علاقه مند ساختن فرزندان به قرآن

یک نت ـ چگونه می‌توان فرزندانمان را علاقه مند به حفظ قرآن کنیم؟ با توجه به اینکه فرزندمان اصلا علاقه‌ای به حفظ ندارد؟
کودک,قرآن

یک نت ـ چگونه می‌توان فرزندانمان را علاقه مند به حفظ قرآن کنیم؟ با توجه به اینکه فرزندمان اصلا علاقه‌ای به حفظ ندارد؟
پاسخ سوال:
باید خانه و خانواده به گونه‌ای باشد که قرآن را در کام فرزندان شیرین کند؛ با زمزمه‌های پدر و مادر، با همراه بردن در جلسات قرآنی، با تشویق و تحسیت، با بردن خوراکی‌هایی که برای بچه‌ها مطلوب است و دوست دارند. همگی این‌ موارد برای فرزندان موجب می‌شود خاطرات خوشی از جلسات قرآنی پیدا کنند و به اصل قرآن علاقه‌مند شوند و این علاقه مندی طبیعتا آن‌ها را به سمت قرآن می‌کشد.
پس از ایجاد این علاقه نوبت به بحث حفظ می‌رسد. همانطور که در آموزه‌های دینی آمده است از همان زمانی که فرزند در رحم مادر است و بلکه پیش از آن باید کار را شروع کرد. مسلما مادری که در ایام بارداری و قبل از آن مداومت در تلاوت قرآن می‌کند، فرزندش آمادگی بیشتری برای یادگیری و حفظ قرآن خواهد داشت.
امّا برای فرزندی که اصلا تمایل به حفظ قران از خود نشان نمی‌دهد، توصیه بر این است که همچنان او را به جلسه قرآن برد و تحت تربیت منظم و سیستماتیک قرار داد. در این مدت نباید به فرزند فشار آورد تا حتما آیات قرآن را حفظ کند، بلکه باید سعی کرد مرحله به مرحله این علاقه مندی را در او با تشویق، تحسین و ... ایجاد نمود.
چه بسا عدم تمایل فرزند به یادگیری و حفظ قرآن موجب شود که پدران و مادران از آنجایی که نمی‌خواهند تحمیلی بر فرزندشان داشته باشند، کاملا از این کار منصرف شوند. در حالی که نباید به زودی ناامید شوند و فرزندشان را رها کنند بلکه سعی کرد امکانات اولیه از جمله کلاس مناسب و معلم حاذق و باتجربه را فراهم کرد. 
گاهی شاید لازم باشد که پدر یا مادر چند جلسه‌ای را همراه فرزندشان باشند؛ چرا که برخی از فرزندان به خاطر عدم انس با فضای کلاس احساس ترس دارند. لذا برای انس بیشتر والدین می‌تواند چند جلسه‌ای همراه فرزندشان باشند.
امّا اگر با رعایت این موارد و تشویق و تحسین‌هایی که نسبت به فرزندتان می‌کنید، همچنان فرزندتان نسبت به یادگیری و حفظ قرآن بی علاقگی از خود نشان می‌دهد، طبیعتا تحمیل به او کار درستی نخواهد بود.

نویسنده: عقیل مصطفوی مجد

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده