فقط در دانشگاه محجبه هستم و بیرون بدحجابم

من دانشجوی پزشکی هستم فرد مذهبی نیستم و نماز نمی‌خوانم اما به اجبار خانواده فقط در دانشگاه محجبه هستم و بیرون تقریبا بدحجابم.

یک نت ـ آیا می توانم وسط دانشگاه چادرم را بردارم؟!

حجاب اسلامي مصونيت است نه محدوديت و حجاب براي زن به مثابه‌ي قلعه‌اي مي‌ماند که مردم براي حفظ جان خويش از ظلم و حملات وحشيان به دور خانه‌هاي خويش مي‌سازند. پس قلعه وسيله نجات است و شما را در مسير پر خار و خس زندگي از تيغهاي شهوتراني و حرام محفوظ مي‌دارد. آموختن فلسفه حجاب برای فرزندان لازم و ضروری است، چون اگر کسی از روی عادت و تقلید چادر را انتخاب نماید ممکن است در بزرگسالی به پرتگاه حیا نزدیک شود و یا سقوط کند.

نامه‌ای که به دست‌مان رسیده است، نوشته دختر خانمی است که در خانواده مذهبی بزرگ شده اما متاسفانه به حکمت و ارزش حجاب پی نبرده است و فقط از اینکه مادر و خواهرانش با حجاب بودند چادر را برگزیده است که متاسفانه در نهایت دچار تفکرات و توهمات منفی گردیده است، اما اگر این مسئله به طور صحیح به وی آموزش داده می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد مولای متقیان علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد، زيرا آنان براى زمانى غير از زمان شما آفريده شده ‏اند» [۱]در ذیل پرسش این دختر دانشجو و پاسخ مشاور سایت را ملاحظه می‌کنید.

سلام/ سایت شما را از اینترنت پیدا کردم. من دانشجوی پزشکی هستم فرد مذهبی نیستم و نماز نمی‌خوانم اما به اجبار خانواده فقط در دانشگاه محجبه هستم و بیرون تقریبا بدحجابم.

ترم سوم که بودم دانشجویی برایم ابراز احساسات کرد اما به دلیل مذهبی بودن وی رد کردم. شکایت اصلی من این است که چرا من باید به اجبار خانواده چادر سر کنم؟ فکر می کنم به خاطر چادر کسی در دانشگاه به من پیشنهاد دوستی نمی‌دهد اما در خیابان پیشنهاد زیاد دارم لیکن من که نمی توانم از خیابان دوست پسر با کمالات پیدا کنم! به همین خاطر از خانواده‌ام متنفر شدم چون فکر می‌کنم به خاطر آنها مجبورم چادر سر کنم و نتوانم دوست پیدا کنم نمی‌ توانم وسط دانشگاه چادرم را بردارم لطفا کمک کنید!

پاسخ

اینکه اهل نماز و مذهب نیستید من توصیه‌ای خدمت‌تان ندارم چون مشاور اعتقادات نیستم لیکن بهتره شما در این زمینه بیشتر تحقیق کنید تا راه درست را پیدا کنید. اما در مورد پوشش شما عرض کنم اگر واقعا شما به چادر اعتقادی ندارید می‌توانید چادر نپوشید. چون لباس حضرت زهرا را نمی‌شود با تنفر پوشید و باید صفای دل داشته باشید تا چنین پوششی برایتان بچسبد و نورانیت بخشد.

در مورد جواب سوال اصلی‌تان هم عرض کنم بله چادر مانع است و چادر مانند فیلتری است که جلو ضایعات را می گیرد و افراد هوسران نمی‌توانند از این فیلتر رد شوند تنها کسانی می توانند از این صافی عبور کنند که واقعا قصد شان ازدواج است. و اتفاقا یکی از حکمت‌های حجاب همین است که از خانم‌ها در برابر هوسرانان محافظت می‌کند و کسی جرات نمی‌کند مزاحم این افراد بشود البته همین مزاحمان افراد بی‌حجاب، در موقع انتخاب همسر سراغ خانمهای محجبه می‌روند لذا حجاب مانع دوستی هست اما مانع ازدواج نیست بلکه می‌تواند خواستگارهای زیادی را هم جلب کند. امام على عليه السّلام در این زمینه فرموده‌اند : «پوشيده و محفوظ داشتن زن مايه آسايش بيشتر و دوام زيبايى اوست»[۲]

پس انتخاب با شماست می‌توانید چادر را کنار بگذارید تا در معرض گرگان هوسران قرار بگیرید و در نهایت ازدواجی هم صورت نپذیرد، اگر هدف شما این است قطعا چادر مانع بزرگی است اما اگر هدف‌تان ازدواج موفق و جذب افراد سالم می‌باشد این لباس بهترین پوشش ممکن می‌باشد و شما را روز به روز زیباتر می‌کند امام صادق عليه السلام مي‌فرمايند: «حجاب زن براي طراوت و زيبايي‌اش مفيدتر مي باشد»[۳]

این مطلب را در انجمن دنبال کنید: با چادر نمی‌توانم دوس پسر پیدا کنم!

پی‌نوشت‌ها
۱-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج۲۰، ص۲۶۷، ح۱۰۲
۲-غرر الحكم(۵۸۲۰)
۳-المستدرک، ج5

منبع:jonbeshnet.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده