باشند،چرا كه طبق نقل منابع تاريخي،از روز هفتم محرم به دستور عبيدالله بن زياد،آب را به روي اهل بيت(عليهم السلام) بستند،و در اين مدت هم ياران آن حضرت در چند مورد توانستند،از شريعه فرات آب بياورند.

----------------
پی نوشت
(1). نفس المهموم، ترجمه علي نظري منفرد،ص235

منبع : انجمن گفتگوی دینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده