خانواده موفق

یک نت ـ زن و مرد در امر دین و دنیا با هم رفاقت، همزیستی، معاضدت و همکاری می‌کنند. این‌ها هدف‌های عام ازدواج است که خانواده بر اساس این هدف‌ها تشکیل می‌شود.
خانواده موفق

یک نت ـ وقتی که انسان هدفی را برای خودش معین می‌کند و برای وصول به این هدف تلاش و تکاپو می‌کند و نهایتا به آن واصل می‌شود، این را موفقیت می‌گویند؛ مثلا کسی که چشمه گوارایی سراغ دارد که در کوهی واقع است تصمیم می‌گیرد که خودش را به این چشمه برساند و در این چشمه شتشویی کند و از این چشمه بنوشد، حرکت می‌کند و در نهایت هم به این چشمه می‌رسد و آن چه در نظر داشته انجام می‌دهد. وقتی که بر می‌گردد از او می‌پرسند: موفق شدی؟! می‌گوید: بله، به چشمه رسیدم و از آن چشمه گوارا نوشیدم.
فهم موفقیت در خانواده منوط است به اینکه برای آن خانواده چه هدفی ترسیم و تعیین شده است. البته هدف افراد مختلف از تشکیل زندگی و خانواده متفاوت است. برای تشکیل خانواده هدف‌های عامی است که همه در نظر دارند و هدف‌های ویژه‌ای هم هست که هر زن و مردی ممکن است برای خودشان داشته باشند.
هدف‌های عامی که انسان‌ها برای رسیدن به آن اهداف تشکیل خانواده می‌دهند. در این آیه شریفه و روایات متعدد دیگری نیز به ان اشاره شده است.
قرآن کریم می‌فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه‏‌هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‌‏انديشند قطعا نشانه‏‌هايى است.»[روم/21]
مرد بدون ازدواج، یک بال پرواز را در اختیار دارد، زن هم بدون ازدواج، یک بال پرواز را در اختیار دارد. این دو وقتی که با هم می‌شوند و نسبت به هم مهر و رحمت می‌ورزند، دارای دو بال پرواز می‌شوند که می‌توانند در طریق کمال و به سوی آسمان کمال خویش پرواز کنند.
قرآن کریم در این آیه به حکمت اصلی و اساسی ازدواج و تشکیل خانواده اشاره کرده و می‌فرماید: زن و شوهر، وسیله‌ی سکون و آرامش یکدیگر هستند و محور ارتباط و همزیستی آن‌ها "مودت و رحمت" است؛ بنابراین می‌توان گفت: همان گونه که نوشیدن شربتی خنک موجب آرامش انسان تشنه کام می‌گردد، زن و مرد هم، چون نیازهای روحی و جسمی و جنسی یکدیگر را بر می‌آورند و تشنگی نیاز یکدیگر را فرو می‌نشانند، به یکدیگر سکون و آرامش می‌بخشند و از تنهایی رهایی پیدا می‌کنند، از ابراز محبت و صمیمت نسبت به یکدیگر لذت می‌برند و شادمان می‌شوند، به نیازهای جنسی هم پاسخ می‌گویند و از التذاذ آن برخوردار می‌شوند. از دوستی و پشتیبانی هم استفاده، در فراز و نشیب زندگی یکدیگر را یاری می‌کنند.
در یک کلام زن و مرد در امر دین و دنیا با هم رفاقت، همزیستی، معاضدت و همکاری می‌کنند. این‌ها هدف‌های عام ازدواج است که خانواده بر اساس این هدف‌ها تشکیل می‌شود.
بنابراین خانواده‌ای موفق است که مسیر حرکت مرد و زن در آن برای تحقق هر چه بهتر و بیشتر این اهداف باشد. در غیر اینصورت هیچ کدام از زن و مرد احساس موفقیت نمی‌کنند و خود را خانواده‌ و زوجی ناموفق می‌بینند.

نویسنده: عقیل مصطفوی مجد

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده