در صورت امکان سند زيارت عاشورا را بيان فرماييد؟

یک نت ـ برخى مثل مرحوم حاج ميرزا حسين نورى استاد صاحب مفاتيح ‏الجنان را عقيده بر اين بوده است كه اين زيارت از سنخ احاديث قدسيه مى‏ باشد.
در صورت امکان سند زيارت عاشورا را بيان فرماييد؟

یک نت ـ در كتاب مصباح شيخ طوسى كه مفاتيح‏ الجنان هم زيارت عاشورا را از آنجا نقل كرده است امام صادق( عليه السلام ) در فضيلت و ثواب زيارت عاشورا مطالبى فرموده ‏اند در ادامه آن امام به راوى كه صفوان است مى ‏فرمايد: اى صفوان من يافتم اين زيارت را با اين ضمانت [ثواب‏ها و فضيلت‏ها] از پدرم امام باقر( عليه السلام ) و پدرم از امام سجاد( عليه السلام ) تا مى ‏رسد به پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) و پيامبر از جبرئيل و جبرئيل از خداوند.
بر اين اساس برخى مثل مرحوم حاج ميرزا حسين نورى استاد صاحب مفاتيح ‏الجنان را عقيده بر اين بوده است كه اين زيارت از سنخ احاديث قدسيه مى‏ باشد.ولى اثبات اين مطلب مشكل به نظر مى ‏رسد چرا كه به احتمال قوى مراد امام( عليه السلام ) از اين كه مى‏ فرمايد يافتم اين زيارت را با اين ضمانت از خداوند. تنها ضمانت ثواب اين زيارت است نه متن زيارت.
علاوه بر اين، زيارت عاشورا با لحن ساير احاديث قدسى كه سخن گفتن خداوند با پيامبرى است تفاوت دارد و شباهت به احاديث قدسى ندارد.شيخ طوسى(قدس ‏سره) با سه سند اين زيارت شريف را به شرح زير نقل كرده است:
1ـ محمد فرزند اسماعيل بن بزيع، از صالح فرزند عقبه، وى نيز از پدرش عقبة بن خالد از امام باقر( عليه السلام ).
2ـ محمد فرزند خالد طيالسى، از سيف بن عُميره، از صفوان فرزند مهران از امام صادق( عليه السلام ) ،از پدرانش (عليهم السلام) از پيامبر( صلي الله عليه وآله و سلم ) و جبرئيل و سرانجام خداوند بزرگ.
3ـ صالح بن عقبه و سيف بن عُميره از علقمه فرزند محمد حضرمى از امام باقر( عليه السلام ) ،(مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ، 772 ، 787)گفتنى است: همه‏ ى افراد پيش گفته از مشاهير راويان حديث هستند كه عموما از سوى دانشمندان علم رجال توثيق شده‏ اند مگر عقبه بن خالد و علقمه بن محمد كه توثيق خاص ندارند، ولى توثيق عام دارند؛ يعنى افراد بنامى بودند كه روايات امامان را نقل مى‏ كردند و اگر نقطه‏ ى ضعفى در آنان بود، به يقين در جامعه اشتهار پيدا مى‏ كرد و بر سر زبان‏ها مى ‏افتاد و به يكديگر بازگو مى ‏كردند؛ با اين همه، هيچ گونه قدحى درباره‏ ى آن دو نقل نشده است. از اين طريق مى ‏توان «توثيق عام» را احراز كرد. (1).
-----------------------
پي نوشت:
(1). براى توضيح بيشترر.ك: منشور نينوا، مجيد حيدرى ‏فر ،ص 35.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده