چرا زن نمی‌تواند چند شوهر داشته باشد؟

زن تا وقتی در عقد مردی است و از او جدا نشده یا جدا شده اما عده طلاقش تمام نشده نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. همچنین است اگر شوهر زن از دنیا برود و زن در دوران عده وفات باشد.
کوه

یک نت ـ چرا زن نمی‌تواند چند شوهر داشته باشد؟

زن تا وقتی در عقد مردی است و از او جدا نشده یا جدا شده اما عده طلاقش تمام نشده نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. همچنین است اگر شوهر زن از دنیا برود و زن در دوران عده وفات باشد.

حال با توجه به اینکه اصل دلیل احکام در اختیار ما نیست و ما تنها به گوشه هایی از حکمت های احکام پی می بریم، به قسمتی از حکمت این حکم اشاره می کنم.

اشكال عمده و اساسى كه چندشوهرى به وجود مى‌‏آورد و همان بیشتر سبب شده كه این رسم عملًا موفقیتى نداشته باشد، اشتباه انساب است. در این نوع زناشویى رابطه پدر با فرزند عملًا نامشخص است. همچنانكه در كمونیسم جنسى نیز رابطه پدران با فرزندان نامشخص است؛ و همان طورى كه كمونیسم جنسى نتوانست براى خود جا باز كند، چندشوهرى نیز نتوانست مورد پذیرش یك اجتماع واقعى بوده باشد، زیرا ... زندگى خانوادگى و تأسیس آشیانه براى نسل آینده و ارتباط قطعى میان نسل گذشته و آینده، خواسته غریزه طبیعت بشر است.(مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج۱۹، ص ۳۰۲.)

و بیشترین آسیب از چند شوهری به زن باز می گردد. چون اگر ارتباط فرزند با پدرش روشن نباشد و مرد غیرتی نسبت به زن نداشته باشد، هرگز توجه لازم به زن و حمایت از او را به عهده نمی گیرد. همانگونه که در رابطه یک زن روسپی با مردان روشن است که هرگز مردان مرتبط با زن روسپی، نسبت به او غیرتی ندارند تا بخواهند به خاطر آن از زن حمایت کنند. و با توجه به اینکه زن خواستار حمایت و محبت مرد می باشد، از این امر متنفر بوده همانگونه که از روسپی گری متنفر است.

تاثیر چند شوهری در نوع رابطه زن و مرد علاوه بر اینکه، در روابط روسپیان مشخص است، بعضی از گزارش های تاریخی نیز این امر را ثابت می کند.

(ابوالظهیرالحسن) مى‌‏نویسد:  «در سواحل مالابار قبیله‏‌اى به نام قبیله «نائیر» زندگى مى‌‏كنند. مردان این قبیله نمى‌‏توانند بیش از یك زن بگیرند، در صورتى كه زنان آنها مى‌‏توانند شوهرهاى متعددى انتخاب كنند. به عقیده من علت وضع این قانون این است كه مردان قبیله نائیر سلحشورترین قبایل مى‌‏باشند و به واسطه اصالتى كه دارند حرفه جنگ با آنهاست، و همان طورى كه ما در اروپا سربازان را از ازدواج منع مى‌‏كنیم تا علایق زناشویى مانع از انجام حرفه سربازى آنها نشود، قبایل مالابار هم سعى كرده‏اند حتى المقدور مردان قبیله نائیر را از علایق خانوادگى معاف دارند. و چون به واسطه گرى آب و هوا ممكن نمى ‏شد مطلقاً آنان را از ازدواج ممانعت كنند، لذا مقرر داشته‏اند چند مرد داراى یك زن باشند تا علاقه خانوادگى آنها سست باشد و مانع انجام حرفه جنگى آنها نشود.» (مجموعه‌ ‏آثار استاد شهیدمطهرى، ج‏۱۹، ۳۰۲)

پس با توجه به تفاوت های بین زن و مرد، اگر چه در مواردی می توان چند زوجه را برای یک مرد، پذیرفت؛ اما هرگز نمی توان چند شوهر را برای یک زن پذیرفت. چون آسیب های این امری به حدی است که نمی توان به سراغ آن رفت.

منبع: شهر سوال

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

"مرد غیرتی نسبت به زن نداشته باشد، هرگز توجه لازم به زن و حمایت از او را به عهده نمی گیرد. " مگه در چند همسری مردان این اتفاق نمی افتد؟ ضمنا با یک ازمایش میشه پدر بچه رو تشخیص داد البته این به این معنا نیست که من از چند همسری زنان حمایت میکنم این فقط به این معناست که چیزی که به خود نمیپسندی به دیگران هم نپسند پس چند همسری مردان هم فقط توجیح بی بندوباری مردانه است و نه چیز دیگه
خیلی دلایلش احمقانه ای بود
اره چند همسری مرد هم هوسشونو نشون میده اصلا قانع نشدم اصلا..اه با این قوانین و دستورا
همش تبعیض حالم بهم خورد
قانون رو مردان هوسباز نوشتن پس تعجب نکنید برای قوانین چند همسری مردان
قانون رو مردان هوسباز نوشتن پس تعجب نکنید برای قوانین چند همسری مردان
احتمالا الان برعکس بود
اه اه
بسمه تعالی احکام الهی علل و حکمت های گوناگونی دارد که ما از برخی آگاهیم و برخی دیگر نه، آن طور که علم روز پزشکی و روانشناسی اثبات کرده ویژگی های جسمی و روحی زنان بسیار متفاوت از مردان می باشد. سیستم خلقتی زنان طوری است که اگر با یک مرد ازدواج کنند کلیه ویژگی های روحی و جسمی آن ها رفته رفته با همان مرد تنظیم شده و تنها با او به آرامش می رسند لذا اگر قرار باشد زنی از شوهرش جداشود مدت زمانی لازم است تا شرایطش آماده ازدواج جدیدی شود. به همین دلیل است که زنان فاحشه به هیچ وجه آرامش روحی و روانی ندارند و نیز به ندرت از رابطه با مردان ارضا می شوند. دلیل دیگر بر میگردد به ویژگی های جنسی زن و مرد؛ مردان به طور طبیعی خیلی زودتر از زنان ارضاء می شوند و نیز خیلی زود خواستار برقراری رابطه برای دفعات بعدی می باشند و اما اگر زنان به طور کامل به ارگاسم برسند حداقل یک ماه و یا یه مقدار متفاوت از این مدت سراغ رابطه ی جنسی را نمی گیرند؛ لذا اگر در این موارد بیاندیشیم براحتی علت حکم بالا را خواهیم فهمید. و دیگر مورد اینکه شما فرض کنید چند مرد با یک زن رابطه داشته اند و حال زن حامله شده و آزمایش بچه را به یکی از آن مردان نسبت داده است حال آن زنی که همچنان با مردان دیگری غیر از پدر بچه رابطه دارد و به بچه اش شیر می دهد الان عصر روانشناسی است و همه خوب می دانیم ریزترین مسائل در آینده بچه تاثیر دارد حال چگونه می خواهیم این تاثیر بد ارتباط با چند همسر را جبران کنیم؟ مطلب دیگر زیاد بودن تعداد زنان نسبت به مردان در هر عصری است چرا که مردان بیشتر در معرض مرگ و میر قرار دارند و لذا با کمبود مرد در جامعه مواجه هستیم و تنها راه کاهش فساد و روابط نامشروع صدور مجوز به مردان برای گزینش چند زن هستیم البته آن هم شرایط ویژه دارد و هرکس حق ندارد چند زن بگیرد. با تشکر اکثر موارد مذکور توسط علم پژشکی و روانشناسی و اجتماعی به اثبات رسیده و حقیر از خود نبافته ام با یه تحقیق کوچک می توانید به صحت آن پی ببرید.